Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Du ska definitivt inte ha en ångbroms i kombination med mineralisolering. Jag skulle påstå att man inte bör ha det annars heller.
Kan du ge ett utförligare svar på påståendet att inte använda ångbroms till klimatskalet .

En ångbroms släpper igenom viss fukt. Det funkar ändå om man har en isolering som kan buffra fukten. Men med en mineralisolering blir fuktkvoten hög även med lite vatten. Det funkar med cellulosaisolering, men även där ser jag inga fördelar.

Tomture61
D Daniel 109 skrev:
En ångbroms släpper igenom viss fukt. Det funkar ändå om man har en isolering som kan buffra fukten. Men med en mineralisolering blir fuktkvoten hög även med lite vatten. Det funkar med cellulosaisolering, men även där ser jag inga fördelar.
Om man beskådar TS bilder , tycker du fortfarande att diffspärr är bra i alla lägen .

Vad får dig att tro att det skulle sett bättre ut med ångbroms?

Tomture61
Om man beskådar TS fall så verkar svartmöglet satt sig på baksidan av plasten .
Troligtvis har garaget varit kallställt under den mest ogynnsamma årstiden på året .
En ångbroms hade troligtvis kunnat ventilera ut den höga ånghalten i klimatskalet .
Men åter igen , isolerar man en byggnad så måste den värmas upp , med en högre temp än utanför .
Vart denna differens på temp bör ligga , daggpunkten i väggen måste förbi ev spärr / broms .

Det är sällan särskilt torrt invändigt heller då.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.