Har köpt momentnyckel från biltema.
Ställde in den på 40Nm och skulle test dra hjulbultarna men nyckeln "klickar" aldrig.
Drog säkert 150nm men inget händer.
Har jag missat nått?
Visst är det bara att ställa in på rätt Nm sen dra så ska den klicka vid förinställt värde?
Ställde in den på 40Nm och skulle test dra hjulbultarna men nyckeln "klickar" aldrig.
Drog säkert 150nm men inget händer.
Har jag missat nått?
Visst är det bara att ställa in på rätt Nm sen dra så ska den klicka vid förinställt värde?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du provat att trycka tappen till andra sidan?
/Höghus
• Momentnyckeln kan användas för att momentdra
både höger och vänstergängade skruvar och muttrar.
När man använder momentnyckeln för att lossa, så är
momentfunktionen spärrad.
• För högergängade skruvar och muttrar: Ha moment-
nyckeln uppåt (avläsningsglaset upp, eller mot använ-
daren), och fyrkantsfästet (1/2") på motstående sida.
• För vänstergängade skruvar och muttrar: Vänd sida
på momentnyckeln, (avläsningsglaset ner, eller från
användaren) samt tryck på fyrkantsfästet (1/2") så att
det ändrar sig till samma sida som avläsningsglaset.
/Höghus
• Momentnyckeln kan användas för att momentdra
både höger och vänstergängade skruvar och muttrar.
När man använder momentnyckeln för att lossa, så är
momentfunktionen spärrad.
• För högergängade skruvar och muttrar: Ha moment-
nyckeln uppåt (avläsningsglaset upp, eller mot använ-
daren), och fyrkantsfästet (1/2") på motstående sida.
• För vänstergängade skruvar och muttrar: Vänd sida
på momentnyckeln, (avläsningsglaset ner, eller från
användaren) samt tryck på fyrkantsfästet (1/2") så att
det ändrar sig till samma sida som avläsningsglaset.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Drar du åt det anvisade hållet som markeras med en pil "torque"?
Jo, det ska den göra.Stefan N skrev:
"Anslut hylsa av önskad storlek på momentnyckelns fyrkantsfäste (1/2") och drag sedan muttern/bulten tills verktyget ger ifrån sig ett ”klickande” ljud. Verktyget återställs automatiskt när vridkraften upphör och är då åter redo för användning."
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 056 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 056 inlägg
Momenthylsa till en maskin fungerar väl på det sättet att den fjädrar och inte kan överföra mer kraft per knack. Ett manuellt handtag har en ledad del som i princip hålls rak av en fjäder som går att spänna till olika moment. När fjäderns moment övervinns viker den sig några grader (och bör klicka) därefter kan man fortsätta dra hur hårt som helst. Det gäller alltså att lyckas känna när den vickar till/kuggar över och sluta dra då.D docboy skrev:
Jag har en som i alla fall ser likadan ut. (Men den är ett par år gammal så man vet ju aldrig om det dykt upp en ny underleverantör som var 50 öre billigare.) Jag har två mindre storlekar från Biltema också och alla beter sig på samma sätt.
Om du ställt in momentet rätt och tryckt tappen åt rätt håll så borde det ju fungera. Främst känner man ju som sagt i handtaget när det vickar till lite. Det klickar nog till lite också, men det är främst känslan man märker så jag har inte tänkt på hur det låter.
Blir det någon skillnad om du testar t.ex. 80 Nm? Jag har aldrig provat att dra så lite som 40 Nm med min, den kanske har dålig klickkänsla när man tar i så pass lite.
Om du ställt in momentet rätt och tryckt tappen åt rätt håll så borde det ju fungera. Främst känner man ju som sagt i handtaget när det vickar till lite. Det klickar nog till lite också, men det är främst känslan man märker så jag har inte tänkt på hur det låter.
Blir det någon skillnad om du testar t.ex. 80 Nm? Jag har aldrig provat att dra så lite som 40 Nm med min, den kanske har dålig klickkänsla när man tar i så pass lite.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Min biltema som ser likadan ut klickar, bra mycket tydligare med högre momentinställning. Ställ in den på 90 eller något annat som är säkert för det du kontrolldrar mot så får du känna hur den beter sig.
Finns ju även en risk att du fått ett måndagsexemplar, men på min krävs det som sagt högre moment för att klicket ska bli tydligt
Finns ju även en risk att du fått ett måndagsexemplar, men på min krävs det som sagt högre moment för att klicket ska bli tydligt
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
D docboy skrev:
Så här ser pilen ut på min biltemanyckel:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte prova klicket vid 40 Nm, för min nyckel har ett annat arbetsområde. Den nyckel jag har som klarar 40 Nm är från Kamasa (20 Nm - 120 Nm eller nåt liknande), och den klickar ordentligt vid 40Nm. Ingen risk att man missar det.