Jag har köpt en begagnad takskjutport av okänt fabrikat.
Jag har lyckats få den på plats trots låg takhöjd.
Jag fick sätta fjäderaxeln bakom istället för över porten.
Porten löper fritt i skenorna och stänger ordentligt när man drar den för hand utan vajrarna monterade.
Den är nu så mycket spänd att den knappt håller sig nere. Men när jag drar upp den så slutar fjädern att ”dra” när det ännu är 35 cm kvar innan den är helt öppen.
Trycker jag upp den de sista 35 cm med handkraft så blir vajrarna slappa och spolar av från vajertrummorna. Varför blir det så?
Sedan vill axeln med fjäder och vajertrummorna vandra i sidled, fästet orkar inte hålla emot och böjer sig.
Jag har lyckats få den på plats trots låg takhöjd.
Jag fick sätta fjäderaxeln bakom istället för över porten.
Porten löper fritt i skenorna och stänger ordentligt när man drar den för hand utan vajrarna monterade.
Den är nu så mycket spänd att den knappt håller sig nere. Men när jag drar upp den så slutar fjädern att ”dra” när det ännu är 35 cm kvar innan den är helt öppen.
Trycker jag upp den de sista 35 cm med handkraft så blir vajrarna slappa och spolar av från vajertrummorna. Varför blir det så?
Sedan vill axeln med fjäder och vajertrummorna vandra i sidled, fästet orkar inte hålla emot och böjer sig.
Det ser ut som en exakt likadan port som jag har, men med det "normala" montaget.
Hur menar du med att de rör sig i sidled? Alla delar ska ju vara fastskruvade mot röret, så att de inte ska kunna röra sig alls.
Hur menar du med att de rör sig i sidled? Alla delar ska ju vara fastskruvade mot röret, så att de inte ska kunna röra sig alls.
Vet du fabrikatet på porten?Dowser4711 skrev:
Allt är fastskruvat på röret, men röret trycks i sidled, troligtvis av spänningen i fjädern.
Första frågan: Är portbladet lika stort som tidigare ?? Fjädern är anpassad för bladets storlek och vikt.
Vid montering baktill sitter alltid fjädern på en balk, balken sitter i sin tur fast i skenorna.
Om den trycker i sidled betyder att fjädern är spänd i fel läge.
Porten ska vara stängd, vajrarna ska då ligga 1/2-3/4 varv på trumman, och de ska gå in upptill på trumman, fjädern lös.
Om du inte redan har ett sträck på fjädern kan du nu dra ett med färg, tuschpenna eller liknande hela fjäderns längd och fjäderhållarna.
Fjädern ska spännas uppåt det antal varv som står på portbladets typskylt, finns ingen sån får man prova sig fram, varven kan du nu räkna med hjälp av det sträck du gjorde.
8-12 varv är normalt, men det beror helt på portens vikt och storlek, det finns både mer och mindre.
Enklast är när du ska spänna, då du bara har en fjäder ar att på nått sätt fixera axeln så vajrarna håller sig spända.
När du uppnått det antal varv du vill, sätter du i kilen mellan axeln och fjäderhållaren och släpper spettet sakta, dra inte ur det, utan känn på porten med spettet. Drar porten iväg upp är det spänt för mycket, då får du backa nått varv, tung att dra, spänn på mera.
Om du fortfarande har de problem du beskriver är det nått som inte stämmer, det kan vara storleken, fjädern, trummorna, alla dessa samverkar.
Jag skulle rekommendera att börja med 6 varv, och öka ett i taget. Nu vet jag inte exakt hur din fjäderhållare ser ut, men det brukar vara 4 hack i den, så man jag justera 1/4 varv.
Ett 1/4 varv mer eller mindre kan vara avgörande för balansen.
Vid montering baktill sitter alltid fjädern på en balk, balken sitter i sin tur fast i skenorna.
Om den trycker i sidled betyder att fjädern är spänd i fel läge.
Porten ska vara stängd, vajrarna ska då ligga 1/2-3/4 varv på trumman, och de ska gå in upptill på trumman, fjädern lös.
Om du inte redan har ett sträck på fjädern kan du nu dra ett med färg, tuschpenna eller liknande hela fjäderns längd och fjäderhållarna.
Fjädern ska spännas uppåt det antal varv som står på portbladets typskylt, finns ingen sån får man prova sig fram, varven kan du nu räkna med hjälp av det sträck du gjorde.
8-12 varv är normalt, men det beror helt på portens vikt och storlek, det finns både mer och mindre.
Enklast är när du ska spänna, då du bara har en fjäder ar att på nått sätt fixera axeln så vajrarna håller sig spända.
När du uppnått det antal varv du vill, sätter du i kilen mellan axeln och fjäderhållaren och släpper spettet sakta, dra inte ur det, utan känn på porten med spettet. Drar porten iväg upp är det spänt för mycket, då får du backa nått varv, tung att dra, spänn på mera.
Om du fortfarande har de problem du beskriver är det nått som inte stämmer, det kan vara storleken, fjädern, trummorna, alla dessa samverkar.
Jag skulle rekommendera att börja med 6 varv, och öka ett i taget. Nu vet jag inte exakt hur din fjäderhållare ser ut, men det brukar vara 4 hack i den, så man jag justera 1/4 varv.
Ett 1/4 varv mer eller mindre kan vara avgörande för balansen.
Bra fråga vilket märke det är, garageexperten.com's "egna" märke, köpt 2016, du bör kunna få hjälp från dem om du kontaktar dem direkt. De var rätt hjälpsamma för 8 år sedan iallafall...R rsrper skrev:
Den instruktionen stämmer väldigt väl med min minnesbild av den, som var just på exakt den modellen.Isakare skrev:
Första frågan: Är portbladet lika stort som tidigare ?? Fjädern är anpassad för bladets storlek och vikt.
Vid montering baktill sitter alltid fjädern på en balk, balken sitter i sin tur fast i skenorna.
Om den trycker i sidled betyder att fjädern är spänd i fel läge.
Porten ska vara stängd, vajrarna ska då ligga 1/2-3/4 varv på trumman, och de ska gå in upptill på trumman, fjädern lös.
Om du inte redan har ett sträck på fjädern kan du nu dra ett med färg, tuschpenna eller liknande hela fjäderns längd och fjäderhållarna.
Fjädern ska spännas uppåt det antal varv som står på portbladets typskylt, finns ingen sån får man prova sig fram, varven kan du nu räkna med hjälp av det sträck du gjorde.
8-12 varv är normalt, men det beror helt på portens vikt och storlek, det finns både mer och mindre.
Enklast är när du ska spänna, då du bara har en fjäder ar att på nått sätt fixera axeln så vajrarna håller sig spända.
När du uppnått det antal varv du vill, sätter du i kilen mellan axeln och fjäderhållaren och släpper spettet sakta, dra inte ur det, utan känn på porten med spettet. Drar porten iväg upp är det spänt för mycket, då får du backa nått varv, tung att dra, spänn på mera.
Om du fortfarande har de problem du beskriver är det nått som inte stämmer, det kan vara storleken, fjädern, trummorna, alla dessa samverkar.
Jag skulle rekommendera att börja med 6 varv, och öka ett i taget. Nu vet jag inte exakt hur din fjäderhållare ser ut, men det brukar vara 4 hack i den, så man jag justera 1/4 varv.
Ett 1/4 varv mer eller mindre kan vara avgörande för balansen.
Tack för svar!Isakare skrev:
Första frågan: Är portbladet lika stort som tidigare ?? Fjädern är anpassad för bladets storlek och vikt.
Vid montering baktill sitter alltid fjädern på en balk, balken sitter i sin tur fast i skenorna.
Om den trycker i sidled betyder att fjädern är spänd i fel läge.
Porten ska vara stängd, vajrarna ska då ligga 1/2-3/4 varv på trumman, och de ska gå in upptill på trumman, fjädern lös.
Om du inte redan har ett sträck på fjädern kan du nu dra ett med färg, tuschpenna eller liknande hela fjäderns längd och fjäderhållarna.
Fjädern ska spännas uppåt det antal varv som står på portbladets typskylt, finns ingen sån får man prova sig fram, varven kan du nu räkna med hjälp av det sträck du gjorde.
8-12 varv är normalt, men det beror helt på portens vikt och storlek, det finns både mer och mindre.
Enklast är när du ska spänna, då du bara har en fjäder ar att på nått sätt fixera axeln så vajrarna håller sig spända.
När du uppnått det antal varv du vill, sätter du i kilen mellan axeln och fjäderhållaren och släpper spettet sakta, dra inte ur det, utan känn på porten med spettet. Drar porten iväg upp är det spänt för mycket, då får du backa nått varv, tung att dra, spänn på mera.
Om du fortfarande har de problem du beskriver är det nått som inte stämmer, det kan vara storleken, fjädern, trummorna, alla dessa samverkar.
Jag skulle rekommendera att börja med 6 varv, och öka ett i taget. Nu vet jag inte exakt hur din fjäderhållare ser ut, men det brukar vara 4 hack i den, så man jag justera 1/4 varv.
Ett 1/4 varv mer eller mindre kan vara avgörande för balansen.
Dina instruktioner stämmer bra överens med hur jag gjort.
Jag har sågat av översta portbladet 2,5 cm, det borde väl inte påverka?
Typskylt finns inte.
Jag får fortsätta prova mig fram med fjäderspänningen.
Jag är mest orolig över att axeln vill vandra i sidled.
Som sagt, axeln ska inte *kunna* vandra i sidled. Längst ut har du två "axelbockar" i plåt med kullager, precis innanför dem har du trummorna, som låses mot axeln.R rsrper skrev:
Så om båda trummorna sitter fast som de ska och intill lagret/bocken så är den fixerad i sidled.
Men, när jag kollar närmare på dina bilder reagerar jag på en sak. Har du monterat wiren innanför skenorna?
Vad fäster du i då?
Wiren ska vara fäst i den nedersta panelen.
Ja, vajrarna måste gå via löphjul från nedre portbladet.Dowser4711 skrev:
Som sagt, axeln ska inte *kunna* vandra i sidled. Längst ut har du två "axelbockar" i plåt med kullager, precis innanför dem har du trummorna, som låses mot axeln.
Så om båda trummorna sitter fast som de ska och intill lagret/bocken så är den fixerad i sidled.
Men, när jag kollar närmare på dina bilder reagerar jag på en sak. Har du monterat wiren innanför skenorna?
Vad fäster du i då?
Wiren ska vara fäst i den nedersta panelen.
Nu har jag annan typ av fjäder, men principen är det samma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fjädern ändrar sig i längd när den snurrar så ett visst tryck i sidled får man, men sitter allt fast som de ska, rör det sig inte. Du behöver nog ha nått mellan skenorna i bakkant och även sammankoppla den med lagerbockarna till axeln.R rsrper skrev:
Gick ut i garaget och kollade, jag minns något fel, Den går precis innanför skenorna.Dowser4711 skrev:
Som sagt, axeln ska inte *kunna* vandra i sidled. Längst ut har du två "axelbockar" i plåt med kullager, precis innanför dem har du trummorna, som låses mot axeln.
Så om båda trummorna sitter fast som de ska och intill lagret/bocken så är den fixerad i sidled.
Men, när jag kollar närmare på dina bilder reagerar jag på en sak. Har du monterat wiren innanför skenorna?
Vad fäster du i då?
Wiren ska vara fäst i den nedersta panelen.
"axelbockarna" sitter längst ut sedan trummorna, det sitter som det ska.Dowser4711 skrev:
Som sagt, axeln ska inte *kunna* vandra i sidled. Längst ut har du två "axelbockar" i plåt med kullager, precis innanför dem har du trummorna, som låses mot axeln.
Så om båda trummorna sitter fast som de ska och intill lagret/bocken så är den fixerad i sidled.
Men, när jag kollar närmare på dina bilder reagerar jag på en sak. Har du monterat wiren innanför skenorna?
Vad fäster du i då?
Wiren ska vara fäst i den nedersta panelen.
Men axeln trycks i sidled så att "axelbocken" böjer sig.
Wiren sitter innanför skenorna, MEN jag har fäst den i översta panelens hjulfästen.
Går inte det? Och varför isåfall?
Det borde teoretiskt bli samma.
Wirens längd är samma och portens höjd är samma, avståndet från wirefästet till trummorna är samma som förut. Det är ju bara fjäderaxeln som ät flyttad till bakkant istället för över porten.
Jag kan inte förklara det teoretiska, men i praktiken sitter vajrarna alltid längst ner på nedre bladet, via löphjul om fjäderpaketet inte sitter över.R rsrper skrev:"axelbockarna" sitter längst ut sedan trummorna, det sitter som det ska.
Men axeln trycks i sidled så att "axelbocken" böjer sig.
Wiren sitter innanför skenorna, MEN jag har fäst den i översta panelens hjulfästen.
Går inte det? Och varför isåfall?
Det borde teoretiskt bli samma.
Wirens längd är samma och portens höjd är samma, avståndet från wirefästet till trummorna är samma som förut. Det är ju bara fjäderaxeln som ät flyttad till bakkant istället för över porten.
Gångjärn och blad är för klena att hänga i varandra.
Har jobbat med portar i 18 år och aldrig sett nått annat.
Tja, då får du ju en drag-kraft inåt i skenans böj istället för att lyfta upp panelen, låter inte helt orimligt att det orsakar just det problem du upplever med att den inte dras upp sista biten.R rsrper skrev:"axelbockarna" sitter längst ut sedan trummorna, det sitter som det ska.
Men axeln trycks i sidled så att "axelbocken" böjer sig.
Wiren sitter innanför skenorna, MEN jag har fäst den i översta panelens hjulfästen.
Går inte det? Och varför isåfall?
Det borde teoretiskt bli samma.
Wirens längd är samma och portens höjd är samma, avståndet från wirefästet till trummorna är samma som förut. Det är ju bara fjäderaxeln som ät flyttad till bakkant istället för över porten.






