21 988 läst ·
26 svar
22k läst
26 svar
Mögel i avloppsrör i plast?
Sida 1 av 2
Är det bara en uppfattning jag har fått eller blir det mycket mer mögel/alger i plaströr, på avloppssidan?
Jag har inget minne av att jag tidigare bostäder där det har varit avloppsrör i gjutjärn haft problem med algtillväxt i rören, men sen man flyttat till ett nytt hus med "moderniteter" så som avloppsrör i plast, så får man rensa de j**la rören på alger var 2-3 månad?! Ska det vara så eller är det något jag inte har förstått med dessa nymodigheter?
Jag har inget minne av att jag tidigare bostäder där det har varit avloppsrör i gjutjärn haft problem med algtillväxt i rören, men sen man flyttat till ett nytt hus med "moderniteter" så som avloppsrör i plast, så får man rensa de j**la rören på alger var 2-3 månad?! Ska det vara så eller är det något jag inte har förstått med dessa nymodigheter?
Nej, det var inget skämt, tyvärr.M MagHam skrev:
Tycker samtliga rör, 40mm och 50mm rör som går från tvättställ/handfat klaggar igen på insidan av rören av svart slem (algliknande) till den grad att de måste spolas eller i vissa fall mekaniskt rengöras med 2-3 månaders mellanrum för att vattnet ska fortsätta att lämna handfaten.
Notera att det inte handlar om skit i vattenlås nu, utan om påväxt på insidan av rören.
Vi har komunalt klorerat vatten och inte egen brunn för dricksvattnet.
Det påminar om resterna från badrum ex toalett.
En gisning är flera barn och vuxna som tvättar bort smink och duschar dagligen?
Troligen kan det avhjälpas med varmare vatten som spolar renare.
Mest troligen är det en kombination av mycket fettlikande produkter, ex för mycket tvål och shampo i kombination med aningen lågt fall.
Mest troligen är det en kombination av mycket fettlikande produkter, ex för mycket tvål och shampo i kombination med aningen lågt fall.
Det är bakterier i form av en biofilm. Det svarta är utfälldt järnsulfid som bildas bakteriellt p g a syre fattiga förhållanden i biofilmen. Hur mycket biofilm man får beror på slumpen och vad som spolas genom rören och med vilken frekvens.
Och visst är det så att fett kan gegga fast på plastens feta yta och fungera som en grogrund för bakterier.
Och visst är det så att fett kan gegga fast på plastens feta yta och fungera som en grogrund för bakterier.
Jag har dom problemen, blir som en tjock gummiliknande beläggning. Första gången jag såg det trodde jag att VVS firman som gjort badrummet tätat de nya rören invändigt. Men insåg snabbt att så inte är fallet. Upplever problemen som större i det handfat där vi borstar tänder och använder munskölj. Rensar någon gång om året och då med en skruvmejsel för att får bort beläggningen.
Vi har samma problem i vårt handfat i badrummet. Någon gång per år måste jag ta bort hela röret och rensa ur tjock svart gegga. Man märker när det är dags eftersom det då luktar svagt av alger/sump-sjö från handfatet.
Jag har jätteproblem med detta. Jag upplever att problemet beror mest på att det inte är riktiga vattenlås, utan den här filtergrejen istället som är en utmärkt grogrund för dessa. Upplever att det håller längre om man använder Bikarbonat och ättika mellan varven.
Samtliga handfat; såväl toalett, köket och groventrén. Groventrén där det mest används grovhandrengjöring efter att man har varit i garaget och galltvål, så tycker man ju att det borde ta kål på det på ett annat sätt....C corre skrev:Det påminar om resterna från badrum ex toalett.
Men vi har inte problem i duschen eller badkaret, utan enbart i kombination med 40/50mm rör.
Jag kör med rensslang på högtryckstvätten, det fungerar ganska bra... Så länge det inte har blivit för dåligt flöde, då får man grunda med stålband före. Annars blir det inget kul alls...F F.L skrev:Jag har dom problemen, blir som en tjock gummiliknande beläggning. Första gången jag såg det trodde jag att VVS firman som gjort badrummet tätat de nya rören invändigt. Men insåg snabbt att så inte är fallet. Upplever problemen som större i det handfat där vi borstar tänder och använder munskölj. Rensar någon gång om året och då med en skruvmejsel för att får bort beläggningen.