Byggahus.se
Varför går det inte att sätta modulhus på platta? någon som kan hjälpa mig med detta?
 
Hej,

Jag har ställt samma fråga och fick till svar att alla modulhus byggs på bjälklag så att de ska klara av att bli transporterade. Tydligen kan man inte "sätta samman" platta och bjälklag. Tror även att det kan vara svårt att koppla vatten och avlopp men är dock inte helt säker.
 
Du kanske kan ställa huset ovanpå en betongplatta om du verkligen vill, men då kan man nog glömma golvvärmen eftersom du har ett annat bjälklag ovan plattan som i vanliga fall är bottenbjälklaget. Sen får du ju en väldigt hög grund på huset. Sen undrar man hur det blir med fukt och så som kommer upp via plattan...nä, det är nog inget att rekommendera. Någon annan kanske vet bättre...
 
Jossi skrev:
Hej,

Jag har ställt samma fråga och fick till svar att alla modulhus byggs på bjälklag så att de ska klara av att bli transporterade. Tydligen kan man inte "sätta samman" platta och bjälklag. Tror även att det kan vara svårt att koppla vatten och avlopp men är dock inte helt säker.
Det svaret har jag också fått men VARFÖR kan min inte sätta samman platt och bjälklag?

Vatten och avlopp måste man ju kunna ta genom plattan och upp genom bjälklaget så det borde ju inte vara något problem.
 
Varför vill du ha platta om du har ett bjälklag? Finns väl inga fördelar?
 
Detta har jag tjatat om i andra trådar, så jag fortsätter väl här,
Det går visst att sätta modulhus på platta, men ingen vill betala för platta när det ändå är bjälklag i husen.
Finndomo ska dock enligt uppgift byta sin krypgrund, mot en platta av cellplast, med en betongram runtom..
Fördelen är väl att man får bort ett problemområde, vilket krypgrunden väl kan sägas vara i kombination med täta moderna hus..
 
sandhall skrev:
Varför vill du ha platta om du har ett bjälklag? Finns väl inga fördelar?



Eftersom modulhus är billigare att producera än vanliga hus, och att krypgrund är klassat som en riskkonstruktion.

Fördelen är ju billigare hus men utan riskkonstruktion!
 
Lösningen på ditt problem heter "isolerad varmgrund"; alltså en krypgrund med kontrollerat klimat.

Ett annat alternativ - fast snäppet dyrare- borde vara källarvåning eller souterrain. Åter ett annat (och numera ganska sällsynt) alternativ är plintgrund. Modulhusens grund består av en bärande ram som vilar på ett antal plintar. Den som bygger på ojämn tomt borde i praktiken kunna kompensera nivåskillnaden genom att anpassa plintarnas höjd istället för att schakta och fylla fram en helt plan byggplats.
 
www.ecogrund.se. Har inte provat själv och ej heller kollat upp det så noga, det var en tillfrågad husleverantör som nämnde deras grunder eftersom han själv funderade på att bygga modulhus med ecogrund...
 
Till skillnad från vanlig varmgrund är värmetillförseln i ecogrunden en integrerad del i byggnadens totala värmeförsörjning och luftväxling. Klart intressant!

Jag skulle tro att systemet funkar bäst i lösvirkesbyggen. Ska man stuva in en ecogrund under ett vanligt prefabhus måste man ändra så mycket i standardhuset, att det säkert kostar mer än det smakar. Men det kostar ju inget att fråga!
 
Malmöbyggaren skrev:
Eftersom modulhus är billigare att producera än vanliga hus, och att krypgrund är klassat som en riskkonstruktion.

Fördelen är ju billigare hus men utan riskkonstruktion!
Att sätta ett bjälklag på en betongplatta kan ju knappast bli speciellt billigt. Kaka på kaka, liksom. Och beprövat är knappast heller så jag håller inte med om att det inte är en riskkonstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.