Isakare Isakare skrev:
Jag kan inte förklara det teoretiska, men i praktiken sitter vajrarna alltid längst ner på nedre bladet, via löphjul om fjäderpaketet inte sitter över.
Gångjärn och blad är för klena att hänga i varandra.
Har jobbat med portar i 18 år och aldrig sett nått annat.
Tack för info.
Jag monterar längre wire och löphjul så får vi se om det avhjälper felen.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, då får du ju en drag-kraft inåt i skenans böj istället för att lyfta upp panelen, låter inte helt orimligt att det orsakar just det problem du upplever med att den inte dras upp sista biten.
Tack för info.
Jag monterar längre wire och löphjul så får vi se om det avhjälper felen.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag kan inte förklara det teoretiska, men i praktiken sitter vajrarna alltid längst ner på nedre bladet, via löphjul om fjäderpaketet inte sitter över.
Gångjärn och blad är för klena att hänga i varandra.
Har jobbat med portar i 18 år och aldrig sett nått annat.
du verkar ha ha lite koll jag har problem med en installation av en industritakskjutport där torrisions fjädern måste sitta bakmonterad men får så många olika sett up förslag så att säga
så jag undrar om du har koll på om höger trumma och höger fjäder ska sitta på höger sida sett innifrån och vise versa på vänster sida alltså om man står i garaget och tittar ut mot portöppningen jag har fått mängder av olika förslag så jag är osäker på vad som är korrekt

Magnus Kilander Magnus Kilander skrev:
du verkar ha ha lite koll jag har problem med en installation av en industritakskjutport där torrisions fjädern måste sitta bakmonterad men får så många olika sett up förslag så att säga
så jag undrar om du har koll på om höger trumma och höger fjäder ska sitta på höger sida sett innifrån och vise versa på vänster sida alltså om man står i garaget och tittar ut mot portöppningen jag har fått mängder av olika förslag så jag är osäker på vad som är korrekt
Vill svara ja på den frågan om fjädrarna är tillverkade för att sitta vid väggen.
De ska sitta lika och vajern ska gå in upptill på trumman.
Portar specifikt tillverkade för bakmontage har omvända fjädrar, det är nog för att vajern ska följa skenan och gå in undertill på trumman, snyggare helt enkelt.
Ska rita en liten skiss.

Grön är vajern.
Om det rakt av går att vända på fjädrarna kan jag inte svara på, har aldrig gjort det.
Beror på om det finns fjäderbrottsskydd, de måste gå åt rätt håll. Handritad skiss av en mekanism med vajer; grön linje markerar vajern och detaljer visar möjliga fjäderbrottsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isakare Isakare skrev:
Grön är vajern.
Om det rakt av går att vända på fjädrarna kan jag inte svara på, har aldrig gjort det.
Beror på om det finns fjäderbrottsskydd, de måste gå åt rätt håll.[bild]
det ska sitta som på din bild ringde 2 olika portmontörer idag på morronen å båda sa att höger fjäder och trumma ska sitta på höger sida av porten och då givetvis v på v sida sett inifrån även på ett bakmontage denna port hade tidigare fram montage men byttes ut å då skickade säljaren med skenor för enbart bakmontage

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.