Medlem
· Blekinge
· 11 695 inlägg
Det viktiga i ett skruvförband är den mekaniska spänningen i skruven/bulten. Åtdragningsmomentet är bara ett trubbigt verktyg att kontrollera det. Ytråhet, materialet och smörjning/torrheten är viktiga faktorer för rätt spänning. Detta bör också definieras i samband med momentet. Har man ingen kontroll på detta spelar det faktiskt ingen roll om momentnyckelns noggrannhet är specad 3% eller 10%.
Jag har Biltemas 1/2" momentnyckel 70-350 Nm sedan december 2014, den hade 10 års garanti, känns och ser ut som ny fortfarande. De specar +/-4% för den. Jag har även en liten momentnyckel från Biltema som inte verkar säljas längre samt en mellanstor från Kamaza. Minst 3 momentnycklar behöver man.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Nackdelen med Lidl är ju att man måste vara i affären exakt den veckan när de finns...
Edit: det råkar inte vara nu väl?
Edit: det råkar inte vara nu väl?
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Momentnyckel profi - Momentnycklar - thansen.se https://share.google/HkK8nFBVpqkZIGuNX
Köpte en sådan nu när min son har börjat på fordon, samt atraktor på gården..(och några moppar)
Köpte en sådan nu när min son har börjat på fordon, samt atraktor på gården..(och några moppar)
Nä precis. Har för mig att Torque Test Channel konstaterade att spänningen blev dubbelt så stor i ett smort förband med samma åtdragsmoment.T Thomas_Blekinge skrev:
Det är rätt extrema skillnader.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Tänker att jag kan slänga in en mini-recension när jag ändå köpte något...
Blev Biltema, 699 spänn.
Själva "momentdelen" känns som av kvalitet motsvarande priset. Spärrhuvudet känns lite billigt, lite glappt, och kulan/spärren som håller hylsan gör sitt jobb "sådär". I övrigt är huvudet bara 25 mm brett, och omtagsvinkeln är godkänd. Man ska nog inte använda momentnyckeln som vanligt spärrskaft om huvudet ska hålla någon längre tid...
Nyckeln har ett serienummer, och dokumentationen har åtminstone samma siffror. Betyder det att man kan lita på kalibreringen? Ingen aning.
Blev Biltema, 699 spänn.
Själva "momentdelen" känns som av kvalitet motsvarande priset. Spärrhuvudet känns lite billigt, lite glappt, och kulan/spärren som håller hylsan gör sitt jobb "sådär". I övrigt är huvudet bara 25 mm brett, och omtagsvinkeln är godkänd. Man ska nog inte använda momentnyckeln som vanligt spärrskaft om huvudet ska hålla någon längre tid...
Nyckeln har ett serienummer, och dokumentationen har åtminstone samma siffror. Betyder det att man kan lita på kalibreringen? Ingen aning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här är länken till den. De testade även ACDelco ”adaptern” som @cpalm nämnde. Den fick sämre resultat än jag förväntat mig.P peter_73 skrev:
Hade varit intressant att se en jämförelse av flera produkter av "adapter"-typ.L Lovan83 skrev:
En egenskap är att de precis som en förlängare viker sig lite när man applicerar kraft. Dvs. adapterns längd torde har viss betydelse.
Gissar att man inte kan förvänta sig samma precision och repeterbarhet som en konventionell nyckel. Inte för att det direkt spelar någon roll i praktiken.
Ja nånting måste ”ge vika” för lastcellerna ska kunna mäta. Antar att det är en ”mjukare” metallpinne som överför kraften från ena ändan till andra.C cpalm skrev:Hade varit intressant att se en jämförelse av flera produkter av "adapter"-typ.
En egenskap är att de precis som en förlängare viker sig lite när man applicerar kraft. Dvs. adapterns längd torde har viss betydelse.
Gissar att man inte kan förvänta sig samma precision och repeterbarhet som en konventionell nyckel. Inte för att det direkt spelar någon roll i praktiken.
De borde kunna ge väldigt precisa mätningar men jag antar att det är metallpinnen(tillverkningstoleranser, materialval) som inte är av rätt kvalité för att kunna få bättre.
Men som sagts så är det i praktiken inte ett problem med toleranserna för privat bruk.
Så är det ju, men det är inte det jag menar, utan snarare att skaftet inte hamnar exakt vinkelrätt mot skruven i och med att fyrkantsfästena har lite glapp.L Lovan83 skrev:
Vilket förstärks av att skaftet hamnar längre från hylsan. När skaftet sitter direkt i hylsan är den effekten försumbar.
En påse blandas skruv, sätt i skruvstädet och dra till sträckgräns och tills de går sönder.
En bra övning för att kalibrera sina muskler och sinnen.
En bra övning för att kalibrera sina muskler och sinnen.