2 130 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Mögel i gullfibern?
Lät bygga ett Attefallshus för några år sedan. Huset isolerades med gullfiber ca. 10-15 cm i väggar och tak. När det var dags för plast sa jag nej. Hade då en tanke om att huset inte skulle vara tätt. Idag, med lite mer kunskap, förstår jag att plasten var nödvändig, eller?
Stugan används bara ibland, på sommaren, men ibland också kortare perioder vintertid. Den står på berg, så minimal fukt från marken, ofta blåsigt, med havsutsikt.
Hur ska jag göra? Se tiden an och hoppas på det bästa, eller riva loss innerväggarna / innertaket och plasta, eller byta isolering till något som kan ta upp och avge fukt. Finns annat alternativ? Har någon ett knep på hur man kan inspektera gullfiberns tillstånd?
Stugan används bara ibland, på sommaren, men ibland också kortare perioder vintertid. Den står på berg, så minimal fukt från marken, ofta blåsigt, med havsutsikt.
Hur ska jag göra? Se tiden an och hoppas på det bästa, eller riva loss innerväggarna / innertaket och plasta, eller byta isolering till något som kan ta upp och avge fukt. Finns annat alternativ? Har någon ett knep på hur man kan inspektera gullfiberns tillstånd?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
En isolerad byggnad bör ej ha en lägre temp än 16 gr , den kalla delen av året .S Salis1 skrev:Lät bygga ett Attefallshus för några år sedan. Huset isolerades med gullfiber ca. 10-15 cm i väggar och tak. När det var dags för plast sa jag nej. Hade då en tanke om att huset inte skulle vara tätt. Idag, med lite mer kunskap, förstår jag att plasten var nödvändig, eller?
Är byggnaden kallställd ibland / som oftast skall man aldrig använda diffplast i klimatskalet .
På utsidan bakom träpanelen så kör man vindväv eller utegips .
Mot den varma sidan (insidan) så finns det en produkt som kan andas åt bägge håll .
https://www.isover.se/produkter/isover-varior-xtra-variabel-angbroms
Variabel ångbroms .
Välkommen til forumet @Salis1!S Salis1 skrev:Lät bygga ett Attefallshus för några år sedan. Huset isolerades med gullfiber ca. 10-15 cm i väggar och tak. När det var dags för plast sa jag nej. Hade då en tanke om att huset inte skulle vara tätt. Idag, med lite mer kunskap, förstår jag att plasten var nödvändig, eller?
Värmer du huset när det inte används?
Du svarar bra själv tycker jag, om inga problem uppstår är det nog det enklaste och billigaste.S Salis1 skrev:
Om det mot förmodan tillstöter problem återkommer du förstås med beskrivning och bilder här i tråden och får säkert många goda råd om fuktbuffrande isolering och förhydringspapp/ångbroms/vindväv.
Klicka här för att svara