ska momendra en cylinder och då är det endast kråkfots hylsa som kommer åt, i vilket läge ska den peka åt när man dra så och blir momentet högre än vad det är ställt på?

A ante.b skrev:
ska momendra en cylinder och då är det endast kråkfots hylsa som kommer åt, i vilket läge ska den peka åt när man dra så och blir momentet högre än vad det är ställt på?
Om den pekar i momentnyckelns förlängning så får du längre hävarm än om du har den vinkelrätt. Det går ju att räkna på det om det är jättepetigt.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Om den pekar i momentnyckelns förlängning så får du längre hävarm än om du har den vinkelrätt. Det går ju att räkna på det om det är jättepetigt.
vilket läge kan jag ställa kråkfoten för att få lägre moment än inställt? är så att momentnyckel är är för stor, det som ska dras är max 39Nm och nyckel är lägst på 40Nm.

Bakåt alltså så att avståndet från bulten till handtaget blir kortare.

S
Höghus Höghus skrev:
Här har du en kalkylator.
[länk]
Blir väl lite fel att kalla det "accurately" om man räknar på startläget och inte (det potentiella) ändläget?

S stugfar skrev:
Blir väl lite fel att kalla det "accurately" om man räknar på startläget och inte (det potentiella) ändläget?
?
Jag förstår inte vad du menar. Räknar du med att något flexar och därmed att avståndet mellan handen och skruven förändras?

/Höghus

TorpAnders TorpAnders skrev:
Bakåt alltså så att avståndet från bulten till handtaget blir kortare.
ja vad var rätt nu om jag har foten i linje med skaftet mot änden jag håller i?
Blir det högre eller lägre moment mot vad jag ställt nyckeln på?

Har du kråkan rakt ut från momentnyckeln drar du med högre moment än vad skalan visar. Har du den i 90 graders vinkel är skalan korrekt. Har du kråkan inåt mot handtaget så drar du med ett lägre värde än vad skalan ger.

Vad pratar vi ens om för cylinder?

S Stefan1972 skrev:
Vad pratar vi ens om för cylinder?
Det är ju en helt annan fråga, men jag håller med vart är bilderna👀

Och vad är för momentnyckel där man tydligen kan använda kråkfötter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.