Hej,

Jag skall måla om en gammal strukturtapet som har flera mollypluggar ditsatta. Jag är inte intresserad av att ha kvar dessa hål och har fått olika råd, och bara mindre bra erfarenheter, om hur de bäst hanteras. Sitta kvar eller ta bort metallen? spackla i hålet? fylla igen hålet med något annat?

Jag är i övrigt glad över strukturtapeten och vill inte ta bort / spackla över den helt.

/Kristofer

• Beige texturerad vägg med två tomma skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul texturerad vägg med två svarta skruvar och en mörk skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ett förslag:

1) Bort med åtminstone huvudet på mollypluggen. Antingen skruvar du in en skruv så att den just får fäste, och prövar sedan att banka på den så att pluggen "sträcks ut" till sin ursprungliga form igen. Pröva sedan om det går att dra ut hela pluggen. Annars tar du en plattång och bänder lite lätt på själva huvudet. De brukar lossna/knäckas från resten av pluggen utan större motstånd.

2) Spackla igen hålet. Du behöver förmodligen göra det i flera omgångar.

3) När du har lagt på sista lagret spackel så tar du en bit vävtapet/glasfiberväv som liknar den som sitter på väggen. Tryck in den i det våta spacklet, för att skapa ett mönster som liknar det hos övriga tapeten.

4) Låt torka (du ska inte slipa efter att du gjort mönstret, så klart), och måla sedan över.

Det kan fungera :)

• Gilla
Nybyggerska och 3 till
  • Laddar…
I agree with the previous one, but with one exception. Instead of fighting the molly to get it out, I'd screw it in hard enough to sink the head into the drywall.

• Gilla
Elsparv
  • Laddar…
Metallborr brukar funka på molly, när plattan är borta kan man trycka in resten. Sen från steg 2 i inlägg #2.

• Gilla
Elsparv
  • Laddar…
Det brukar vara lätt att bryta bort "vingarna" på Molly med en avbitare. Sen är det bara att peta in dem i väggen och spackla igen hålen. Det kommer ju inte att bli samma struktur som tapeten, men kanske kan du hitta lite tapet någonstans och försöka klippa till och limma dit?

• Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Ta bort enligt Alexander HB´s förslag. Går snabbt och enkelt.

• Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Molypluggar har en brottanvisning. Stoppa in en skruvmejsel 1-2 cm beroende på tjocklek och knäck till i sidled. Kragen lossnar snyggt och resten trillar in i väggen.

J
Eftersom ingen tänkt på det vill jag tipsa om att bryta av skallen...

J Jocke Best skrev:
Eftersom ingen tänkt på det vill jag tipsa om att bryta av skallen...
Var det inte det som jag sa i inlägget ovan fast med flera ord?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
TeroM TeroM skrev:
Var det inte det som jag sa i inlägget ovan fast med flera ord?
Alla innan också :rofl:

Stort tack för alla svar. Nu ska jag leta reda på gammal tapet sätt ovanpå. Tack särskilt för påminnelsen att man kan behöva spackla i omgångar

Brickan bryter man bort med en tång eller med en skruvmejsel. In i hålet en lite bit och knäck till. Sen petar man in resten och spacklar igen.
Hålla på och banka med hammare är för amatörer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.