Hej

Jag har gamla fönsterkarmar som sitter i timmervägg som är rappad invändigt. Karmarna är djupa och fina och bra tätade mot rappningen, så jag vill ogärna ta loss och byta dem. Karmarna är tvåluft, dvs det finns två öppningsbara tvåglasbågar i varje karm. Jag funderar på hur jag kan byta fönster men samtidigt kunna behålla de gamla karmarna. Min plan är att byta till hårdanodiserade omålade helaluminiumfönster för att slippa att någonsin behöva måla fönster igen. Min plan är att ta bort mittstolpen mellan de två bågarna och skruva in de nya fönsterna där bågarna satt tidigare, se bild. Bilden visar tvärsnitt av karmen före (överst) och efter (nederst), med det nya fönstret i blå färg.

Frågan är kommer det att funka? Hur tätar jag (helst naturvänligt) mellan den gamla och nya karmen?

• replace windows.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tätar jag (helst naturvänligt) mellan den gamla och nya karmen?
Men du tänker väl inte sätta in en ny karm innanför den gamla?

Det tror jag inte kommer att se bra ut.
Glasytan kommer att minska ordentligt, och fasaden kommer inte att se ut som den gamla.

Men om du inte skall ha öppningsbara fönster finns kanske andra alternativ.
I moderna fönster tar ju tyvärr karm + båge upp mycket av fönsterytan.

Med reservation för att jag kanske har missförstått dina idéer.

Nej, inte innanför, den nya karmen skall i så fall sättas in från utsidan, där bågen tidigare satt. I bilden är utsidan uppåt.

Ja, fönsterytan kommer tyvärr att minska om jag väljer öppningsbara fönster.

Ja, jag tror att jag förstod dig rätt.

Och om du är noggrann med husets utseende när det gäller fasaderna tycker jag att du skall rita in de nya fönstren,
och se vad de gör för utseendet exteriört.

När man har gått runt i Göteborgs gamla arbetarstadsdel Majorna, och ser hur en del hus har renoverats med nya fönster blir man gråtfärdig.
Faktum est att nya fönster har mycket mera karm- och bågyta i förhållande till glasytan än gamla traditionella 1- eller 2-glasfönster. Och det påverkar utseendet rejält.

Så se upp med detta, så det inte kommer som en tråkig överraskning den dag de nya fönstren sätts in.

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Karm i karm montage gör man bara om det är absolut nödvändigt. Tex om karmarna är bärande eller av någon annan särskild anledning. Det blir som sagt mycket mindre glasyta och ett helt annat utseende. Men visst är det svårt att byta fönster med putsade smygar utan att man behöver laga puts, men helt klart värt det.

Är det av estetiska skäl man undviker det eller finns det några byggnadstekniska skäl också?

Det är väl en inte alltför vågad gissning att om du anser att fönstren behöver bytas,
så kan även karmarna vara påverkade av tidens tand.
Men att du tvekar att byta dem för att det är "för besvärligt".

Hur jobbigt kan det vara med den invändiga rappningen?
Karmarna sitter väl inte "som limmade", och att foga om och spackla skarven mellan det nya fönstret och rappningen verkar inte så våldsamt svårt i mina öron.

Men, ta i trä, jag har inte gjort operationen själv, så du borde veta bättre :)

Det låter som du har ett hus av lite äldre modell och att sätta in omålade aluminiumfönster låter ju som rena våldtäkten på huset.:confused:

Om du inte tänker byta karmarna så antar jag att dom är friska, eftersom du vill montera nya fönster i dom. Varför då inte låta tillverka nya bågar till dom gamla karmarna. Du måste underhålla karmarna trots allt om inte de nya fönstren skall falla av.

Stämmer att utsidan av den gamal karmen börjar bli dålig, det är därför jag planerar att flytta in eller vinkla smygarna för att inte längre exponera utsidan på den gamla karmen, se biden. Jag har mätt lite på fönsterstorleken och kommit fram till att jag förlorar ca 10 mm fönsteryta runt om med min tänkta lösning. Det skulle bli riktigt tråkigt att göra om rappningen, efterssom det sitter tretex på insidan av den. Jag är också rädd att om jag börjar riva i det så slutar det med att jag får tapetsera om också och det vill jag också undvika.

Stefan: Var inte orolig, huset har renoverats av så många ägare att det inte längre finns några kulturhistoriska värden kvar att förstöra. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.