Vi renoverar en gammal stuga och ska sätta in ett litet IKEA Metod-kök. Köket blir ca 250cm brett så planen var att skarva upphängningsskenorna på en regel som sitter 120cm från hörnet. Satte dit första 120-skenan, måttade in placeringen för den efterföljande 130-skenan och allt såg bra ut. När jag dragit i de två första skruvarna märkte jag att väggskivorna rört sig i skarven, bågnat utåt. Totalt rör det sig om ca 1cm nivåskillnad mellan hörnet och mittpunkten. Insåg då också att väggreglarna nog står med ca 120 cm cc (hittar ingen på 60 cm). Väggbeklädnaden är ngn form av spånskiva (ej osb) , 10 mm tjock.

Mina frågor :
  1. Går det att göra nåt av detta utan att riva väggen, tänker att det lär bli svårt att få dit en bänkskiva?

2. Håller det att sätta kök på reglar med 120cc eller måste vi riva ut spånskivan och sätta in extra reglar?

3. Hur gör man isf med ångspärr/byggplast när man öppnar väggen – kan man skarva på ny genom att tejpa den nya i gamla?

1. Ny skiva, 10mm verkar inte direkt vara standard längre. Vilken typ av skiva ska man använda?

Tar tacksamt emot råd från er som har erfarenhet!

Har varit i en liknande situation, då jag glömde en kortling till en vägghängd toalett. Jag köpte ett järnrör 25x25 som jag satte utanpå väggen, men bakom toan, så den inte syntes.

Så om du fäller in en stålbit i skivan så blir det stabilt. Du får skruva med madkinskruv.

A Alaqh skrev:
Ny skiva, 10mm verkar inte direkt vara standard längre. Vilken typ av skiva ska man använda?
10 mm spånskiva finns https://www.bauhaus.se/spanskiva-forestia-10mm-1200x2500mm

bäst är ju att rikta upp väggen så du har en rak vägg att sätta skåpen på
plasten om där nu finns någon kan du skarva

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.