17 036 läst ·
30 svar
17k läst
30 svar
Montera fast granitskiva
"Spridningen" är kemisk, inte operatörsberoende
. Det finns något som heter silikonsmitta.
Jag håller på med båtar och i marina sammanhang är silikon totaltabu. Tätning åstadkommes med Sikaflex 292, Tekton eller likvärdig polyuretanmassa. Limning görs med sättlim, polyuretanlim eller i riktigt krävande fall med Epoxi.
Enda fördelen med silikon är att det tål UV bra samt att det håller emot mögel ifall det har ättikstillsats. Så som mjukfog i badrum/kök är det hyfsat, men även där så är vidhäftningen inte speciellt bra.
Jag håller på med båtar och i marina sammanhang är silikon totaltabu. Tätning åstadkommes med Sikaflex 292, Tekton eller likvärdig polyuretanmassa. Limning görs med sättlim, polyuretanlim eller i riktigt krävande fall med Epoxi.
Enda fördelen med silikon är att det tål UV bra samt att det håller emot mögel ifall det har ättikstillsats. Så som mjukfog i badrum/kök är det hyfsat, men även där så är vidhäftningen inte speciellt bra.
Min stenhuggare sade samma sak. Ingen silikon mot granit.johan77 skrev:
Det låter bara så märkligt att Loimaan Kivi (enligt egen utsago skandinaviens största producent av granit) skulle rekommendera silikon och ingenting annat till monteringen, om det skulle finnas någon som helst risk för att silikonen skulle migrera.
Men det här problemet gällde kanske silikon förr, vilket gör att stenhuggare som varit med i gamet ett tag är skeptiska. För egentligen, borde inte samma fenomen i så fall dyka upp när man drar silikon mot oglaserad keramik typ genomfärgad klinkers eller granitkeramik?
Men det här problemet gällde kanske silikon förr, vilket gör att stenhuggare som varit med i gamet ett tag är skeptiska. För egentligen, borde inte samma fenomen i så fall dyka upp när man drar silikon mot oglaserad keramik typ genomfärgad klinkers eller granitkeramik?
Natursten som granit och marmor är ju mer fuktgenomsläppliga än exvis. granitkeramik, så det kanske har med det att göra.....när jag la in granitgolv så märktes att hela plattan blev genomfuktad av vatten från fixen.
Jag har en farbror som är stenhuggare och han avrådde också bestämt från att använda silicon till granitskivor.
Jag har en farbror som är stenhuggare och han avrådde också bestämt från att använda silicon till granitskivor.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Har det inte med "fetthalten" att göra (vet eg. inte själv men chansar), Silconen är ju väldans fet och lämnar fettfläckar efter sig?
Tja, läser i produktbladet för Casco:s silikon.jon_h skrev:
"Bör ej användas mot marmor och natursten på grund av risk för missfärgning ..."
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Silikon 2992, 2995 - 2996, 2998.pdf
Så helt fel ute verkar ju inte min stenhuggare vara.
Förstår jag det rätt om diskussionen nu har kommit att handla mer om vad man får använda i skarvar och liknande? För det kan väl inte spela så stor roll om det blir fläckar av silikonet på undersidan av bänkskivorna??
Frågan kring silikonets vara eller inte vara finner jag dock mycket intressant då jag själv ämnar skaffa en granitskiva till köket. Vad ska man ha mellan skivan och nedersta kakelranden om man inte får ha silikon?
/Elin
Frågan kring silikonets vara eller inte vara finner jag dock mycket intressant då jag själv ämnar skaffa en granitskiva till köket. Vad ska man ha mellan skivan och nedersta kakelranden om man inte får ha silikon?
/Elin
Oh, tur att detta inlägg kom i tid!!!sandhall skrev:
Dum som jag var, så läste jag bara baksidan, litade stenhårt på LoimaanKiviis hemsida, k;pte det dyraste i affären (Bauhaus- de avrådde mig inte där) och monterade glatt med Cascos våtrumssilikon. Det var i lördags.
Såg detta inlägg på söndagen, läste produktbladet, surfade runt och hittade en hel del tyska sidor där de klagade på silikonfläckar på sten...så nu har vi skrapat och kämpat.
Det mesta togs bort mekaniskt och just nu låter vi Cascos silstrip verka. Sen tänkte vi torka rent med aceton och slutligen montera stenen med sikaflex, enligt rekommendationer från killen på Fredells (som avrådde silikon).
Hoppas vi inte får fläckar nu....
Det kanske funkar med silikon, men då ska det väl vara ett som är ampassat för sten. Hittade tex denna naturstenssilikon: http://www.ardex.se/produkter/st.html
Lycka till ni som ännu inte monterat sten, gör inte samma misstag som jag....
I vårt fall fogade vi den minimala springa som blev mellan mosaik ock skiva med den flexfog som användes överallt annars. Ingen mjukfog alltså. Skivan ligger löst på köksön men är så tung att den inte lär flytta sig i första taget.kloka_elin skrev:Förstår jag det rätt om diskussionen nu har kommit att handla mer om vad man får använda i skarvar och liknande? För det kan väl inte spela så stor roll om det blir fläckar av silikonet på undersidan av bänkskivorna??
Frågan kring silikonets vara eller inte vara finner jag dock mycket intressant då jag själv ämnar skaffa en granitskiva till köket. Vad ska man ha mellan skivan och nedersta kakelranden om man inte får ha silikon?
/Elin
Stenhuggaren lämnade kvar ett par tuber Polymersealer 303 från Lenson som skulle fungera utmärkt som silikonersättare enligt honom. Den har används när vår ho planlimmades.
http://www.lenson.se/2006-01/PolymerSealer303.pdf
PL400 finns i glasklar, vit, ljusgrå, grå och svart. TECH7 är ett fabrikat som ofta finns i bygghandeln.skrotfot skrev:
För en snygg fogning mellan två stenskivor finns en beskrivning här http://www.cgksten.se/tips_fogar.html
Kan bara instämma i kören här och avråda från silicon när det gäller sten och cementbaserade skivor.
Och det är helt rätt, ska man lägga en fog så är det PL200 som gäller. Missfärgar inte och finns i olika färger. Har faktiskt använt det för att fästa underhängda rostfria hoar i betongskivor med väldigt bra resultat.
Även om skivorna håller sig på plats av sin egen vikt så skulle jag nog sätta ett par klickar med lim bara för att förankra dem riktigt och sova bättre på nätterna.
Och det är helt rätt, ska man lägga en fog så är det PL200 som gäller. Missfärgar inte och finns i olika färger. Har faktiskt använt det för att fästa underhängda rostfria hoar i betongskivor med väldigt bra resultat.
Även om skivorna håller sig på plats av sin egen vikt så skulle jag nog sätta ett par klickar med lim bara för att förankra dem riktigt och sova bättre på nätterna.
Ena fogen används något svart konstruktionslim, den andra fogen används epoxilim. Varför används två olika sorter?Tessok skrev: