Hej,

Flyttade in i ett nybyggt hus med 2 våningar som e byggt från mina husvärdars hus. Huset stod klart i Oktober och jag flyttade in i mitten av oktober. For en vecka sedan fann jag mögel i ena hörnet i sovrummet och drog då ut sängen och fann mögel där sängen hade varit i kontakt med väggen som e en yttervägg. Jag fann oxå mögel i det andra sovrummet som jag mestadels har haft stängt. I varje sovrum finns en ventil, men finns ingen på nedervåningen så det har inte blivit nåt drag genom huset. Hyresvardarna sade också att det regnade mycket medans dom byggde det och dom var dåliga med att skydda bygget.

I Onsdags kom det en besiktningsman som sa att det saknades en ventil på nedervåningen och det behovs for att få ett drag genom huset. Alltså e det ett design problem. Vi har nu placerat en avfuktare i vardagsrummet och ett värmeelement uppe i det ena sovrummet där vi fann mögel bakom garderoben, det finns bara värmeslinga på toaletten på ovanvåningen, så det behovs lite extra.

Möglet var grönt och jag kände inte av doften i sovrummet, däremot kände jag av den nar jag öppnade garderoben där det fanns en kudde som hade kommit mögel på och det luktade på grund av instängingen. Vi har nu tvättat bort det med klorin och har inte funnit nåt mer mögel. Jag undrar egentligen om jag kan bo kvar där nu, kan det finnas svart mögel på nån plats, dödar avfuktaren möglet? Har bara sett grönt mögel. Det har varit vatten samlingar i fönstrerna, vad sker där liksom, möglar det där nu? Vem vet

Tack på forhand!!

Du får nog beskriva hur huset är byggt. Det låter som det finns gott om köldbryggor, dvs byggnadselement med ingen eller undermålig isolering.

Sitter det en ångspärr runt bostaden? Vem har projekterat bygget? Hur ser ventilationslösningen ut? Vad är det för vägg- och takkonstruktion?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.