gluecifer skrev:
Vi har byggt ut vårt gamla hus och därmed fått en större kallvind. Innan utbyggnaden hade vi i princip ingen ventilation
alls på vinden, och bara ca. 15cm spån i vindsgolvet\taket på övervån. Ingen takfotsventilation heller.
Luckan är dessutom allt annat än tät.
Det borde således ha blivit rätt fuktigt men det var det inte.
Anledningen till att det inte var speciellt fuktigt var säkerligen att det var varmt på vinden pga den minimala isoleringen. Så det "borde" nog inte ha varit så fuktigt.

Däremot efter tillbyggnaden som fick riktig luftspalt och takfotsventilation, och väggventiler så ökade fuktigheten väldigt. På vintern blev det rimfrost och dropp från läktspikarna som stack in, i hela vinden.

Nu har jag tagit upp en ventil i gamla delen, kommer behöva ta upp några till så det ventileras genom nya -> gamla och vice versa.
Ev. kommer jag försöka hyra en värmekamera och se en kall dag var det läcker upp värme. För jag tror det beror till stor del att under förra vintern var det inte helt tätt överallt i undertaket, så det läckte förmodligen upp värme här och där.

Någon som har en klok kommentar? Är det här slingorna, Trygghetsvakten bra?
Får för mig att om det är varmt av slingor i taket och det kommer i kylig luft så kondenserar det också?
Det är kanske så att du på tillbyggnaden har avsevärt mer isolering? Behövs bara några grader kallare klimat för att det ska bli mycket fuktigare.

Om TV funkar eller inte är fruktansvärt svårt att säga eftersom man inte gärna stänger av den för att se vad som händer.... Jag har en installerad pga att jag fick problem med vitmögel, har efter detta inte haft några problem alls. Detta kan ju dock bero på att klimatet ute inte varit lika fuktigt som det året jag fick problem.

TV använder i första hand en reglerad ventilation för avfuktning. I andra hand används en elslinga. Kall luft kondenserar inte om den kommer till något varmare. Anledningen till att man som sista utväg värmer luften på vinden med elslingor är att varm luft kan bära mer vatten innan det kondenserar. Kondensera på kalla ytor kan det förstås alltid göra om förutsättningarna är dom rätta och det är bland annat därför du inte skulle ha använt spik till läkten som går raktigenom taket. Spiken kommer alltid vara fryskall på vintern och det kommer antagligen alltid kondensera vatten på spiken, oavsett hur torr luften är på vinden.
 
MathiasS skrev:
Anledningen till att det inte var speciellt fuktigt var säkerligen att det var varmt på vinden pga den minimala isoleringen. Så det "borde" nog inte ha varit så fuktigt.

Det är kanske så att du på tillbyggnaden har avsevärt mer isolering? Behövs bara några grader kallare klimat för att det ska bli mycket fuktigare.
Ja, vi har väldigt mycket mer isolering på vinden i tillbyggnaden, minst 40 cm och fortfarande 15cm spånet i gamla.
Skulle man isolera mer igamla? Blir isåfall svårt att ta sig upp för det blir till att krypa där uppe. Men det kanske är så det brukar vara. OM vi ska isolera mer - bygger man nåt nytt golv ovan isoleringen? Nu är det ju som sagt spån plus ett enkelt plankgolv i gamla delen.

I nya delen ligger det glasullsskivor, såna gula Isoverskivor och ska man ta sig runt där får man försöka pricka hanbjälkarna under....
 
Det är ju just detta som är problemet med hur vi hanterar våra hus idag. Tidigare var det billigt med energi och det var bättre att elda lite mer än att köpa dyr isolering. Dessutom hade man oftast en varm murstock som ytterligare höjde temperaturen på vinden. Nu är energi dyrt och murstocken oftast kall. Detta skapar problem med fukt.

Om du isolerar på samma sätt i gamla delen (vilket säkert är rimligt ur energisynpunkt) så kommer du troligtvis få samma problem i den gamla delen om du inte kompletterar med någon typ av avfuktning.

Här i huset hade vi massa skit på vinden innan vi isolerade. Nu är det borta och jag har bara kvar en 50cm spång (upphöjd 40cm) att krypa på för att kunna inspektera tak etc. Vinden är inte något bra förråd....
 
vad som är bäst?
Tunnare isolering och högre uppvärmningskostnader eller betala för en tjock isolering och sen ytterligare för installationer av avfuktare eller TV-uppvärmning eller tekniskt avancerad vädring av vindsutrymmen? Har man billig uppvärmning så kanske går det jämt ut att bara isolera mindre och inte vädra för våldsamt ?
gaia
 
gaia skrev:
vad som är bäst?
Tunnare isolering och högre uppvärmningskostnader eller betala för en tjock isolering och sen ytterligare för installationer av avfuktare eller TV-uppvärmning eller tekniskt avancerad vädring av vindsutrymmen? Har man billig uppvärmning så kanske går det jämt ut att bara isolera mindre och inte vädra för våldsamt ?
gaia
Har nyinstallerad bergvärme sen ett par dagar.....vet inte nu hur det kommer bli ekonomiskt i vinter. Hade inte ens tillluftsventiler på övervåningen förut, men nu sitter det ett par st. Hoppas det ventilerar mer på övervån. än vad som stiger upp på vinden.
 
gluecifer skrev:
Har nyinstallerad bergvärme sen ett par dagar.....vet inte nu hur det kommer bli ekonomiskt i vinter. Hade inte ens tillluftsventiler på övervåningen förut, men nu sitter det ett par st. Hoppas det ventilerar mer på övervån. än vad som stiger upp på vinden.
jag menade vindens ventilation ...
no ja, har du bara undertryck i huset så blir det nog bra. Kolla åt vilket håll det blåset i dom nya tilluftsventiler :)
gaia
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.