Har för mig att lagren inte är så dyra. Hade nog bytt både kol och lager när jag ändå höll på fast det blir ju lite dyrare förstås. Det finns nån spånutsugsgrej till DW615 har jag hört.

Eftersom jag bara har bytt lager på en ursprunglig mof96:a, utan varvtalsreglering så blev jag lite nyfiken och skruvade isär en maskin.

Angående kolen - dessa är så lätta att byta att jag inte ser någon anledning att göra det innan de är slut. För att byta kol - skruva loss locket, lyft försiktigt den svarta plattan som innehåller varvtalsregleringen, skruva loss de två skruvar som håller respektive kol, dammsuga och gör ren kollektorn med tops och t-röd (detta är iofs lättare när allt är särskruvat). Kör sen 10 minuter utan belastning för att slita in kolen.

Angående lager. Tag bort kolen. Sätt tillbaka toppkåpan. Vänd fräsen upp och ner. Tag bort spännhylsarn. Håll fast axeln med en nyckel och använd en skruvmejsel för att knacka lossa muttern som sitter runt axeln, knacka försiktigt. Den är högergängad (dvs vanlig). När den har lossat, använd ett litet spärrhandtag för bits för att ta loss de 4 pz2 skruvarna som sitter 2 och 2 vid varje pelare. Var försiktig när underdel+sulan+pelare kommer loss, där finns fjädrar som ibland vill sprätta lite.

När sulan är loss så skruva loss muttern runt axeln helt. Nu kan du känna på de båda lagren individuellt och se vilket som kärvar.

Är det det undre: lägg något mjukt (tex träbit) ovanpå axeländen (där spännhylsan nyss satt) och knacka försiktigt ut axel med motor, kollektor etc. Genom att lossa de tre skruvarna som nmy blir synliga (under fläktbladen) blir lagret fritt. Ibland måste du göra detta bara för att kunna känna på lagret ordentligt. Är lagret dåligt så knacka ut och ersätt.

Är det övre lagret kass så måste du först plocka loss den bruna metallsaken överst från axeln, mha avdragare. Den bruna prylen används för att varvtalselektroniken skall veta hur fort axeln snurrar. Jag tror inte att den blir fördärvad av att plockas av och på, men jag vet inte säkert, kanske kan vara läge att slå en signal till DW om det. Sen plockar du av lagret med avdragare.

Jag tycker inte att du ska byta fler lager än nödvändigt - det finns alltid risk att kröka en motoraxel med en avdragare, och ju mindre desto bättre är min uppfattning.

Lagren heter (nu är det 750W modellen jag har kollat, men jag tror det är samma) SKF 6003Z (det undre) respektive 608Z (det övre).

Redigerat:
M
Ett tips som jag fick av en festool serviskille var att lägga i en liten kula i stället för att byta lilla plattan som sitter mellan pelaren och lås skruven. Det gör att det låser väldigt bra och man behöver inte alls vrida ratten hårt.
Det enda jag jorde var att borra lite på skruv spetsen så att alltid kulan hamnar i centrum på skruven när man låser. Skruven har redan en liten fördjupning där från början men den hade slitits ut
För till slut så blir den lilla plattan blank sliten och då funkar inte låsningen det är tydligen ett känt problem på festools fräsar speciellt of 1010 som jag har.

Mvh Pär H

Redigerat:
Vad för sorts kula? Storlek?

En liten kula från tex kullager som passar i hålet
Det är bara att skruva ut låsvredet och stoppa in en liten kula. Sedan tillbaka med låsvredet och vips så funkar höjdlåsningen bättre än original Man behöver låsa väldigt lät sitter som berget.

Mvh Pär H

Redigerat:
  • Gilla
tegelsnickarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.