Hej
De har upptäckt mögel i sovrummet kring fönstret och ska påbörja sanering. De ska avskärma sa dem.
Jag har flyttat ut i vardagsrummet.
Kan jag bo i vardagsrummet så länge?
Fick ingen ersättningslägenhet av hyresvärden och försäkring stod ej för det.

De på saneringsfirman sa att jag behövde inte tömma hela rummet utan bara flytta allt i ett hörn så att de har plats. Men är det OK att jag bor i vardagsrummet? Har ingen annanstans att ta vägen.

Saken är den också, de har upptäckt mögel men INTE orsaken till det. Jag tror fönster är orsaken.
Hur går jag tillväga med detta? För sanering känns ju onödigt då det kommer läcka in vatten igen nästa gång det regnar :(
Det är alltid fukt och imma INUTI mellan glasen, på ena fönstret. Fönstret som alltid läcker.
Sen drar det så fruktansvärt mycket från båda fönster så trots stekheta element så har jag 17-18 grader i rummet.

• Smutsigt fönsterbleck med smutsfläckar, damm, stålhandtag i övre vänstra hörnet, dagljus synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterram med slitage och smuts, behöver eventuellt underhåll eller rengöring, med utsikt mot snö utomhus.
    Skapa konto
  • Skadat fönsterkarm med avskalad färg och trä, utsikt mot snöig natur utanför.
    Skapa konto
  • Metallfäste på vit fönsterram, genomskinligt fönster, utsikt över träd, viss smuts på ytan.
    Skapa konto
  • Dörrsensor, "Modul" logotyp, vattendroppar, vit dörrkarm, uteplats synlig genom glas, dagsljus.
    Skapa konto
  • Ett immigt fönster med kondens och iskristaller, med suddig bakgrundsbild av utomhus.
    Skapa konto
  • Mörkt rum, upplyst fönster med kondens, utsikt mot nattbelysning, säng nära fönstret.
    Skapa konto
  • Fönsterhörn med kondens mellan två rutor, skadad fönsterkarm, behov av underhåll eller reparation.
    Skapa konto
  • Wow
Jontha
  • Laddar…
Ingen fara att bo kvar i lgh. Se till att fönster tätas med tätningslister och att ventilationen är ok. Kör full värme så ska det funka.

• Gilla
vackermyren och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen fara att bo kvar i lgh. Se till att fönster tätas med tätningslister och att ventilationen är ok. Kör full värme så ska det funka.
Ventilationen är bra sa dem när de kollade sist. Men fönsterna :(
De har mögel omkring och inuti. Luktar även mögel. Nu är det ju mögel omkring fönstret utmed väggen och nertill golvlisten som de ska sanera. Men fönsterna läcker vatten så fort det regnar och alltid imma inuti mellan glasen på ena fönstret och nu i förrgår även fukt och imma insidan, alltså inifrån

Måkte jag kasta alla möbler och kläder som är i sovrummet? Inget av det luktar. Och ingen har känt någon lukt I sovrummet förutom jag som känt

S Smoulinka skrev:
Måkte jag kasta alla möbler och kläder som är i sovrummet? Inget av det luktar. Och ingen har känt någon lukt I sovrummet förutom jag som känt
Nej knappast. Förhoppningsvis ordnar ägaren så att det inte regnar in igen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej knappast. Förhoppningsvis ordnar ägaren så att det inte regnar in igen.
Men kan jag sova i vardagsrummet så länge?
Mår så himla dåligt av allt detta att jag sjukat mig från jobbet och är så nedstämd och gråter bara, vill bara gå och dö. Gillar inte sånt här och mår redan dåligt i form av hjärndimma, huvudvärk, torr hosta, näsblod varje dag

• Ledsen
torplover_3000
  • Laddar…
S Smoulinka skrev:
Men kan jag sova i vardagsrummet så länge?
Mår så himla dåligt av allt detta att jag sjukat mig från jobbet och är så nedstämd och gråter bara, vill bara gå och dö. Gillar inte sånt här och mår redan dåligt i form av hjärndimma, huvudvärk, torr hosta, näsblod varje dag
Det är inte hälsovådligt det som du har visat på bilderna.

• Gilla
tobbe9012 och 2 till
  • Laddar…
Det är inte hälsovådligt det som du har visat på bilderna.
Har haft detta i 3 år och intr förrän nu de ska sanera. Nu är där dold mögel bakom väggen kring fönsterkarmen och nertill mot golvlisten.
Mår så dåligt psykiskt av detta att jag bara vill gå dö istället :(
Tänker att fönsterna är orsaken till möglet och att vatten och fukt kommit in. Vill gå vidare med detta då hyresvärden avfärdat mitt önskemål sen innan om att göra mögeltest

Då kan det bara bli bättre nu. Det som har hänt kan du inte påverka ändå. Bättre att se framåt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Då kan det bara bli bättre nu. Det som har hänt kan du inte påverka ändå. Bättre att se framåt.
Men jag tänker vad hjälper sanering om fönsterna är kaputt? Så nästa gång det regnar så kommer det komma in igen :(

S Smoulinka skrev:
Men jag tänker vad hjälper sanering om fönsterna är kaputt? Så nästa gång det regnar så kommer det komma in igen :(
Knappast troligt,vore en dålig idé för alla inkl fastighetsägaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tror fönsterna behöver bytas ut. För normala fönster ska ju inte ha fukt och imma mellan glasen och mögel omkring. Samt luktar ruttet och mögel :/ och normala fönster ska inte läcka in. Men de vill bara täta fönsterna och sa att det kan endast göra när det är plusgrader. Nu är här -10 och lär säkert vara fram till mars. Alltså kommer det fortsätta regna in varje gång det regnar. Känns så hopplöst allt och vet inte vad jag ska göra eller var jag ska vända mig

S Smoulinka skrev:
Jag tror fönsterna behöver bytas ut. För normala fönster ska ju inte ha fukt och imma mellan glasen och mögel omkring. Samt luktar ruttet och mögel :/ och normala fönster ska inte läcka in. Men de vill bara täta fönsterna och sa att det kan endast göra när det är plusgrader. Nu är här -10 och lär säkert vara fram till mars. Alltså kommer det fortsätta regna in varje gång det regnar. Känns så hopplöst allt och vet inte vad jag ska göra eller var jag ska vända mig
Prata med kommunen, miljö och hälsa kanske kan hjälpa

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Prata med kommunen, miljö och hälsa kanske kan hjälpa
Ja, får rings dem och Hyresgästföreningen

• Gilla
torplover_3000 och 3 till
  • Laddar…
Ingen av bilderna visar något mögel problem vad jag kan se?
Samt, var kommer vattnet in? Det ser ut att vara kondens på insidan men det är kanske det du skriver är mellan glasen?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.