Hej.
Köpte nyligen en svarv för att ha som hobby, och för att när man gick årskurs 5 och hade träslöjd så har det varit en dröm att ha en svarv hemma av någon anledning.... Att döma på den lilla information som finns på svarven så är det en Solberga? Jag har googlat och googlat men inte hittat någon som ser ut som denna.
Så info jag skulle vilja ha är
Märke och modell?
Pros / Cons med remdrift
Någon speciellt man behöver göra service på?
Reservdelar?
Se gärna bilder för lite mer info. Kan skicka fler om det behövs.
Köpte nyligen en svarv för att ha som hobby, och för att när man gick årskurs 5 och hade träslöjd så har det varit en dröm att ha en svarv hemma av någon anledning.... Att döma på den lilla information som finns på svarven så är det en Solberga? Jag har googlat och googlat men inte hittat någon som ser ut som denna.
Så info jag skulle vilja ha är
Märke och modell?
Pros / Cons med remdrift
Någon speciellt man behöver göra service på?
Reservdelar?
Se gärna bilder för lite mer info. Kan skicka fler om det behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ser ut att vara en riktigt bra svarv det där!
Ser ut att vara en gammal Solberga. Min Solberga är från 50-talet och den där ser ut att vara ännu äldre.
Kilebrands Produktion som tillverkar Solbergasvarvarna i dag säger att de har i stort sett slut på reservdelarna till den modellen som jag har och din är som sagt ännu äldre så jag tror inte det finns några originaldelar att fås.
Å andra sidan så brukar inte de stora gjutjärnsdelarna gå sönder och allt annat går att få tillverkat på vilken liten mekanisk verkstad som helst. Lager och remmar är standarddelar. Om motorn brinner lindar man om den. Om någon gjutjärnsdel ändå råkar spricka nickelsvetsar man den.
Kort sagt en evig maskin!
Ta väl vara på den!
Ser ut att vara en gammal Solberga. Min Solberga är från 50-talet och den där ser ut att vara ännu äldre.
Kilebrands Produktion som tillverkar Solbergasvarvarna i dag säger att de har i stort sett slut på reservdelarna till den modellen som jag har och din är som sagt ännu äldre så jag tror inte det finns några originaldelar att fås.
Å andra sidan så brukar inte de stora gjutjärnsdelarna gå sönder och allt annat går att få tillverkat på vilken liten mekanisk verkstad som helst. Lager och remmar är standarddelar. Om motorn brinner lindar man om den. Om någon gjutjärnsdel ändå råkar spricka nickelsvetsar man den.
Ta väl vara på den!
H heimlaga skrev:Det ser ut att vara en riktigt bra svarv det där!
Ta väl vara på den![/
H heimlaga skrev:Det ser ut att vara en riktigt bra svarv det där!
Ta väl vara på den!HejH heimlaga skrev:Det ser ut att vara en riktigt bra svarv det där!
Ta väl vara på den!
Tog lite bilder på det jag skrev till dig om i pm.
[media] [media] [media]
Har provat och försöka knacka ut det utan resultat.
Vh Alexander
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Jämfört med vad en motsvarande maskin skulle kosta i dag så kostar de svindyra lagren bara kaffepengar..... Det brukar sambon påminna mig om då jag är missnöjd med kostnaderna för nya lager till någon snickerimaskin.
Spindelgängan torde vara en Whitworth gänga men jag minns inte vilken. Mäter du diametern i millimeter med skjutmått och räknar antalet gängor per tum för att få stigningen är det lätt att slå upp i Karlebo Handbok eller någon annan gängtabell
Spindelgängan torde vara en Whitworth gänga men jag minns inte vilken. Mäter du diametern i millimeter med skjutmått och räknar antalet gängor per tum för att få stigningen är det lätt att slå upp i Karlebo Handbok eller någon annan gängtabell
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Nu är det någonting som inte stämmer......... vad är 1 1/2 9/16?
1 1/2 tums Whitworth är cirka 38mm i ytterdiameter och har 6 gängor per tum
1 5/8 tums Whitworth är så udda att den nästan inte existerar
1 3/4 tums Whitworth är cirka 44,5mm i ytterdiameter och har 5 gängor per tum.
Ingenting som kommer i närheten av 39,7mmm.......... och eftersom min Solberga svarv som är betydligt nyare har Whitworth gängor så tror jag knappast att det är någon modernare gängstandard på din.
1 1/2 tums Whitworth är cirka 38mm i ytterdiameter och har 6 gängor per tum
1 5/8 tums Whitworth är så udda att den nästan inte existerar
1 3/4 tums Whitworth är cirka 44,5mm i ytterdiameter och har 5 gängor per tum.
Ingenting som kommer i närheten av 39,7mmm.......... och eftersom min Solberga svarv som är betydligt nyare har Whitworth gängor så tror jag knappast att det är någon modernare gängstandard på din.