Hejsan!
Det är så att jag och sambon är ute efter ett hus och
nu har vi hittat ett som känns bra.
Men det är de där men källaren.
Vi har inte pratat med någon mäklare och inte heller någon besiktningsman
Men av att döma på bilderna jag ser så ser det ut som att det är en del mögel/fukt/murröta
i källaren.
(Jag har verkligen inte tummen mitt i handen. och vill göra så mycket som möjligt själv om man säger så. Men vill gärna att det blir rätt. Alltså tar ja mig inte ann en dränering utan att veta hur man gör) Alltså tar jag med mig någon som är kunnig på sin sak)
Hur ska jag göra?
Vad ska jag göra?
När ska det göras?
Ge gärna många tips på hur vi ska gå till väga.
Det är så att jag och sambon är ute efter ett hus och
nu har vi hittat ett som känns bra.
Men det är de där men källaren.
Vi har inte pratat med någon mäklare och inte heller någon besiktningsman
Men av att döma på bilderna jag ser så ser det ut som att det är en del mögel/fukt/murröta
i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Jag har verkligen inte tummen mitt i handen. och vill göra så mycket som möjligt själv om man säger så. Men vill gärna att det blir rätt. Alltså tar ja mig inte ann en dränering utan att veta hur man gör) Alltså tar jag med mig någon som är kunnig på sin sak)
Hur ska jag göra?
Vad ska jag göra?
När ska det göras?
Ge gärna många tips på hur vi ska gå till väga.
Några okonventionella tips (finns andra som kan ämnet dränering bättre).
* Titta på ett annat hus som redan är dränerat. Enligt märklaren som värderade vårt hus så spelar dränerat eller odränerat ingen som helst roll för husets marknadsvärde. Du borde alltså kunna få ett likvärdigt hus som redan är dränerat för samma peng.
* Skit i att dränera och sätt in en rejäl avfuktare. Det borde räcka bra om du ska ha källaren som en riktig källare, dvs lite kall. Vill du ha det snyggare billigt så målar du väggarna med silikatfärg som tillåter fuktvandring och lägger en nålfiltsmatta på golvet.
* Titta på ett annat hus som redan är dränerat. Enligt märklaren som värderade vårt hus så spelar dränerat eller odränerat ingen som helst roll för husets marknadsvärde. Du borde alltså kunna få ett likvärdigt hus som redan är dränerat för samma peng.
* Skit i att dränera och sätt in en rejäl avfuktare. Det borde räcka bra om du ska ha källaren som en riktig källare, dvs lite kall. Vill du ha det snyggare billigt så målar du väggarna med silikatfärg som tillåter fuktvandring och lägger en nålfiltsmatta på golvet.
Det första du bör göra är att ta reda på så mycket som möjligt om huset av den som vet mest om det. Frågor som du kan ställa är: byggnadsår, är det omdränerat ngn gång, hur har källaren används, ventilation, har man gjort några ändringar på tomten; tex fyllt ut, byggt ngt i närheten. Titta hur det ser ut på utsidan; marklutning etc. Utifrån svaren så vet du mer och kan gå vidare. Det jag skulle fundera på är var fukten kommer från; innefrån eller utifrån. Av bilderna så ser det ut som det är från utsidan men det kan lika gärna vara kondenserad fukt från insidan om muren som kylts av omgivande mark och det pågått länge. Blir det tal om omdränering så prata med fler än en. Jag gjorde så att jag handlade allt material och kunskap av en firma och köpte grävtjänsten, gjorde allt arbete själv runt huset och grävaren la grus etc. Det blev det billigaste för mig. Det finns många energisparlösningar som man även bör titta på när man ändå har grävt runt huset. Billiga lösningar som ger ett bättre klimat i källaren och som sparar energi. Hoppas mitt svar var till hjälp.
Hejsan alla. Stort tack för svaren!
Om det skulle handla om en dränering så har jag en far som är grävmaskinist och en farbror som är grävmaskinist och ytligare en till i familjen som är grävmaskinist. Men den stora fråga än om ja hyr en maskin och någon av "mina grävmaskinister" gräver gratis till mig. Sedan när jag har de "stora diket" runt kåken. Är det ett svårt arbete att lägga dräneringen sedan ? Och hur är det med dagvatten ? Tänk om det inte finns någon dränering alls och jag måste koppla på mig på dagvattenet då får man väl betala en extra kostnad för påkopplingen ?
Men som sagt alla dom där faktorerna är ju bara OM det krävs en dränering. Man kan ju hålla tummarna och hoppas att det kommer från insidan. Alltså typ, Ventilation eller dylikt.
Källaren ska användas som Garage, Snickebod osv. Ingen ska alltså bo där nere eller så.
Det ska endast skruvas och mekas mest.
Kan man få ett besiktningspapper grattis om man ringer mäklaren även fast man kanske inte ska köpa ?
Alltså läsa bes pappret och är det för mycket att göra så hoppar man bara av.
Om det skulle handla om en dränering så har jag en far som är grävmaskinist och en farbror som är grävmaskinist och ytligare en till i familjen som är grävmaskinist. Men den stora fråga än om ja hyr en maskin och någon av "mina grävmaskinister" gräver gratis till mig. Sedan när jag har de "stora diket" runt kåken. Är det ett svårt arbete att lägga dräneringen sedan ? Och hur är det med dagvatten ? Tänk om det inte finns någon dränering alls och jag måste koppla på mig på dagvattenet då får man väl betala en extra kostnad för påkopplingen ?
Men som sagt alla dom där faktorerna är ju bara OM det krävs en dränering. Man kan ju hålla tummarna och hoppas att det kommer från insidan. Alltså typ, Ventilation eller dylikt.
Källaren ska användas som Garage, Snickebod osv. Ingen ska alltså bo där nere eller så.
Det ska endast skruvas och mekas mest.
Kan man få ett besiktningspapper grattis om man ringer mäklaren även fast man kanske inte ska köpa ?
Alltså läsa bes pappret och är det för mycket att göra så hoppar man bara av.
Har säljaren gjort någon besiktning? Isåfall så är det nog bara att be om att få se den, det har aldrig varit något problem då jag tittat på hus där en säljarbesiktning finns. Mäklaren gör inte någon besiktning på eget initiativ.