Hej,

Var uppe på vår kallvind och tog några foton idag, vi har bara ägt huset i drygt ett år och jag planerar inför vårens och sommarens projekt. Det är en 1 1/2 plans villa med liten kallvind (ca. 130 cm höjd). Huset är byggt 1930.

Taktäckning är betongpannor, taket är ett sticketak / spåntak och ska enligt vår besiktningsman vara en bra konstruktion som släpper igenom luft så att utrymmet ventileras.
Det finns inga ventiler alls utan bara öppet ner mot takfot.

Vid besiktningen hade han inget att anmärka på vad gällde vinden förrutom att där fanns spår av gamla fuktskador, inga nya.

Nu ber jag er att titta på bifogat foto och säga vad ni tror om missfärgningarna i taket.
Har jag anledning att oroa mig?

Med vänliga hälsningar,

Putte

• Vinden001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog vilja se en bild på lite närmare håll. Svårt att se.

Nej, inte så länge det är torrt. Se till att alla pannor är hela och ligger rätt och inspektera vinden ett par gånger om året, gärna när det regnar.
Har det någon gång regnat in pga av trasig panna tex blir det en svart fläck när det torkat, inget att oroa sig för. Däremot får det ju inte regna in eller vara fuktigt förjämnan.

Det syns ännu bättre om du klättrar upp en stjärnklar vinterkväll när det är ordentligt med minusgrader. Allt fuktigt syns då direkt i form av rimfrost.

Tackar så mkt för snabba och lugnande svar, som ni säkert vet så är det lätt att skaffa sig extra onödigt huvudbry när man upptäcker sånt här som nybliven husägare. Jag är av naturen sån att jag gärna oroar mig för mkt, och nu när första barnet är på gång och plånboken tryter så är det skönt att få såna här "hjärnspöken" ur skallen.

Jag ska hålla bra koll på vinden och då speciellt när det regnar samt när det slår om till riktigt kalla nätter och förhållanderna för kondens gynsamma.

Första åtgärderna lär bli att kolla så taket är tätt, göra rent där uppe från spindelnät och dylikt samt att anlägga en spång så att det är lätt att ta sig fram över bjälklagret utan att ramla ner till bostaden.

Har ni några konkreta tips på hur jag bör göra med befintlig isolering, är det fel att täcka den med vindpapp innan jag bygger en spång ovanpå. Jag gillar att ha ordning och reda och just nu ser det inte så snyggt ut.

Bifogar fler foton, ett på huset och fler på vinden.

Tack än en gång för all hjälp ni erfarna hemmafixare bidrar med!

//Putte

• Vinden002.jpg
    Skapa konto
  • Vinden003.jpg
    Skapa konto
  • Vinden004.jpg
    Skapa konto
  • Vinden005.jpg
    Skapa konto
  • hus.jpg
    Skapa konto
Det verkar inte som någon nytt fuktproblem. Jag ser inget problem med det svarta på spånet. Börjar det växa vit mögel så kan man börja att åtgärda problemet. Att man ska ta en titt då och då på ställen där man inte är så ofta, så som grund som vind är bra. Har du en fuktmätare? Har du det kan du ju kolla fukten på spånet. Lycka till

Även om alla våra kallvindar är en riskkonstruktion så kostar det inte mycket pengar att åtgärda. En avfuktare med fukt- och temperaturstyrning får du för under 14.000:-, och då har jag räknat med de burkar fogskum du behöver för att plugga igen all ventilation.

Underlagspappens skick undersöker du enklast genom att kravla upp på taket och skjuta upp pannorna på "misstänkta" ställen.

Simma lugnt!

Träig snickare skrev:
Det verkar inte som någon nytt fuktproblem. Jag ser inget problem med det svarta på spånet. Börjar det växa vit mögel så kan man börja att åtgärda problemet. Att man ska ta en titt då och då på ställen där man inte är så ofta, så som grund som vind är bra. Har du en fuktmätare? Har du det kan du ju kolla fukten på spånet. Lycka till
Jag har faktiskt en hygrometer i torpargrunden som jag kan läsa av inifrån, ska "låna ut" den till vinden ett tag och se hur det ser ut.

Tack för tipset.

Hygrometern kommer med all sannolikhet att visa skyhöga värden så här års. Jag ligger konstant över 90% Rh.

Consensus skrev:
Hygrometern kommer med all sannolikhet att visa skyhöga värden så här års. Jag ligger konstant över 90% Rh.
Ok, så jag behöver mäta Rh i träet då m.a.o.

Consensus skrev:
Även om alla våra kallvindar är en riskkonstruktion så kostar det inte mycket pengar att åtgärda. En avfuktare med fukt- och temperaturstyrning får du för under 14.000:-, och då har jag räknat med de burkar fogskum du behöver för att plugga igen all ventilation.

Underlagspappens skick undersöker du enklast genom att kravla upp på taket och skjuta upp pannorna på "misstänkta" ställen.

Simma lugnt!
Jo jag har också funderat på det där med avfuktare, har en i torpargrunden och där är väldigt bra förhållanden. Men sen funderar jag mer på att göra en permanent lösning enligt samma tankegångar som jag sett att du förespråkar i andra trådar....d.v.s klimatvind med isolering på utsidan. Det jag tänkte vara att börja med att lägga nytt undertak (duk), 100mm cellplast och sen ny läkt på det men behålla dom gamla pannorna....då bör jag komma undan ganska billigt. Sen när vi har sparat ihop lite pengar så kan vi byta ut till nya pannor eller plåttak (fantompannor).

Sov gott!

//Putte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.