14 218 läst ·
30 svar
14k läst
30 svar
Mögelhus? Hjälp med besiktning (bilder!) fuktfläckar i tak mm.
God Morgon Hannaan,
Dina bilder ser precis ut som vårt hus gjorde och enligt Eminenta var detta inte nått att ta notis om. Jag skulle verkligen inte använda Eminenta då de har varit på tapeten vid ett flertal tillfällen. Om du får möjlighet att läsa deras protokoll kan du notera att mycket utav texten de skriver i sin utvärdering är standard texter. Min första känsla är KÖP INTE HUSET.
Det finns massor med hus och har det börjat gå troll redan innan ni skrivit kontrakt och flyttat in så kommer de inte att försvinna efter ni skrivit kontrakt och flytten har gått.
Ha en bra helg
Dina bilder ser precis ut som vårt hus gjorde och enligt Eminenta var detta inte nått att ta notis om. Jag skulle verkligen inte använda Eminenta då de har varit på tapeten vid ett flertal tillfällen. Om du får möjlighet att läsa deras protokoll kan du notera att mycket utav texten de skriver i sin utvärdering är standard texter. Min första känsla är KÖP INTE HUSET.
Det finns massor med hus och har det börjat gå troll redan innan ni skrivit kontrakt och flyttat in så kommer de inte att försvinna efter ni skrivit kontrakt och flytten har gått.
Ha en bra helg
Varför skall man välja bort ett hus för två anmärkningar? Att ett hus med betongpannor från tidigt 70-tal har en fläck på skivornas underdel och att plastmatta släppt från betongen runt en brunn som ständigt utsätts för vatten ser inte jag som några större problem. Om huset i övrigt är bra, läge och prisklass det man söker finns ingen anledning att kategoriskt välja bort huset.
Eventuellt kan anmärkningarna ge möjlighet att få ner priset.
Det viktigaste är att ta reda på orsaker och kostnad för att åtgärda och sedan kalkylera med det som en del i den totala kostnaden.
Eventuellt kan anmärkningarna ge möjlighet att få ner priset.
Det viktigaste är att ta reda på orsaker och kostnad för att åtgärda och sedan kalkylera med det som en del i den totala kostnaden.
Man ska inte välja bort ett hus för två anmärkningar utan man ska välja bort det för att känslan säger att det är nått som är fel. De så kallade experterna har sin fasta uppfattning och du som köpare har inget att komma med. Man ska verkligen tänka igenom sitt beslut. Som köpare har man bara skyldigheter och ingen rätt att luta sig mot. Anledningen att jag ber att de ska tänka en gång till är att vi har varit i samma situation som de är idag. Vi lyssnade på alla experter men det visade sig att det var betydligt värre än vad alla experter ansåg. Vi förlorade 1,5 milj mot grannarna och 4 år av tid. så visst kan man inte räkna med att huset är helt att dömma ut. Men får man alla förutsättningar och fel från början så kan man ju trots allt ta ett eget beslut. Men ska definitivt inte tro att det finns något som heter Dolda Fel Försäkring att luta sig mot.
Har du aldrig funderat över hur många det är som köper hus med ett par anmärkningar, utan att förlora 1,5 miljoner och 4 år av tid? Er historia är säkert mycket tråkig, men två anmärkningar garanterar inte ert utfall, som väl är.Tally skrev:Man ska inte välja bort ett hus för två anmärkningar utan man ska välja bort det för att känslan säger att det är nått som är fel. De så kallade experterna har sin fasta uppfattning och du som köpare har inget att komma med. Man ska verkligen tänka igenom sitt beslut. Som köpare har man bara skyldigheter och ingen rätt att luta sig mot. Anledningen att jag ber att de ska tänka en gång till är att vi har varit i samma situation som de är idag. Vi lyssnade på alla experter men det visade sig att det var betydligt värre än vad alla experter ansåg. Vi förlorade 1,5 milj mot grannarna och 4 år av tid. så visst kan man inte räkna med att huset är helt att dömma ut. Men får man alla förutsättningar och fel från början så kan man ju trots allt ta ett eget beslut. Men ska definitivt inte tro att det finns något som heter Dolda Fel Försäkring att luta sig mot.
När jag tänker efter tror jag inte någon av alla mina vänner bekanta och familj som köpt hus har köpt nåt med färre eller mindre skador än vad vi har fått oss till livs om TS objekt, inklusive mina egna köp. Bägge de skador som noterats är ju mer regel än undantag, och vad jag förstår så säger besiktningsmannen det också när man pratar med honom. Men självklart ska man kolla upp bägge anmärkningarna före köp.
Stötestenen här gäller snarare säljarens och mäklarens förtroende samt avtalet som av flera mer eller mindre kan ses som en friskrivning för dolda fel. Personligen tycker jag det är bäst för alla parter att man säljer/köper friskrivet, och att priset så klart speglar detta. Dyker nåt upp måste någon betala, köpare eller säljare. Bäst då att ha gjort upp slutgiltigt från början, det vinner alla på i längden, IMHO.
Det trodde vi också när vi läste igenom protokollet på vår besiktning..Menhan hade missat att skriva en hel del saker och gått för mycket på säljarens utsaga om huset så vi reklamerade och fick igenom en helt ny övervåning + tak. (ett år efter köp.)thomasx skrev:
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
1+ Håller med fullständigt: Just nu är det köparnas marknad och gott om bra hus till rimligt pris att tillgå.Tally skrev:God Morgon Hannaan,
Ha en bra helg
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Är det ett bra pris, jämfört med andra hus i grannskapet???
Två anmärkningar är väl inte mycket att hänga upp sig på, om pris och läge känns rätt...
Tittar ni på ett annat hus så hittar ni garanterat två andra anmärkningar...
Två anmärkningar är väl inte mycket att hänga upp sig på, om pris och läge känns rätt...
Tittar ni på ett annat hus så hittar ni garanterat två andra anmärkningar...
Det är väll ganska normalpris, lite under kanske, men grannhuset (som dessutom har större, samt hörntomt) såldes för bara några år sedan för 1,6 någonting... så jämför man med det huset så är ju detta något dyrare. Men dock så vet vi ju ej vilka brister och fel som det huset hade med sig.
Träfiberskivor fanns det på vårat förrådstak tidigare. Såg redan när vi köpe huset att det skulle behöva åtgärdas. När plåten ovanför läckte igenom och fuktade skivorna började dom bukta innåt/neråt. I nerderkant blev dom så korta att regnvatten rann ner i väggen istället för utanför denna. Då detta rörde sig om ett förråd utan innertak var det lätt att upptäcka och hålla koll på. Vi bytade naturligtvis hela taket till råspont, papp och takplåt, samt en väggregel och en bit av en syll. Jag hade inte känt mig lugn med en träfiberskivekonstruktion på bostadshuset. Vinden är jag mycket sällan uppe och kollar...Hannaan skrev:
Kalkylera med takomläggning är mitt tips.
Hmm .. Ok ja vi har försökt läsa på lite om själva den här konstruktionen med träfiberskivor istället för råspont. Men anses det som en form riskkonstruktion? Besiktningsmannen sa inte att det var någon direkt fara eller så eller att det behövde bytas.. men han sa att man skulle försöka ha lite koll så att det inte gick sönder någon tegelpanna och det regnade in.
Dauen: Vet du vad en hel takomläggning kan landa på i pris, på ett ungefär?
Dauen: Vet du vad en hel takomläggning kan landa på i pris, på ett ungefär?
carlbanan skrev:
Aj aj.. det där såg inte roligt ut. Hoppas verkligen inte att det är något sådant stort fel på huset som vi har köpt.. Men som det stod i artikeln så kan man ju inte direkt bryta upp tak o golv INNAN man köpt huset för att kolla efter mögel.. Vi har haft dit en egen besiktningsman med men inte heller denna får ju bryta upp golv osv för att undersöka saken närmare... Så det är lite av en chansning... Men vad ska man göra...