Hej,

Vi vill sätta in en vinkyl i vårt kök och har köpt en som ska passa. Men vi har hela tiden tänkt att vi måste ta in en elektriker som kopplar in det pga krav osv. Men sen såg jag att det ser ut såhär under vår spis i köket(se bilder). Tror ni det är möjligt att koppla in en förgreningsdosa här så att vi får ett extra uttag och sedan drar men vinkylen till det uttaget? Tänker att isåfall hade vi kunnat gjort det själva säkert istället för att ta in en elektriker.

• Elektrisk installation under spis med synliga kablar och uttag, potentiell plats för anslutning av förgreningsdosa för vinkyl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uttag och elkabel synliga bakom en uppbruten yta i köksväggen under en spis, potentiellt för vinkylens installation.
    Skapa konto
Det är nog smidigast att ni tar en elektriker som hjälper er med att dra elen till er vinkyl. Det du har där är ett spisuttag som du inte kommer att kunna koppla in en förgreningsdosa till.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J johnny27 skrev:
Vi vill sätta in en vinkyl i vårt kök och har köpt en som ska passa.
Har inte vinkylen en normal (Schuko) stickpropp? Alltså som en vanlig kyl, eller kaffebryggare för den delen, har? I så fall behöver du ett vanligt vägguttag och inte ett spisuttag.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Uno91 Uno91 skrev:
Det är nog smidigast att ni tar en elektriker som hjälper er med att dra elen till er vinkyl. Det du har där är ett spisuttag som du inte kommer att kunna koppla in en förgreningsdosa till.
Alfredo Alfredo skrev:
Har inte vinkylen en normal (Schuko) stickpropp? Alltså som en vanlig kyl, eller kaffebryggare för den delen, har? I så fall behöver du ett vanligt vägguttag och inte ett spisuttag.
Tack för svar! Har inte öppnat förpackningen ännu men det är en sån här: https://www.ikea.com/se/sv/p/spelnaes-vinkyl-ikea-500-60584631/
Men det var bara en tanke jag fick när jag såg hur det såg ut under spisen, men då är det kanske inte så lätt utan elen måste dras längs med bakom köket då. Då ska jag kolla på att ta in en elektriker.

• Gilla
Uno91
  • Laddar…
En vanlig stickpropp med 175 cm lång kabel har den.
Illustration av möbelmått med 175 cm kabel och stickpropp, visar idealisk placering nära eluttag för diskmaskin eller kyl/frysinstallation.
Skapa konto

Om du har en diskmaskin/kyl/frys nära lär det finnas ett eluttag där som du möjligen kan dra en skarvkabel ifrån.

• Gilla
johnny27 och 4 till
  • Laddar…
J johnny27 skrev:
Hej,

Vi vill sätta in en vinkyl i vårt kök och har köpt en som ska passa. Men vi har hela tiden tänkt att vi måste ta in en elektriker som kopplar in det pga krav osv. Men sen såg jag att det ser ut såhär under vår spis i köket(se bilder). Tror ni det är möjligt att koppla in en förgreningsdosa här så att vi får ett extra uttag och sedan drar men vinkylen till det uttaget? Tänker att isåfall hade vi kunnat gjort det själva säkert istället för att ta in en elektriker.
Som andra redan skrivit så är det där ett Perilex-uttag för spis och ingenting du kan koppla en ”vanlig stickpropp” på.

Dessutom så är det en dum idé ur hänsyn till säkringar att koppla ytterliggare en stor förbrukare (när kompressorn går igång) till redan kraftigt belastade säkringar.

• Gilla
johnny27 och 3 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
En vanlig stickpropp med 175 cm lång kabel har den.
[bild]

Om du har en diskmaskin/kyl/frys nära lär det finnas ett eluttag där som du möjligen kan dra en skarvkabel ifrån.
Okej suveränt, min diskmaskin är lite längre bort(längst till vänster på denna bild) och vinkylen vill vi sätta in längst till höger på bilden. Tror du vi kan prova dra en skarvkabel från diskmaskinen bakom alla luckor och sen koppla in vinkylen? Eller behöver man ha en certifierad elektriker som gör det?

• Modernt kök med trä- och vita skåpluckor, marmormönstrad stänkskydd, bänkskiva med kastrull, köksfläkt och hushållspapper.
    Skapa konto
J johnny27 skrev:
Okej suveränt, min diskmaskin är lite längre bort(längst till vänster på denna bild) och vinkylen vill vi sätta in längst till höger på bilden. Tror du vi kan prova dra en skarvkabel från diskmaskinen bakom alla luckor och sen koppla in vinkylen? Eller behöver man ha en certifierad elektriker som gör det?
Mja, det är nog en mörkgrå zon att dra en skarvkabel så.
Men med det sagt så skulle jag personligen ha gjort det om det satt ett dubbeluttag vid diskmaskinen. Är det ett enkeluttag så behövs det ett 2-vägs grenuttag plus skarvkabel, och då blir det onödigt många skarvar.

Ett alternativ är att dra en ny kabel från uttaget vid diskmaskinen till ett nytt uttag bakom vinkylen. Något som en elektriker ska göra. Men som en person med nödvändig kunskap mycket väl kan göra själv.

Vad är det för resten för sorts vägg bakom skåpen? Det kan ju gå att dra en kabel från uttaget ovanför bänkskivan.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ett alternativ är att dra en ny kabel från uttaget vid diskmaskinen till ett nytt uttag bakom vinkylen.
Jag hade antagligen gjort så. Då hade jag fått en säker och hållbar lösning. Detta under förutsättning att det finns ett bra sätt att att göra det på, vilket bland annat beror på förutsättningarna på plats och sådant som maskinernas effektbehov.

Notera dock den för vissa väsentliga, och för andra ointressanta, detaljen att jag hade begått brott då jag utförde arbetet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.