2 701 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Modifiering av befintlig acktank för solslingor
Någon som har erfarenhet av att modifiera befintlig acktack för att kunna köra in solslingor? Bef tank har idag ut i botten och in i toppen via vedpannan på traditionellt sätt.
Kan man koppla in solvärmen, via plattvvx, att värma toppen på tanken via samma ingång som vedpannan, via en omkopplare typ så att man bara kör ved eller sol.
Typ för att köra solvärme på vår/sommar/höst för varmvatten och ved resten av året.
Annars brukar väl de nya tankarna köra in solvärmen i botten av tanken om man värmer toppen med ved. Men om man gör så, kommer man inte att förstöra skiktningen i tanken när man inte eldar med veden?
Kan man koppla in solvärmen, via plattvvx, att värma toppen på tanken via samma ingång som vedpannan, via en omkopplare typ så att man bara kör ved eller sol.
Typ för att köra solvärme på vår/sommar/höst för varmvatten och ved resten av året.
Annars brukar väl de nya tankarna köra in solvärmen i botten av tanken om man värmer toppen med ved. Men om man gör så, kommer man inte att förstöra skiktningen i tanken när man inte eldar med veden?
Jo, värmer du i bottnen blir det ingen skiktning kvar. Men det spelar ingen roll heller, mer än några få dagar på året.
För det mesta är det antingen för kallt för att man ska klara sig med bara sol, och då får man elda med ved också. Inte istället, utan också. Vedpannan gör att det blir hett i toppen på tanken, medan solen då bara orkar fixa så att det blir mindre kallt i bottnen. Den värmen har du ingen nytta av förrän du eldar nästa gång. Då går det åt mindre med ved.
Eller så är det tillräckligt varmt för att solen ska klara av ditt varmvattenbehov. Då värmer den hela tanken, så att det blir tillräckligt varmt. Lite skiktning blir det när man tar ut varmvatten, åtminstone om man har två slingor, på olika höjd, för varmvattnet. Har man beredare vill det till att den är ganska hög, annars förstör den också skiktningen.
Även varmvattenuttag i sig vimsar till skiktningen, men principen att förvärma vattnet längre ner i tanken och slutvärma i toppen minskar i alla fall på denna effekt.
Finessen med att köra solvärmen i bottnen är att man får ut fler kilowattimmar under året. Det är ju lättare att värma kallt vatten än sådant som redan är ganska varmt.
Bättre är att köra in solen på mer än en nivå. Ladda i toppen, om det är kallt där, tills du kommer över en viss nivå. Ladda sen längre ner. Då blir det kallare i toppen igen, på grund av omrörningen, så återgå till att ladda i toppen igen, tills det blivit varmt där igen. Ladda sedan längre ner på nytt. Med tiden är det varmt ner till det undre laddinloppet också, och man kan flytta ännu längre ner, om man har mer än två möjligheter.
Detta kan ordnas med flera solslingor eller med värmeväxlare som har flera vägar in i tanken. Samt någon form av temperaturstyrda ventiler, förstås. Eller så kan man stoppa in ett stratifieringsrör över solslingan i tanken. Den släpper automatiskt ut vattnet på rätt nivå i tanken, utan några speciella styrningar. Drivs med naturlagar och termodynamik. Mycket snitsigare lösning, tycker jag, men det lär ju bara vara rimligt när tanken byggs.
För det mesta är det antingen för kallt för att man ska klara sig med bara sol, och då får man elda med ved också. Inte istället, utan också. Vedpannan gör att det blir hett i toppen på tanken, medan solen då bara orkar fixa så att det blir mindre kallt i bottnen. Den värmen har du ingen nytta av förrän du eldar nästa gång. Då går det åt mindre med ved.
Eller så är det tillräckligt varmt för att solen ska klara av ditt varmvattenbehov. Då värmer den hela tanken, så att det blir tillräckligt varmt. Lite skiktning blir det när man tar ut varmvatten, åtminstone om man har två slingor, på olika höjd, för varmvattnet. Har man beredare vill det till att den är ganska hög, annars förstör den också skiktningen.
Även varmvattenuttag i sig vimsar till skiktningen, men principen att förvärma vattnet längre ner i tanken och slutvärma i toppen minskar i alla fall på denna effekt.
Finessen med att köra solvärmen i bottnen är att man får ut fler kilowattimmar under året. Det är ju lättare att värma kallt vatten än sådant som redan är ganska varmt.
Bättre är att köra in solen på mer än en nivå. Ladda i toppen, om det är kallt där, tills du kommer över en viss nivå. Ladda sen längre ner. Då blir det kallare i toppen igen, på grund av omrörningen, så återgå till att ladda i toppen igen, tills det blivit varmt där igen. Ladda sedan längre ner på nytt. Med tiden är det varmt ner till det undre laddinloppet också, och man kan flytta ännu längre ner, om man har mer än två möjligheter.
Detta kan ordnas med flera solslingor eller med värmeväxlare som har flera vägar in i tanken. Samt någon form av temperaturstyrda ventiler, förstås. Eller så kan man stoppa in ett stratifieringsrör över solslingan i tanken. Den släpper automatiskt ut vattnet på rätt nivå i tanken, utan några speciella styrningar. Drivs med naturlagar och termodynamik. Mycket snitsigare lösning, tycker jag, men det lär ju bara vara rimligt när tanken byggs.
Klicka här för att svara