Hej.

Köpte nyligen en svarv för att ha som hobby, och för att när man gick årskurs 5 och hade träslöjd så har det varit en dröm att ha en svarv hemma av någon anledning.... Att döma på den lilla information som finns på svarven så är det en Solberga? Jag har googlat och googlat men inte hittat någon som ser ut som denna.

Så info jag skulle vilja ha är

Märke och modell?
Pros / Cons med remdrift
Någon speciellt man behöver göra service på?
Reservdelar?

Se gärna bilder för lite mer info. Kan skicka fler om det behövs.

Nergången märkesplakett på en svarv med texten "John Wahl" och "Stockholm".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närgränsad bild av ett märkesnamnskylt på en svarv med texten "Solberga Mekaniska Verkstads Aktiebolag, Sweden".
Skapa konto
Gammal svarv i ett verkstadsutrymme, möjligtvis av märket Solberga, i behov av identifiering och information.
Skapa konto
Närbild på del av en äldre svarv med remdrift och en osäker modellbeteckning som kan vara Solberga.
Skapa konto

Det ser ut att vara en riktigt bra svarv det där!
Ser ut att vara en gammal Solberga. Min Solberga är från 50-talet och den där ser ut att vara ännu äldre.
Kilebrands Produktion som tillverkar Solbergasvarvarna i dag säger att de har i stort sett slut på reservdelarna till den modellen som jag har och din är som sagt ännu äldre så jag tror inte det finns några originaldelar att fås.

Å andra sidan så brukar inte de stora gjutjärnsdelarna gå sönder och allt annat går att få tillverkat på vilken liten mekanisk verkstad som helst. Lager och remmar är standarddelar. Om motorn brinner lindar man om den. Om någon gjutjärnsdel ändå råkar spricka nickelsvetsar man den.
Kort sagt en evig maskin!
Ta väl vara på den!

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ser ut att vara en gammal Solberga. Min Solberga är från 50-talet och den där ser ut att vara ännu äldre.
Kilebrands Produktion som tillverkar Solbergasvarvarna i dag säger att de har i stort sett slut på reservdelarna till den modellen som jag har och din är som sagt ännu äldre så jag tror inte det finns några originaldelar att fås.

Å andra sidan så brukar inte de stora gjutjärnsdelarna gå sönder och allt annat går att få tillverkat på vilken liten mekanisk verkstad som helst. Lager och remmar är standarddelar. Om motorn brinner lindar man om den. Om någon gjutjärnsdel ändå råkar spricka nickelsvetsar man den.
Ta väl vara på den![/
H heimlaga skrev:

Ta väl vara på den!
H heimlaga skrev:

Ta väl vara på den!
Hej

Tog lite bilder på det jag skrev till dig om i pm.

[media] [media] [media]

Har provat och försöka knacka ut det utan resultat.

Vh Alexander

Ser inte de nya bilderna????????

H heimlaga skrev:
Ser inte de nya bilderna????????
Du verkar ha lagt den inuti din citeri ng

Bästa svaret

Jasså.

Den där ser ut att sitta på kona. Blöt på med en bra rostlösare (inte WD40) varje dag i en vecka och sedan knackar du hårdare..

Frustrator Frustrator skrev:
Du verkar ha lagt den inuti din citeri ng
Hej.

Ja jag såg det också nu.... Inte supersmidigt och sitta på en telefon alltid.

Vh Alexander

H heimlaga skrev:
Jasså.

Den där ser ut att sitta på kona. Blöt på med en bra rostlösare (inte WD40) varje dag i en vecka och sedan knackar du hårdare..
Hej.

Tackar jag skall testa detta. Jag återkommer med resultatet.

Vh Alexander.

H heimlaga skrev:
Jasså.

Hej

Efter ett par smällar allt vad man hade så släppte den tillslut.

Tusen tack för hjälpen. Nu ska jag beställa lite nya delar och fräscha upp maskinen.

En hand håller en trasig maskindel framför en maskin med synliga slitage och korrosion.
Skapa konto

Vh Alexander.

• Gilla
Alltgår och 2 till
  • Laddar…
Hej
Jag har en exakt likadan svarv men problem hitta vad det är för gänga på spindel
Har också beställt nya lager till spindelaxel

S Straxe skrev:
Hej
Jag har en exakt likadan svarv men problem hitta vad det är för gänga på spindel
Har också beställt nya lager till spindelaxel
Sitter 2 i nosen som heter 30309 skf

S Straxe skrev:
0ch 2308 bak på axel
Svindyra

Jämfört med vad en motsvarande maskin skulle kosta i dag så kostar de svindyra lagren bara kaffepengar..... Det brukar sambon påminna mig om då jag är missnöjd med kostnaderna för nya lager till någon snickerimaskin.

Spindelgängan torde vara en Whitworth gänga men jag minns inte vilken. Mäter du diametern i millimeter med skjutmått och räknar antalet gängor per tum för att få stigningen är det lätt att slå upp i Karlebo Handbok eller någon annan gängtabell

S Straxe skrev:
39,7 diameter och troligen 1 1/2 9/16 tum
Sa en som var här o mätte

Nu är det någonting som inte stämmer......... vad är 1 1/2 9/16?

1 1/2 tums Whitworth är cirka 38mm i ytterdiameter och har 6 gängor per tum
1 5/8 tums Whitworth är så udda att den nästan inte existerar
1 3/4 tums Whitworth är cirka 44,5mm i ytterdiameter och har 5 gängor per tum.

Ingenting som kommer i närheten av 39,7mmm.......... och eftersom min Solberga svarv som är betydligt nyare har Whitworth gängor så tror jag knappast att det är någon modernare gängstandard på din.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.