8 601 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Montera HTH kök, tips mottages
Ska montera ett HTH kök och tar gärna emot tips om det finns nåt speciellt att tänka på med det fabrikatet. Det är färdiga stommar med monterade luckor.
Lösningen är tämligen enkel med en L-form som täcker två av kökets väggar. Avslut med passbitar på omkring 5 cm. Bänkskiva ingår men den mäts in och monteras av nån underleverantör till HTH så det behöver jag inte tänka på.
Det är några saker jag funderar på: 1) det är inbyggda spottar under alla överskåp men hur dra upp matningen bakom stommen? Har ni sågat ett litet spår i montageplattan i skåpets ovankant för att samla alla sladdar och lägga transformatorn ovanpå skåpen? 2) sockellådor har vi några stycken, bara att fästa under resp skåp? 3) micro och ugn ska in i ett högskåp, likaså ska kyl och frys byggas in i resp skåp, nåt speciellt att tänka på där?
Hade givetvis kunnat köpa installerat och klart men jag vill installera det själv. Ursäkta ev felstavning, nån förbaskad rättstavningsgrej som gör att det blir fel
Lösningen är tämligen enkel med en L-form som täcker två av kökets väggar. Avslut med passbitar på omkring 5 cm. Bänkskiva ingår men den mäts in och monteras av nån underleverantör till HTH så det behöver jag inte tänka på.
Det är några saker jag funderar på: 1) det är inbyggda spottar under alla överskåp men hur dra upp matningen bakom stommen? Har ni sågat ett litet spår i montageplattan i skåpets ovankant för att samla alla sladdar och lägga transformatorn ovanpå skåpen? 2) sockellådor har vi några stycken, bara att fästa under resp skåp? 3) micro och ugn ska in i ett högskåp, likaså ska kyl och frys byggas in i resp skåp, nåt speciellt att tänka på där?
Hade givetvis kunnat köpa installerat och klart men jag vill installera det själv. Ursäkta ev felstavning, nån förbaskad rättstavningsgrej som gör att det blir fel
Hej
Håller själv på och monterar ett HTH kök med lackerade mono luckor/ lådor.
Spottarna är bara att borra ett hål från översidan ner genom träregeln som fäster skåpet i väggen, själva väggskenan som består av trä delar man på mitten så kabeln går i mellanrummet - det står om det i monteringsanvisningen:
http://ipaper.ipapercms.dk/Nobia/HTH/SE/Monteringsanvisning/ sida 16 o framåt.
Jag har inga sockellådor.
Mitt ugn skåp var trasigt vid leverans så jag väntar på nytt.
Generellt kan jag bara säga - var VÄLDIGT försiktig med lacken på lådor och dörrar, blir repor in till mdfen bara du tittar på dom känns det som, plocka bort alla luckor o lådor och ställ långt från köket tills det är klart.
//Håkan
Håller själv på och monterar ett HTH kök med lackerade mono luckor/ lådor.
Spottarna är bara att borra ett hål från översidan ner genom träregeln som fäster skåpet i väggen, själva väggskenan som består av trä delar man på mitten så kabeln går i mellanrummet - det står om det i monteringsanvisningen:
http://ipaper.ipapercms.dk/Nobia/HTH/SE/Monteringsanvisning/ sida 16 o framåt.
Jag har inga sockellådor.
Mitt ugn skåp var trasigt vid leverans så jag väntar på nytt.
Generellt kan jag bara säga - var VÄLDIGT försiktig med lacken på lådor och dörrar, blir repor in till mdfen bara du tittar på dom känns det som, plocka bort alla luckor o lådor och ställ långt från köket tills det är klart.
//Håkan
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
De flesta av oss som jobbar med dessa inredningar använder inte alls denmedsöljande träribban som man kan fästa på väggen och hänga skåpen på.L lindahl skrev:Hej
Håller själv på och monterar ett HTH kök med lackerade mono luckor/ lådor.
Spottarna är bara att borra ett hål från översidan ner genom träregeln som fäster skåpet i väggen, själva väggskenan som består av trä delar man på mitten så kabeln går i mellanrummet - det står om det i monteringsanvisningen:
[länk] sida 16 o framåt.
Jag har inga sockellådor.
Mitt ugn skåp var trasigt vid leverans så jag väntar på nytt.
Generellt kan jag bara säga - var VÄLDIGT försiktig med lacken på lådor och dörrar, blir repor in till mdfen bara du tittar på dom känns det som, plocka bort alla luckor o lådor och ställ långt från köket tills det är klart.
//Håkan
Vi sågar bara ett tunt spår i den som sitter i skåpet istället så att man kan få plats med den tunna kabeln till lamporna där istället för att borra ett 8-9mm hål genom ribban vilket vi anser försvagar konstruktionen mycket mer.
Sen skruvar man ju ändå genom den ribban inifrån skåpet när man har det på plats där man vill ha det.
Men som glad amatör har man bara att anpassa sig till tillverkarens anvisningarPaul-Staffanstorp skrev:
De flesta av oss som jobbar med dessa inredningar använder inte alls denmedsöljande träribban som man kan fästa på väggen och hänga skåpen på.
Vi sågar bara ett tunt spår i den som sitter i skåpet istället så att man kan få plats med den tunna kabeln till lamporna där istället för att borra ett 8-9mm hål genom ribban vilket vi anser försvagar konstruktionen mycket mer.
Sen skruvar man ju ändå genom den ribban inifrån skåpet när man har det på plats där man vill ha det.
/Håkan.
Redigerat:
Alla underskåp och högskåp på plats. Montageinstruktionen hyfsad men kunde absolut vara bättre. Tänker speciellt på skåp med inbyggda vitvaror. Allt var helt och gubbarna som körde ut från fabrik var omsorgsfulla när de ställde in skåpen. Leverans exakt på planerad dag.
Enda problemet så här långt är en teknisk lösning som krävde modifiering m h a bågfil, glidskenorna för inbyggnadskyl och frys krockade med gångjärnen, och ett högskåp verkar vara ihopbyggt en måndag morgon för det är snett. Hyllorna sitter inte i våg. Jag har kompenserat för det när jag satt in ugnen och micro men kommer begära ett korrekt skåp. Men gillar inte extrajobbet jag får med att göra om installationen.
Hur som helst, servicen från åf är topp och lösningarna verkar genomtänkta.
Enda problemet så här långt är en teknisk lösning som krävde modifiering m h a bågfil, glidskenorna för inbyggnadskyl och frys krockade med gångjärnen, och ett högskåp verkar vara ihopbyggt en måndag morgon för det är snett. Hyllorna sitter inte i våg. Jag har kompenserat för det när jag satt in ugnen och micro men kommer begära ett korrekt skåp. Men gillar inte extrajobbet jag får med att göra om installationen.
Hur som helst, servicen från åf är topp och lösningarna verkar genomtänkta.
Jag fick oxå ett defekt ugn/ micro högskåp men dom skickade en ny garderob (!) i platt paket, som vanligt slog DHL sönder det.O Olaf3 skrev:Alla underskåp och högskåp på plats. Montageinstruktionen hyfsad men kunde absolut vara bättre. Tänker speciellt på skåp med inbyggda vitvaror. Allt var helt och gubbarna som körde ut från fabrik var omsorgsfulla när de ställde in skåpen. Leverans exakt på planerad dag.
Enda problemet så här långt är en teknisk lösning som krävde modifiering m h a bågfil, glidskenorna för inbyggnadskyl och frys krockade med gångjärnen, och ett högskåp verkar vara ihopbyggt en måndag morgon för det är snett. Hyllorna sitter inte i våg. Jag har kompenserat för det när jag satt in ugnen och micro men kommer begära ett korrekt skåp. Men gillar inte extrajobbet jag får med att göra om installationen.
Hur som helst, servicen från åf är topp och lösningarna verkar genomtänkta.
Tiden går då det tar minst 10 dagar att få grejor från Danmark så jag använde mitt första skåp ändå.
Hoppas på annan kompensation.
Nu är överskåpen också på plats. Pauls tips att såga ett spår i upphängningslisten för sladden till spotten var smart och gjorde betydligt mindre skada än att försöka borra rakt med en 8 mm borr.
Min fråga för dagen gäller upphängningen av överskåpen:
Väggen är 12 mm spånskiva på stående reglar. Jag har fäst upp hjälplisten för varje skåp med en 6x70 träskruv i stående regeln bakom skåpet och med en 6 mm fullgängad träskruv i spånskivan samt med 4 st vanliga spånskiveskruvar. När jag sen hängt upp skåpet på hjälplisten så har jag fäst skåpet enl anvisningen med två skruvar, en 6x70 träskruv i regeln och en 6 mm fullgängad träskruv i spånskivan. Och givetvis skruvat skåpen i varandra. Sen blir det en 15 mm stående list under skåpen som hjälper till att avlasta tyngd från hustruns alla grejer i skåpen.
Enl mont anvisningen skulle skåpen fästas med 2 st 6x70 träskruv i reglar men nu blev det bara en sån och en 6 mm som i och för sig drog bra i spånskivan men det är ju ingen regel.
Nån som tror det sitter eller bör jag förstärka infästningen (jag kan lägga en liggande regel ovanpå skåpen och fästa den i stående väggreglarna och sen skruva fast en vinkel i skåpens sidostomme, till exempel).
Min fråga för dagen gäller upphängningen av överskåpen:
Väggen är 12 mm spånskiva på stående reglar. Jag har fäst upp hjälplisten för varje skåp med en 6x70 träskruv i stående regeln bakom skåpet och med en 6 mm fullgängad träskruv i spånskivan samt med 4 st vanliga spånskiveskruvar. När jag sen hängt upp skåpet på hjälplisten så har jag fäst skåpet enl anvisningen med två skruvar, en 6x70 träskruv i regeln och en 6 mm fullgängad träskruv i spånskivan. Och givetvis skruvat skåpen i varandra. Sen blir det en 15 mm stående list under skåpen som hjälper till att avlasta tyngd från hustruns alla grejer i skåpen.
Enl mont anvisningen skulle skåpen fästas med 2 st 6x70 träskruv i reglar men nu blev det bara en sån och en 6 mm som i och för sig drog bra i spånskivan men det är ju ingen regel.
Nån som tror det sitter eller bör jag förstärka infästningen (jag kan lägga en liggande regel ovanpå skåpen och fästa den i stående väggreglarna och sen skruva fast en vinkel i skåpens sidostomme, till exempel).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden