Byggahus.se
Vi har en betongplatta med golvvärme i ett relativt nybyggt hus. Jag ser nu att det trycker ut värme i skarvarna på kantelement. Är detta nått som är helt normalt och som man får räkna med? Fönsterdörr med öppen glidmekanism delvis täckt av snö och underlag av grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Struktur i metall täckt av snö och is med småstenar synliga nedanför, vinterkyla, utomhus, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja, nybyggda hus har krav på att vara lufttäta.
 
W witten skrev:
Nja, nybyggda hus har krav på att vara lufttäta.
Men det ska väl vara undertryck inne i bostaden?
 
W witten skrev:
Nja, nybyggda hus har krav på att vara lufttäta.
Vad har lufttäthet med saken att göra?
 
Nej, så ska det inte se ut. Jag har aldrig sett något sådant tidigare, trots många år inom bygg. Även om man klantat sig ordentligt i skarvarna, så det saknas en bit isolering. Så borde det ändå inte bli så.
 
  • Gilla
P-KAR och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad har lufttäthet med saken att göra?
Det är troligen varmluft som pressas ut i skarven, och inte värmeledning genom betongen.
Jag tycker dock att det borde vara undertryck inomhus, så det är kanske dubbelfel, dvs läckage + övertryck.
 
B b_hasse skrev:
Det är troligen varmluft som pressas ut i skarven, och inte värmeledning genom betongen.
Jag tycker dock att det borde vara undertryck inomhus, så det är kanske dubbelfel, dvs läckage + övertryck.
Okej, du tänker så. Dock är det ju rakt under ett fönsterparti. Det känns som om det skulle vara ett av de tätare ställena på hela huset. Men jag kan ha fel.
 
R
P Peter Karlsson13 skrev:
Vi har en betongplatta med golvvärme i ett relativt nybyggt hus. Jag ser nu att det trycker ut värme i skarvarna på kantelement. Är detta nått som är helt normalt och som man får räkna med? [bild][bild]..
Man ser ju glipan emellan dina L-element dom du troligt vis har, det är värmen ifrån betongen som pressas ut genom glipan…

Lägger med en monteringsanvisning an just L-element så att du kan titta på hur det är konstruerat..

Det man kan göra när det blir plusgrader är fogskumma försiktigt i glipan låta det torka och ta bort överflödig skum med en kniv och sedan mjukfoga fibercementskivan med en lämplig mjukfog..

https://www.sundolitt.com/globalassets/inriver/resources/monteringsanvisning-l-grund-maj-2019.pdf
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Oj. Skapligt värmeläckage där.

Vad har du för mått in till golvvärmen?

När jag dokumenterade vår platta innan gjutning låg slangen som allra närmast på 40,5cm och ett snitt på ca 43cm mätt från ytterkant på L-elementen
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Oj. Skapligt värmeläckage där.

Vad har du för mått in till golvvärmen?

När jag dokumenterade vår platta innan gjutning låg slangen som allra närmast på 40,5cm och ett snitt på ca 43cm mätt från ytterkant på L-elementen
Jag mätte aldrig det innan gjutningen men enligt ritning ser det ut att vara en bit
 
  • Teknisk ritning, grundplan, sektioner A-A och B-B, måttsatt, skala 1:50, konstruktionsdetaljer, ingenjörsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text, förklaringar av byggelement, betongsula, L-element, betongplatta, specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av ett golvuppvärmningssystem, inkluderar layout och detaljerad specifikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B b_hasse skrev:
Det är troligen varmluft som pressas ut i skarven, och inte värmeledning genom betongen.
Jag tycker dock att det borde vara undertryck inomhus, så det är kanske dubbelfel, dvs läckage + övertryck.
Det är ett väldigt tydligt undertryck inomhus. Ett väldigt tätt hus
 
R Rejäl skrev:
Man ser ju glipan emellan dina L-element dom du troligt vis har, det är värmen ifrån betongen som pressas ut genom glipan…

Lägger med en monteringsanvisning an just L-element så att du kan titta på hur det är konstruerat..

Det man kan göra när det blir plusgrader är fogskumma försiktigt i glipan låta det torka och ta bort överflödig skum med en kniv och sedan mjukfoga fibercementskivan med en lämplig mjukfog..

[länk]
Tack för dokumentation. Det är precis så konstruktionen ser ut. Jag tycker att det är rätt långt mellan golvvärmen och skarven på L-element för att det ska blir sån värme där?
 
R
P Peter Karlsson13 skrev:
Tack för dokumentation. Det är precis så konstruktionen ser ut. Jag tycker att det är rätt långt mellan golvvärmen och skarven på L-element för att det ska blir sån värme där?
Men golvärmen värmer up hela betongplattan jämt fördelat, sedan kan det givetvis vara dåligt drevat mellan fönstret och betongplattan med.. men det troligaste är värmen ifrån grunden.
 
R Rejäl skrev:
Men golvärmen värmer up hela betongplattan jämt fördelat, sedan kan det givetvis vara dåligt drevat mellan fönstret och betongplattan med.. men det troligaste är värmen ifrån grunden.
Det är runt hela huset och inte bara under fönster.
 
  • Wow
AG A
  • Laddar…
R
P Peter Karlsson13 skrev:
Det är runt hela huset och inte bara under fönster.
Ok då är det grunden som läcker om det sker vid skarvarna. Ar det i mitten av ett element så är det vägganslutningen som inte sluter tätt emot betongplattan men det får vi hoppas att det inte är..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.