I oktober förra året bodde jag med min familj, sambo och grabb på dryga året i ett kedjehus byggt 06..
Vi trivdes aldrig där och drömmen om egen villa hägrade.
Spontansurfning i väntan på chefen en vanlig tisdag i oktober 2017 fick mig att hitta huset som uppföljde alla kriterier vi hade,
1 plan, fristående garage, osv.
Köpet och husbytet blev ett faktum.
Inflyttade 1 dec 2017 i nya huset som köptes av dödsbo. Så allting skall renoveras och förnyas.
Och detta är ett elementhus av mockfjärdshus med sina klart speciella lösningar.(helt ovetande vid köp);)
Det jag hunnit med hittills är följande.

Nedmontering oljepanna och ersatt av luft/luft fh35 samt stödelement i sovrum.samt vvb i gamla pannrummet.

Lägg om taket (firma)

Bytt vindsgavlar ombyggnation reglar samt ny panel.

Ny elcentral.

Renoverat grabbens rum med platonmatta vent socklar golvspån och renoveringsgips ny el med skyddsjord

Ny golvkonstrultion i sovrum även här platon

Ftx ventilation

Så här kommer jag uppdatera med projektets gång för den som är intresserad;)

Avslutadefaktiskt mitt ftx projekt, systemet ovk besiktades idag..
Isolerade ventilationsrör på en vind under installationen av ett FTX ventilationssystem i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ftx flexit uni 2 köpt i byggsats av soliduct.
Monterat o i drift efter många timmars slit på en 40 grader varm vind med kliande isolering i juli/aug

Redigerat:
  • Gilla
Andreas Berg och 1 till
  • Laddar…
T
Här har du en följare :D
Ska bli kul att se hur du gör saker då som du sa så är dessa hus lite speciella :)
Bor själv i ett Mockfjärdshus från -62 som det dräller lite bilder från här på BH :)

Edit, visa gärna mer av det du redan gjort, många av de grejerna ska jag själv göra framöver :D

Kul!
Nästa projekt är att byta fönster i vardagsrummet då det är i söderläge och väldigt nedgånget.
Tanken kring själva bytet är att.
Använda mig av stämp.
Ta bort larm och fönster.
Göra plats runt öppningen för att få plats med nedkapad 45x170 regel och klä in hålet i skruva från båda håll.
Tyvärr får inte 45 reglerna plats så måste öppna facken på båda sidor om fönstret.
Där river jag ut så mycket spån som krävs och sedan fyller jag med ekovillan träfiber isolering.

Bilder kommer när arbetet påbörjas ca 4-5 veckor..

Underhuden kan jag uppdatera med bilder från grabben rum och hur jag löst det med allt.
Här har vi då första bilden på orginalrummet
Blå blommiga tapeter och plastmatta lagd på golvpapp direkt på överbetongeb.

Golvkonsteuktionen är följande
singel och sand
betong
6cm mineralullsmatta
6cm överbetong.
Golvpapp
Plastmatta

Inga som hällst fuktproblem men valde ändå att använda mig av platonmatta och ventilerade socklar lite hängslen och livrem.

Så här har rivningsarbetet startat
Rum under renovering, blå blommig tapet delvis avriven, plastmatta på golvet och oisolerade väggar.
Skapa konto

Taket nu sänkt med 45x45 regel.
Med facit i hand hade det räckt med 22 läkt då inga flexrör korsade varandra men men.
Renoveringsgips 6mm börjar ta plats
Renoveringsarbete i rum med synliga träreglar i tak och renoveringsgips på vägg, tom eluttag.
Skapa konto

Elektriska kablar som sticker ut från ett hål i taket med synliga träbjälkar och isolering under renovering.
Skapa konto

Arvid godkänner sitt rum färgval och mysig heltäckningsmatta

Barnrum med leksaker utspridda, säng, fönster och en dekorativ lampa på väggen.
Skapa konto

T Thullen skrev:
Här har du en följare :D
Ska bli kul att se hur du gör saker då som du sa så är dessa hus lite speciella :)
Bor själv i ett Mockfjärdshus från -62 som det dräller lite bilder från här på BH :)

Edit, visa gärna mer av det du redan gjort, många av de grejerna ska jag själv göra framöver :D
Jag har säkert läst lite från dina inlägg. Har lusläst hela Internet Ang dessa.
Även varit i kontakt och haft besök av cz bygg och ställde väl ca 250000 frågor.
Så börjar anse att jag har rätt bra koll på alla mina tänkta projekt.
Bara bra om infon kommer upp på Internet för det är inte många som känner till husens konstruktion..

Vårat sovrum är lågt prioriterat. Då viktigare saker går före.
Men i sovrummet va väggarna någorlunda ljusa o fräscha samt taket vitt.
Dock fanns där en vansinnigt äcklig röd solblekt skitful heltäckningsmatta.så den värt det prio att få bort..

Även här blev det platonmatta ventlister och 22mm golvspån.
Älskar lite ideen med heltäckningsmattor i sovrum för jag anser att mysfaktorn blir stor och det är mysigt för fötterna

I sovrummet tog vi ut svängarna med färgval och valde denna matta.
Ihop med gråa sängmöbler säng och nu mer gråa gardiner tycker vi det blev mysigt

Renovering av sovrum med blå platonmatta på golvet och ett litet barn som sitter på golvet.
Skapa konto

Ett sovrum med ljusa väggar och tak, samt en solblekt röd heltäckningsmatta på golvet.
Skapa konto

T
Robblund Robblund skrev:
Jag har säkert läst lite från dina inlägg. Har lusläst hela Internet Ang dessa.
Även varit i kontakt och haft besök av cz bygg och ställde väl ca 250000 frågor.
Så börjar anse att jag har rätt bra koll på alla mina tänkta projekt.
Bara bra om infon kommer upp på Internet för det är inte många som känner till husens konstruktion..
Så du har fått kontakt med CZ, jag har försökt men otal mail och telefonsamtal har vart obesvarade så jag trodde han lagt ner verksamheten.

Jag gissar på din golvkonstruktion att du inte har källare i ditt hus kan det stämma?
När är ert hus byggt?

Förre ägaren till vårt hus har bytt samtliga fönster, men jag är osäker på hur de gjort det, så när vi gör i ordning rummen varteftersom kommer jag nog plocka ur fönstren och göra om.

Ja men det va nog ett halvår sen. Jan pratade då om att lägga ned vet dock inte om han gort det ännu.
Precis källarlöst hus. Därav platonmattan.
Enligt cz så skall nya fönster monteras karm i karm då dom är en del av vägg konstruktionen.
Någonting jag valt att strunta i o istället så kapar jag ned 170x45 till ca 160x45 och bygger en ny vägg del av detta sedan in med fönstret.
Kan nog vara klokt att kolla. Men har fönsterna suttit länge i ditt hus tvivlar jag på att du behöver vara orolig.
Här en polare som även han bor i mockfjärdshus där dom åxå bytt fönster och bara skruvat spont på ställena för drevning.
Verkar hålla.

Vårat hus är byggt -64

Robblund Robblund skrev:
Ja men det va nog ett halvår sen. Jan pratade då om att lägga ned vet dock inte om han gort det ännu.
Precis källarlöst hus. Därav platonmattan.
Enligt cz så skall nya fönster monteras karm i karm då dom är en del av vägg konstruktionen.
Någonting jag valt att strunta i o istället så kapar jag ned 170x45 till ca 160x45 och bygger en ny vägg del av detta sedan in med fönstret.
Kan nog vara klokt att kolla. Men har fönsterna suttit länge i ditt hus tvivlar jag på att du behöver vara orolig.
Här en polare som även han bor i mockfjärdshus där dom åxå bytt fönster och bara skruvat spont på ställena för drevning.
Verkar hålla.

Vårat hus är byggt -64
Egentligen är det inga problem att byta ut befintliga karmar heller. Att fälla in reglar som du föreslår blir ofta bra och återger stadga åt väggelemenetet. Vet att vissa till och med använt remsor av konstruktionsplywood istället för reglar. Det man bör vara uppmärksam på är vanligtvis den plyfa-balk som sitter ovanför fönstren och som vanligtvis är upplagd på fönsterkarmen och där överför en last som den nya karmen inte klarar av och därför bågnar och/eller klämmer på fönstret.
På vanliga enkla fönster så kan man växla av genom att fälla in regel som du föreslår. Vid större fönstersektioner med flera fönster intill varandra kan det vara lite klurigare för där är ofta plyfa-balken inte hel utan består av flera sektioner som möts ovanför mittstolparna/karmarna. Detta ser man rätt tydligt om man river ner ytskiktet och pappen på insidan väggen. Det finns flera trådar på detta forum men fönsterbyten i elementhus som du kan snegla på :)

S Stuff skrev:
Egentligen är det inga problem att byta ut befintliga karmar heller. Att fälla in reglar som du föreslår blir ofta bra och återger stadga åt väggelemenetet. Vet att vissa till och med använt remsor av konstruktionsplywood istället för reglar. Det man bör vara uppmärksam på är vanligtvis den plyfa-balk som sitter ovanför fönstren och som vanligtvis är upplagd på fönsterkarmen och där överför en last som den nya karmen inte klarar av och därför bågnar och/eller klämmer på fönstret.
På vanliga enkla fönster så kan man växla av genom att fälla in regel som du föreslår. Vid större fönstersektioner med flera fönster intill varandra kan det vara lite klurigare för där är ofta plyfa-balken inte hel utan består av flera sektioner som möts ovanför mittstolparna/karmarna. Detta ser man rätt tydligt om man river ner ytskiktet och pappen på insidan väggen. Det finns flera trådar på detta forum men fönsterbyten i elementhus som du kan snegla på :)
Jo jag har läst det mesta om elementhus på hela internet.
Men plyfa balken du pratar om går den ebart över själva fönster hålet? Eller går den igenom väggen där flera fönster är nära?

Borde det hursom inte gå att kapa bort den och ersätta med ny regel som vilar på reglar vertikalt till regel under fönstret som skruvas från båda håll i sektionerna ??

Vad är skillnaden från .org till detta? Förutom att det är plyfa eller reglar?
Eller är jag helt ute o tar en sväng med den berömda cykeln?

Robblund Robblund skrev:
Jo jag har läst det mesta om elementhus på hela internet.
Men plyfa balken du pratar om går den ebart över själva fönster hålet? Eller går den igenom väggen där flera fönster är nära?

Borde det hursom inte gå att kapa bort den och ersätta med ny regel som vilar på reglar vertikalt till regel under fönstret som skruvas från båda håll i sektionerna ??

Vad är skillnaden från .org till detta? Förutom att det är plyfa eller reglar?
Eller är jag helt ute o tar en sväng med den berömda cykeln?
Plyfa-balken brukar bara gå över hålet och livar sen med karmen.
Se exempelvis användaren L-E:s bilder. Han har råkat ut för att föregående ägare kapat friskt och inte tänkt sig för.
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-foenster-i-elementhus.233038/page-2

Att sätta en ny bärande stolpe i mitten borde väl funka men stjäl ju lite fönsteryta.

Jag tänkte att det blir täta uppdateringar på redan utförda projekt för att komma ikapp i realtid.
Följande handlar om takomläggning.

Först var jag helt övertygad om att taket skulle läggas om av mig själv.
Men insåg snabbt att tiden det skulle ta gjorde att jag efter övertalan från min sambo
Började räkna på tid kontra leja bort arbetet.
Och med facit i hand var detta ett enormt bra beslut.
Så medans familjen o jag åkte göta kanal.böts taket av firma.
En bit vid södra taknocken va rötskadad ca 1x1 m så ny spont blev det mellan dom 2 yttersta takstolarna

Även här gjorde huset en uppvisning av speciella lösningar.
Då sponten hölls fast av ströläkten.
Så med läkten borta låg sponten löst på takstolarna
Gubbarna märkte detta för taket gungade när dom gick på det.
Så sponten spikades fast innan pappen lades efter det flöt allt på bra igen.

Renoveringsarbete på ett äldre hus med takspont och ströläkter synliga, innan omläggning av tak.
Skapa konto

Tak under ombyggnad med ny spont, rep och arbetsverktyg synligt, samt skorstenar och parabolantenn i bakgrunden.
Skapa konto

Nyomlagt tak på ett enplanshus med trädgård och grill i förgrunden.
Skapa konto

S Stuff skrev:
Plyfa-balken brukar bara gå över hålet och livar sen med karmen.
Se exempelvis användaren L-E:s bilder. Han har råkat ut för att föregående ägare kapat friskt och inte tänkt sig för.
[länk]

Att sätta en ny bärande stolpe i mitten borde väl funka men stjäl ju lite fönsteryta.
Jo den där tråden har jag läst. Men mina fönster ser annorlunda ut ovanför
Så här:

Fönster med synlig isolering och träd synliga genom glasrutorna.
Skapa konto

Fönster med synlig övre del och takbjälkar, fogskum syns mellan fönster och träpanel ovanför.
Skapa konto

Kanske för att huset saknar övervåning??? Lasten är då ngt lägre månne?

Lite sent kanske men varför sänker du taket? Går väl utmärkt att dra elen i elementet eller som i ditt fall i vinden.

• Gilla
lobbin
  • Laddar…
Hur tänker du kring pappen på väggen? Den fungerade väl som en ångbroms.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.