Byggahus.se

Svartmögel i garage

1. T
    Medlem · 7 inlägg

Tony Hildingstam

Medlem
    Hej!

Kom förrförra helgen hem och upptäckte att det läckte vatten ur taket i garaget. Det är ett så kallat platt tak med en ventil i ena hörnet där vattnet rinner ner i ett rör genom garaget och ut i ett rör under golvet.
    Jag är en glad amatör men jag räknade ut att det bara var att slita bort innertak, innerväggar och isolering överallt för att låta det torka. Tack och lov är det ju perfekt torkväder just nu. :)
    En firma ska få hjälpa mig att pappa om taket så att det blir rätt och tätt. Dock har jag några frågor om insidan som jag tänkt fixa till själv.
    1. Det finns ganska gott om svartmögel på framför allt innertaket. Besiktningsmannen menade att det behövde man inte göra något åt utan när det är torrt så spelar det ingen roll. Vad är er åsikt? Bör jag byta ut virket (vilket känns friskt när jag trycker på det med en kniv)? Bör jag bespruta/tvätta fläckarna? Eller ska jag bara låta det vara och isolera om när det är torrt?
    2. Nedre delen av väggen är betong (15-20 cm upp). Därefter hade föregående ägare spikat spånskiva. Det finns liksom en lagom bred kant som var lika bred som spånskivorna så spånskivan ligger på samma nivå som betongen när den är fäst på väggen. Jag tänkte ersätta spånskivorna med OSB och sedan gips utanpå det. Kan jag då låta gipset gå ner över betongen eller bör jag bara ha gips så långt ner som OSB;n sitter?
    3. På golvet låg en härlig plastmatta limmad (ovanpå betonggolvet *suck*). Denna var limmad i kanterna upp på betongdelen av väggen. När jag slet bort denna så fanns där en vit blöt massa under mattan. Den torkade rätt fort när mattan försvann. Kan det vara lim som inte har torkat på de 15 år som garaget funnits? Det lim som satt på den del av väggen som är betong hade en gul-/brunaktig färg och var klibbigt. Kan det vara någon form av mögel? Bör jag ta bort det innan jag lägger nytt golv av Hestaplattor?

Det dyker nog upp fler frågor varefter. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.