455 läst ·
16 svar
455 läst
16 svar
Montera badrumsskåp på kakel - plugg fäster ej!
Sida 1 av 2
Hej!
Håller på och monterar en Lettan badrumsskåp från IKEA. Har försökt göra enligt reglerna, så detta är vad jag gjort:
1. Borra med kakelborr förbi kaklet, sen slagborr på teglet bakom
2. Dammsugit hålen
3. Fyllt upp med våtrumssilikon
4. Tryckt in Fischer DuoSeal pluggar
5. Börjat skruva
Men efter några varv med skruvmejseln så börjar pluggen bara snurra runt med skruven. Borde jag ha väntat tills silikonet härdat? Hade det gjort nån skillnad om jag fyllde i pluggen med silikon också? Förstod det som att den där DuoSeal pluggen inte behövde silikon inne i själva pluggen bara runtomkring…
Tacksam för hjälp!
Håller på och monterar en Lettan badrumsskåp från IKEA. Har försökt göra enligt reglerna, så detta är vad jag gjort:
2. Dammsugit hålen
5. Börjat skruva
Men efter några varv med skruvmejseln så börjar pluggen bara snurra runt med skruven. Borde jag ha väntat tills silikonet härdat? Hade det gjort nån skillnad om jag fyllde i pluggen med silikon också? Förstod det som att den där DuoSeal pluggen inte behövde silikon inne i själva pluggen bara runtomkring…
Tacksam för hjälp!
Läser det lite överallt när jag kollar upp hur man fäster i våtrum..? De sa även på Clas Ohlson att jag skulle göra så…. Lite förvånad om jag skulle ha borrat ett för stort hål, använde garanterat rätt storlek på borren och behövde verkligen hamra i pluggen när jag satte i den…? Men om det är ett för stort hål, hur kan jag lösa det?R RoAd skrev:
Vad skumt, överallt så läser jag att man ska använda slagborr på tegel..? Har kört det överallt annars i min lägenhet och det har funkat, så lite överraskande att det skulle ha blivit så nu. Vad kan jag göra ifall det nu blivit ett för stort hål?Bart skrev:
Ok, jag såg ingenting i Fischers instruktioner (tvärtom står det uttryckligen "behöver inte använda någon tätningsmassa"), och jag hittar inget om jag söker på duoseal + silikon så det låter märkligt. Vad de sagt på Clas Ohlson skulle jag inte lägga allt för stor vikt vid.R rakeshspark skrev:Läser det lite överallt när jag kollar upp hur man fäster i våtrum..? De sa även på Clas Ohlson att jag skulle göra så…. Lite förvånad om jag skulle ha borrat ett för stort hål, använde garanterat rätt storlek på borren och behövde verkligen hamra i pluggen när jag satte i den…? Men om det är ett för stort hål, hur kan jag lösa det?
Jag har inte en aning om vad du bör göra om du har borrat för stort. Det är ju inte bara att spackla igen och börja på nytt jämte eftersom det är ett badrum. Någon annan får nog svara på det.
Jag förstår! Men tror du att det kan ha bidragit till att den inte fäste? Antog bara att det inte gjorde nåt om man använde fästningsmassa till den även om det inte behövsR RoAd skrev:Ok, jag såg ingenting i Fischers instruktioner (tvärtom står det uttryckligen "behöver inte använda någon tätningsmassa"), och jag hittar inget om jag söker på duoseal + silikon så det låter märkligt. Vad de sagt på Clas Ohlson skulle jag inte lägga allt för stor vikt vid.
Jag har inte en aning om vad du bör göra om du har borrat för stort. Det är ju inte bara att spackla igen och börja på nytt jämte eftersom det är ett badrum. Någon annan får nog svara på det.
För liten plugg och inget silikon i hålet, när du slagit fast pluggen så kan du ha silikon i skruvhåletR rakeshspark skrev:Hej!
2. Dammsugit hålen
5. Börjat skruva
Tacksam för hjälp!