Jag vet inte men ytterdiameter på gäng är 39,7 mm
Han säger att det är 1 1/2. 9/16

• Gilla
Amarace
  • Laddar…
S Straxe skrev:
Jag vet inte men ytterdiameter på gäng är 39,7 mm
Han säger att det är 1 1/2. 9/16
Vad menar han med de två bråktalen? Man anger ju måtten med endast heltal och ett bråktal?

Låter nästan som någon som talar mer än han vet..... eller så är det någonting som jag inte vet om gängor....

Hur många gängor har du per tum skruvlängd?

Frustrator Frustrator skrev:
Vad menar han med de två bråktalen? Man anger ju måtten med endast heltal och ett bråktal?
6 gängor per tum
6G 1 3/8. 1 1/2 fick vi tidigare på en gängmätare innan en var här och mätte

Väldigt nära m40

Jag tror att han som mätte inte visste någonting.

6 gångor per tum blir en stigning på 4,2mm.
M42 har 4,5mm stigning.
M39 har 4 mm stigning
M40 har jag aldrig sett i någon tabell ens

1 3/8 tum kan det omöjligt vara om diametern är över 39mm. Diametern mått med skjutmått utanpå en yttergänga skall vara strax under nominella tumsmåttet.

Ska låta göra en adapter till en Chuck med 1.1/2 tums gänga, har ju planskivor med svarven gänga om någon kan tillverka en sån

Det går ju inte. Om ytterdiametern på skruven är 39,7mm är det större än 1 1/2 tum.

Ja det går man chucken kommer långt ut.

Jag vill gärna se ordentliga fotografier av din axelända och så skall du kontrollera måttet ännu en gång så skall vi se vad det blir till!

När jag råkar på såna där vansinniga gängor brukar det bero på att jag har hållit på för sent på kvällen och blivit övertrött och läst av nonieskalan fel på skjutmåttet.

Nu skall vi börja från början och kontrollera allt!

H heimlaga skrev:
När jag råkar på såna där vansinniga gängor brukar det bero på att jag har hållit på för sent på kvällen och blivit övertrött och läst av nonieskalan fel på skjutmåttet.

Nu skall vi börja från början och kontrollera allt!
Fixar bild i morgon
Innergängan 35 mm

S Straxe skrev:
Fixar bild i morgon
Innergängan 35 mm

Gängan

Har du messenger får ej till nån bild

Gänga

• Närbild av en korroderad metallstång med gängor som ligger på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu fick jag till det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.