Byggahus.se
Hej!
Jag köpte villa i november 2010 och nu, helt plötsligt, har det börjat lukta mögel i garaget. För två veckor sedan rensade vi en massa i garaget och såg då att några skinnskor hade mögel på sig. Vi har inte känt någon lukt innan och inte då heller. För ca 1 vecka sedan kände jag en antydan till mögellukt och i förrgår så möttes jag av en kraftig lukt när jag gick in i garaget.
Jag köpte en hygrostat och den mäter ca 77% luftfuktighet och därefter så satte jag igång värmen i garaget för att få bort lite av fukten. Jag har också köpt en Zibro SC 1332 luft/luftvärmepump med avfuktning. Den ska jag installera idag.
Vad jag undrar är hur lukten kan komma så snabbt, om jag kan bli av med problemet med ovanstående lösning och/eller om jag måste göra något annat?

En sak till, är detta ett dolt fel?

Tacksam för snabba svar.
 
Om det är ett dolt fel beror helt på vad det är som är orsaken till möglet. Hur ser ventilationen ut? Kall eller varm garage? under ovan mark? Byggår?
 
Redigerat:
Lukten är aldrig dolt fel. Det är orsaken som KAN vara det. Varför luktar det illa? Var ifrån kommer lukten?
 
Min teori är att det är en helt normal effekt av väderleken.

Vet inte var du bor, men i vissa delar av landet har det varit en extremt blöt sommar och höst. Det har varit svalt, och så under förra veckan plötsligt värme och solsken. När den varma luften utifrån kommer in i ett svalt ouppvärmt garage så kondenserar fukten mot kyligare ytor. Och så blir det mögel. Samma fenomen som händer i krypgrunder när varm sommarluft kommer in i den svala grunden.

Du undviker mögel i garaget genom att sätta på lite värme, framför allt under denna årstiden. En god idé är också att inte ha möbler och grejer dikt mot väggen, för det är särskilt på instängda ställen som det kan bli kondens. Och inte förvara skinngrejer i garaget! Skinn har särskilt lätt för att mögla.;)

(Du kollar förstås så att det inte är något vattenläckage någonstans.....)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.