Byggahus.se
Har skissat på en pergola men pga frågetecken kring fasaden så har projektet hela tiden skjutits på framtiden.

Känner dock att det är dags snart och av en slump så sprang jag på en intressant lösning. Ett modulärt system där man köper alurör (100x100x5), kapar till rätt längd, skickar på lack och sen monterar:

Delar av ett modulärt pergolasystem med aluminiumprofiler, skruvar och verktyg för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick ett pris på cirka 8500kr för det som behövs enligt skiss nedan. Sen tillkommer alurör och lack, men man har en komplett pergola i aluminium för cirka 20-22000kr (i mitt fall cirka 6m bred, 4m djup och 3m hög).

3D-skiss av en pergola i aluminium med måtten 6x4 meter, intill en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som byggt med något liknande innan?
 
Frågan är hur dyrt det skulle bli om du bad någon svetsa ihop det i stål istället. Så slipper du deras skarvar.
Men visst, stål kan rosta.

3st 12m-längder 100x100x4mm stål går loss på 13600kr ink moms när jag kollar hos lokala stålgrossen.
 
Stål är dessvärre uteslutet av flera anledningar, bla risk för rost. Även tittat på trä (lärk) men aluminium känns rätt även om det kostar mer.

Motsvarande pergola i aluminium ligger på ungefär dubbla kostnaden, här har jag även fördelen att kunna modifiera den efter eget tycke och smak, tex spaljé, belysning, duk osv.

Mitt största frågetecken just nu är bärighet, kan man bygga en pergola i 100x100x5, är godstjockleken tillräcklig för 4m utan att röret flexar eller hänger. Vart kan man hitta information för att räkna på det?
 
richardtenggren
Teknisk balkteori och ett lämpligt elementarfall där du räknar på nedböjningen, de parametrar du behöver är då;
- Ytröghetsmoment/böjtröghetsmoment som beror på rörets geometri, finns ofta att tillgå för de vanligaste profilerna men är även enkelt att räkna på.

- Längd

- Materialets elasticitetsmodul, i fallet aluminium 70 GPa
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Teknisk balkteori och ett lämpligt elementarfall där du räknar på nedböjningen, de parametrar du behöver är då;
- Ytröghetsmoment/böjtröghetsmoment som beror på rörets geometri, finns ofta att tillgå för de vanligaste profilerna men är även enkelt att räkna på.

- Längd

- Materialets elasticitetsmodul, i fallet aluminium 70 GPa
Antar att det är denna tabellen du syftar på?

Säger dessvärre mig ingenting, får maila någon leverantör och fråga :)

Teknisk tabell för VKR-rör med mått och egenskaper enligt SS-EN10210, inklusive illustration av tvärsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Jag precis, det finns för de flesta stålprofiler i olika formelsamlingar/data från leverantörer.
Du kan använda dig av den du hittat även om radierna troligen skiljer något från aluprofilen.

Då du inte kommer ha någon last(?) utan bara egenvikten så kan man räkna på den som en utbredd last. Om man gör antagandet att den är fast inspänd blir formeln följande:

f=Q*L^3/E*I*384
Q=profilens vikt*9,82
I=tabellvärdet (Ix)

Gäller att ha rätt enheter bara :)
 
Redigerat:
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag precis, det finns för de flesta stålprofiler i olika formelsamlingar/data från leverantörer.
Du kan använda dig av den du hittat även om radierna troligen skiljer något från aluprofilen.

Då du inte kommer ha någon last(?) utan bara egenvikten så kan man räkna på den som en utbredd last. Om man gör antagandet att den är fast inspänd blir formeln följande:

f=Q*L^3/E*I*384
Q=profilens vikt*9,82
I=tabellvärdet (Ix)

Gäller att ha rätt enheter bara :)
Fock inte svar på frågorna jag skickade ut till tillverkarna idag, du orkar inte räkna på det?
 
richardtenggren
dd88 dd88 skrev:
Fock inte svar på frågorna jag skickade ut till tillverkarna idag, du orkar inte räkna på det?
Absolut!

Kan fixa det imorgon på morgonen, men den längsta blir alltså 4000 mm? :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Absolut!

Kan fixa det imorgon på morgonen, men den längsta blir alltså 4000 mm? :)
Yes, den längsta spännvidden blir 4m
 
richardtenggren
Räknar man den som fast inspänd blir nedböjningen 0,2 mm, som fritt upplagd så blir nedböjningen 0,8 mm, sanningen hamnar nog någonstans där emellan.

Men detta är beräknat med böjtröghetsmomentet från ett 120x120x5 VKR, skulle tro radierna är mindre på dessa profiler.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Räknar man den som fast inspänd blir nedböjningen 0,2 mm, som fritt upplagd så blir nedböjningen 0,8 mm, sanningen hamnar nog någonstans där emellan.

Men detta är beräknat med böjtröghetsmomentet från ett 120x120x5 VKR, skulle tro radierna är mindre på dessa profiler.
Är det någon millimeter vi snackar om så är det helt klart lovande.

Stort tack för hjälpen!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Har du tänkt något solskydd till din pergola?
 
Halloj! Blev det nått bygge? Helt klart intressant att få se ett resultat i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.