MathiasS skrev:
....om man nu tror på att ventilera vinden i ett gammalt hus.

Jag gör inte det längre.
Då är vi två.

Jag hade ingen ventillation i huset jag köpte och resulatet var SVART. Total genom ruttet pga fukt. Så jag skulle aldrig våga experimentera helt utan ventillation. Just nu har jag stora takfotsöppniningar på en sida av huset och på andra endast några få mögelstoppers. Nästa år kanske jag kan redovisa resultaten av detta. Alla teoretiska beräkningar visar att ventlillationen skall vara begränsad men hur mycket beror på en mäng olika faktorer som man oftast inte har koll på.

Jag skulle aldrig våga experimentera MED mögelstoppers om det har fungerat bra sedan 1964 UTAN...

med rätt isolering och ett fungerande luftflöde genom vinden så behövs det inga "stoppers"
"byggare"

Sorry. Läste nu att det endast gällde byte av papp och pannor. Har det inte varit några problem alls sedan 1964 och förändringen inte påverkat fukttillförselsn så kanske mögelstoppers inte är så viktigt. Fast jag betvivlar att den lilla ventillation som några stoppare medför skulle skapa mögel. Mycket troende som vanligt när det gäller denna fråga. Något 100% säkert svar kan aldrig ges utan en mäng mätningar och beräkningar och knappt ens då.

Vad man ska göra i ett specifikt hus är väldigt svårt att säga. Däremot känns det rätt klart att den gamla sanningen att man ska ventilera mer om man har mögelproblem inte längre är absolut sant. Det kan vara sant, men behöver inte vara det.

Reglerad/styrd ventilation är den enda säkra vägen, men det är tråkigt dyrt.

-MH- skrev:
Då är vi två.
nu är vi 3 st
gaia

B
Ja det enda vi kan enas om är väl att ingen säkert vet :-)

När vi gör tillbyggnader så sätter vi in stoppers på den nya delen men den gamla får vara som den är :rolleyes::confused::p:o .....
vet inte själv vad som är bäst....
dumt att skriva att man är byggare då eller!
"byggaren":cool:

Ska man vara riktigt noga så ska det mätas ett luftflöde under ett antal provmånader samt så ska det vara en styrning som sköter luft in/ut på alla vindar men har man ett fungerande luftflöde så behövs inga stoppers, problemet är att vårat fina klimat inte har vett att hålla sig på en konstant nivå.......
plasten i stoppers ger en kondensbildning som vid felmontering kan ge större skador än om man inte har stoppers, spännande eller hur!

Har själv inga stoppers, varken på gamla eller nybyggda delen hos mig själv!

Ett visst luftflöde blir inte rätt. Det är luftfuktighet man vill mäta, ute och inne, och därefter ventilerar man när möjlighet finns att sänka luftfuktigheten på vinden.

Jooo! kanske jag skrev väldigt oklart!
men ett visst luftflöde genererar i att fuktig uteluft passerar genom vinden...Det är inte alltid ok att stänga in fuktig luft även om det är fuktigare i uteluften... Så en samverkan av olika uträkningar/beräkningar bör ske för att uppnå den optimala ventilation/luftfuktighet:rolleyes:

Regn,regn,regn i 3 månader är svårt att få bukt med utan avfuktning, då går det inte att ha ventilerna öppna.....
Torka luft för att släppa ut i det fria är väl inte syftet, det hoppas jag att ni förstod att jag inte menar.....

sedan finns det väldigt få som använder sig av ventilationsteknik på vindar för att hämma en mögelgynnande hmm! hittar inte rätt ord.....:o

Ungarna väntar att bli utsläppta i det fria!

Skippa stoppers är jag för;)

Det finns flera produkter för styrd ventilation av villavindar. Dom funkar på ungefär samma sätt allihop. Man mäter på ett listigt sätt rf i och utanför vinden. Om vinden avtorkas genom att man ventilerar vinden gör man det, om inte är fläkten avstängd. Luftflödet är inte en parameter här även om förstås fläkten ger ett visst flöde. Inom rimliga gränser går det inte att ventilera för mycket.

Jag tycker det låter som att du pratar om ventilation i utrymmen där människor vistas och det är förstås en helt annan sak? Eller är det industrifastigheter du tänker på?

Att mäta under några månader och sedan justera efter det blir ju en halvmesyr. Man måste ju mäta hela tiden och aktivt reglera för att det ska vara någon poäng med det hela.

Det hade varit väldigt intressant att veta svaret om du ställt frågan till dina byggare hur man bygger en mögelsäker vind.

Jag hade definitivt byggt om till klimatvind i samband med byte av pannor, läkt och papp. Våra kallvindar funkar inte i det sydsvenska klimatet. I norr med mycket snö på taket hela vintern är OK (snön isolerar), men i resten av Sverige bildas det lätt rimfrost inne på vinden vintertid och sedan är fuktfällan ett faktum.

B
Ja det bev många svar på detta med mögelstoppers eller ej. Hade jag kollat detta innan så tror jag inte de blivit monterade. Men nu sitter de där. Har ju inte haft problem innan, hoppas man inte gjort en generaltabbe nu bara. Pannorna är ännu inte på plats, kanske man skulle plugga igen stopparna? Tusan vad jobbigt nu när man glatt sig över det nya taket. Jaja, får ju hoppas att de inte gör skada i alla fall.

Vi har byggt ut vårt gamla hus och därmed fått en större kallvind. Innan utbyggnaden hade vi i princip ingen ventilation
alls på vinden, och bara ca. 15cm spån i vindsgolvet\taket på övervån. Ingen takfotsventilation heller.
Luckan är dessutom allt annat än tät.
Det borde således ha blivit rätt fuktigt men det var det inte.

Däremot efter tillbyggnaden som fick riktig luftspalt och takfotsventilation, och väggventiler så ökade fuktigheten väldigt. På vintern blev det rimfrost och dropp från läktspikarna som stack in, i hela vinden.

Nu har jag tagit upp en ventil i gamla delen, kommer behöva ta upp några till så det ventileras genom nya -> gamla och vice versa.
Ev. kommer jag försöka hyra en värmekamera och se en kall dag var det läcker upp värme. För jag tror det beror till stor del att under förra vintern var det inte helt tätt överallt i undertaket, så det läckte förmodligen upp värme här och där.

Någon som har en klok kommentar? Är det här slingorna, Trygghetsvakten bra?
Får för mig att om det är varmt av slingor i taket och det kommer i kylig luft så kondenserar det också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.