Hej! Går bet i mitt försök att byta dusch… har nu monterat bort den gamla och det gamla fästet som inte funkade med den nya blandaren. Kvar har jag två 12 mm kopparrör som sticker ut 21 mm från väggen. Cc 160 på rör, fäste och blandare. Fästet är ett Vatette V6. Som jag förstår det ska man då bara använda de medföljande plastkonorna för tätning runt rören, men jag blir inte klok på hur det ska bli tätt. Vill helst undvika att borra i kaklet för att sätta upp fästet innan jag är säker på att det går ihop. Tacksam för hjälp av er kunniga! IMG_1874.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1877.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit - det kan vara så att rörstumparna är för korta för det nya ”systemet”; ska vara 34 mm enl anvisningar. Någon idé om hur man löser detta?

Vad är det som inte fungerar?
Vad är det för felsymtom?
Har du tagit bort all silikon som sticker ut utanför kaklet?

N nik_gu skrev:
Edit - det kan vara så att rörstumparna är för korta för det nya ”systemet”; ska vara 34 mm enl anvisningar. Någon idé om hur man löser detta?
Hej
Du ger svaret själv. Nya blandarfästet kräver att rören ska sticka ut 34 mm men befintliga rör är 21 mm. Skaffa blandarfäste som klarar 21 mm eller förläng rören.
Finns nog ingen snabblösning på detta om du inte kommer åt rören på baksidan duschen..
Var det något fel på befintligt blandarfäste?

/ Björkskär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.