4 428 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Montera huntonit brilliant på innertak utan skada ångspärr.
Ska sätta upp huntonit brilliant på ett innertak.
Innertaket är hyfsat rakt så behöver egentligen inte regla.
Däremot har dom satt ångspärren efter läkten till innertaket vilket innebär att jag kommer göra hål i den för varje skruv jag skruvar typ om jag använder avstånden som huntonit rekommenderar emellan varje skruv.
Dock så kan man klamra huntonit med 32mm klammer också så jag undrar om hålen från klammer är såpass små att dom kanske inte spelar ngn roll?
Eller måste jag lägga ny läkt för att undvika skada ångspärren?
Innertaket är hyfsat rakt så behöver egentligen inte regla.
Däremot har dom satt ångspärren efter läkten till innertaket vilket innebär att jag kommer göra hål i den för varje skruv jag skruvar typ om jag använder avstånden som huntonit rekommenderar emellan varje skruv.
Dock så kan man klamra huntonit med 32mm klammer också så jag undrar om hålen från klammer är såpass små att dom kanske inte spelar ngn roll?
Eller måste jag lägga ny läkt för att undvika skada ångspärren?
Spelar ingen roll oavsett. ”Problemen” blir först när du ska ner med innertaket och hålen blir öppna.
Bygger passivhus eller vill uppnå den standarden av någon anledning kan du tejpa först där du ska skruva/skjuta för att förstärka/täta.
Bygger passivhus eller vill uppnå den standarden av någon anledning kan du tejpa först där du ska skruva/skjuta för att förstärka/täta.
Okej! Funderade annars på att klamra med 16mm och mkt tätare samt skruva i ytterkantern bara med kort skruv. (Dvs klammer i fogarna) Vad tror du om det?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur montera bastudörr i vägg av lättbetong
Bastu -
Hur montera ned fönster för ommålning?
Fönster & Dörrar -
Montera handdusch till tvättblandare - problem med gängor och passform
Vatten & Avlopp -
Montera handdusch till tvättblandare – problem med gängor och passform
Badrum -
Montera underbleck