Hej,
Jag har idag ett öppningsbart englasfönster på ett ställe i huset. Det blir ett erbarmligt kallras från detta fönster och det borde få resa, men det är ett sånt där coolt blyinfattat glas med en massa färger och mönster. Därför tänker jag behålla detsamma och har inhandlat en treglaskassett i mått som motsvarar invändiga smygar. Min plan är att skruva fast englasfönstret i dess karm, så att det inte längre kan öppnas. Ta bort alla hakar och belag på insidan och sedan montera kassetten i "smygnischen" med tätningslister mellan kassett och befintlig fönsterkarm, för att slutligen sedan klämma fast det med lister som monteras mot smygarna.

Min fråga: bör jag se till att det finns ventilationshål från utsidan huset och in till luftspalten mellan kassett och englasfönster för att på så sätt minska risk för kondens? Kan det räcka att borra ett antal hål i överkant av fönsterbågen utifrån?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.