Vi fick en begynnande doft av mögel för ngn vecka sedan. Slängde ut sophinken i badrummet men lukten kvarstod varpå jag sedan kollade brunnen i tvättstugan - där hade det börjat växa trådlikande påväxt och då med en fin lukt av mögel . Ngn som vet mer i ämnet ? har skrubbat rent , hällt i klorin och bikarbonatslösning.

känns som lukten kvarstår från golvbrunn men framförallt sitter ju nu också en fin mögellukt kvar i huset - hur får jag bäst bort detta : utan en t.ex ozon behandling som sista utväg .

• Närbild på en golvbrunn med trådliknande mögelpåväxt och smutsiga avlagringar som ger en antydan om dålig lukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju mer ut som nånting äter på golvbrunnen i sig.......Har det bara kommit plötsligt eller har ni bara inte detaljstuderat tidigare? Med tanke på färgen så rostar det ju friskt och även om golvbrunnar bruka rosta sönder så är det en ganska långsam process.

vi gjorde faktiskt en massiv rensning av brunnen en månad sen då vi hade ett stopp i den , så då var den helt rengjord i princip - har aldrig sett ngt av det vita tidigare. Om det har snabbat på en rostprocess och en påväxt av mögel kanske är möjligt ju ...

Rengjorde med vad? Lut?

Nej , varmt vatten och handkraft skulle jag säga

Ja det är ju uppenbarligen nåt som satt igång en kemisk reaktion iallafall. Fortsätter det där kanske hela brunnen är upplöst på kort tid.

aj fan ....men klorin anses ofarligt hoppas jag på brunnarna ?

Rimligen men nåt är det ju som satt igång....det bruna är väl järnoxid antar jag...Prova hälla i nåt som neutraliserar det som startat. Nån bikarbonat lösning typ.

Claes Sörmland
Det ser ut som att du har en fin odling av järnbakterier.

Dra på faan - ngn bättre huskur än klorin att rekommendera ? Eller vad görs ?

Claes Sörmland
C CHolden skrev:
Dra på faan - ngn bättre huskur än klorin att rekommendera ? Eller vad görs ?
Diskborste och Yes. Massor av kokhett vatten. Och sen Klorin. Och upprepa med några dagars mellanrum.

Men det är nog klokt att få andra bakterier att växa på ytorna så att järnbakterierna konkurreras ut. Det finns inga ytor som inte är täckta av bakterier. Järnbakteriernas styrka är att de kan skörda energi från oxidation av järn (Fe2+ till Fe3+), de behöver inte annan mat för sin energitillgång. Det gör att de klarar näringsfattiga miljöer. Kanske råkar denna brunn vara en sådan näringsfattig miljö? Vill du göra den till ett paradis för andra bakterier lös upp lite jäst (den från kyldisken) i vatten och hetta upp till över 60 grader C (jästen dör och spricker). Låt svalna och spruta på lösningen i brunnen, nu börjar alla möjliga bakterier att växa till som sjutton. Upprepa. Förhoppningvis konkurrerar de ut järnbakterierna. (EDIT: Just det ja, vi är i augusti. Varenda bananfluga kommer att flytta in i brunnen...)

Många tack för alla input

problemen började efter vi gjort en riktigt desificering med kokande vatten för att lösa en propp - därav den näringsfattiga miljön isåfall så låter helt rimligt isf !
Ska prova vidare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.