4 954 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Mockfjärds AB Elementhus 1965 blandade dokument/ritningar
Renoveringsnovis
· Mölndal
· 35 inlägg
Hej alla Mockfjärdare (och alla andra)!
Ska ta klivet från hyresgäst till villaägare då vi flyttar in i vår nyköpta villa om några månader. Det är ett mockfjärds elementhus med källare, entrevåning och halvplan/ovanvåning. Enrörssystem så klart. Byggnadsarea är ca 135 kvm så det är en rejäl kåk allt som allt.
Jag har lite konstruktionsritningar som jag tänkte bifoga för kuriosa, mycket har gjorts sedan dess men det kanske ändå är av intresse för någon i samma sits.
Ni som har liknande hus får gärna göra glada tillrop, vi kommer behöva kontakt med erfarna husägare att bolla med efter inlytt i diverse renoveringar…
Väl mött! /Ölhämtarn
Ska ta klivet från hyresgäst till villaägare då vi flyttar in i vår nyköpta villa om några månader. Det är ett mockfjärds elementhus med källare, entrevåning och halvplan/ovanvåning. Enrörssystem så klart. Byggnadsarea är ca 135 kvm så det är en rejäl kåk allt som allt.
Jag har lite konstruktionsritningar som jag tänkte bifoga för kuriosa, mycket har gjorts sedan dess men det kanske ändå är av intresse för någon i samma sits.
Ni som har liknande hus får gärna göra glada tillrop, vi kommer behöva kontakt med erfarna husägare att bolla med efter inlytt i diverse renoveringar…
Väl mött! /Ölhämtarn
Grattis! Glad tillrop härifrån!
Vi har just fattat att huset vi har köpt är ett Mockfjärds elementhus (byggt 1964) och har flera stora renoveringsprojekt planerad (syllbyte och golvbyte pågående, elbyte och avloppsbyte planerad och sedan takhöjning från utbyggd vind till 1,5 plan). Inte mycket kunskap att få från oss, men vi hejar på och följer gärna hur det går för er!
Vi har just fattat att huset vi har köpt är ett Mockfjärds elementhus (byggt 1964) och har flera stora renoveringsprojekt planerad (syllbyte och golvbyte pågående, elbyte och avloppsbyte planerad och sedan takhöjning från utbyggd vind till 1,5 plan). Inte mycket kunskap att få från oss, men vi hejar på och följer gärna hur det går för er!
Renoveringsnovis
· Mölndal
· 35 inlägg
Kul! Det följer vi gärna. Vi har dragning av ventilation + friskluftsventiler (fx) och byta eldning till värmepump överst på listan. Sen riva ut inredd gillestuga, många ytskikt och tvättstugan. Sen får vi se vad som blir aktuellt, med 2 barn finns knappast obegränsat med tid. Eller ork. 😅O Ombyggnationsnewby skrev:Grattis! Glad tillrop härifrån!
Spännande! Har själv ett Elementhus från 1959. Köptes för drygt ett år sedan. Allt kommer göras om inom sin tid. Än så länge har jag gjort övervåningen klar, dräneringen och isolerat vindarna. Just nu pågår renovering av halva källaren 👏
Renoveringsnovis
· Mölndal
· 35 inlägg
Hej, vad intressant! Övervåningen lär fixas hyfsat snart så där byter jag gärna erfarenhet när den dagen kommer med ångbromsar och allt vad det blir. Några överraskningar i källaren än så länge? Vi väntar med spänning på om gillestugan har reglar i golvet eller inte…J Jocke-JB skrev:
Absolut! Råder delade meningar om spärr/broms eller inte.Ölhämtaren skrev:
Än så länge har jag inte stött på något problem i källaren.
Har rivit ur gamla oljepannan med tillhörande tankar. Skrapat och flexat ner den gamla putsen från väggarna.
Väggarna i våran källare som inte är bärande är byggda i ”blåbetong” en sorts lättbetong. Som var vanlig på den tiden.
Blåbetong brukar avge en större mängd radongas samt gammastrålning.
Men vi har inte tänkt att ha boendemiljö i våran källare, blir bara förvaring och tvättstuga. Så jag kommer istället att öka på ventilationen genom att sätta in paxfläktar och inte stänga igen dörrar mer än nödvändigt.
Har man tänkt att inreda källaren med sovrum eller liknade skulle jag nog överväga att ta in hjälp. Eventuell riva ner dom och bygga nya väggar. Jag tycker lättbetong är ett hemskt material iallafall. Svårt att fästa saker utan att det går sönder och så spricker dom överallt med garanti.
Men det beror så klart på vilken miljö man vill ha i sin källare. Har man en bra dränering och isolerade golv så kan ju regla upp och gipsa väggar.
Vi kör på oorganiskt material som är diffusions öppna för att eventuell fukt ska kunna transporteras bort.
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Renoveringsnovis
· Mölndal
· 35 inlägg
Vi har enligt specen 20 cm betonghålsten i grundmuren och 12 cm betonghålsten i icke-bärande innerväggarna. Vi planerar likt er att hålla det enkelt, rensa och köra på silikat och på sin höjd klinker. Inget isolerat, huset är tillräckligt stort ändå… vi spanat på Indol pv-serien som frånluftsberedare i pannrummet, där kan vi förhoppningsvis få ut gammal källarluft samtidigt som man tar tillvara lite energi.J Jocke-JB skrev:Absolut! Råder delade meningar om spärr/broms eller inte.
Än så länge har jag inte stött på något problem i källaren.
Har rivit ur gamla oljepannan med tillhörande tankar. Skrapat och flexat ner den gamla putsen från väggarna.
Väggarna i våran källare som inte är bärande är byggda i ”blåbetong” en sorts lättbetong. Som var vanlig på den tiden.
Blåbetong brukar avge en större mängd radongas samt gammastrålning.
Men vi har inte tänkt att ha boendemiljö i våran källare, blir bara förvaring och tvättstuga. Så jag kommer istället att öka på ventilationen genom att sätta in paxfläktar och inte stänga igen dörrar mer än nödvändigt.
Har man tänkt att inreda källaren med sovrum eller liknade skulle jag nog överväga att ta in hjälp. Eventuell riva ner dom och bygga nya väggar. Jag tycker lättbetong är ett hemskt material iallafall. Svårt att fästa saker utan att det går sönder och så spricker dom överallt med garanti.
Men det beror så klart på vilken miljö man vill ha i sin källare. Har man en bra dränering och isolerade golv så kan ju regla upp och gipsa väggar.
Vi kör på oorganiskt material som är diffusions öppna för att eventuell fukt ska kunna transporteras bort.
Skönt att slippa dom där lättbetong väggarna. Tänkte också lägga klinker men nu tänkte jag prova med en microcement först. Är lite tveksam till hur det kommer hålla i längden. Men kan få det till ett bra pris. Så är värt ett försök. I värsta fall så får jag göra om och lägga klinker.Ölhämtaren skrev:
Vi har enligt specen 20 cm betonghålsten i grundmuren och 12 cm betonghålsten i icke-bärande innerväggarna. Vi planerar likt er att hålla det enkelt, rensa och köra på silikat och på sin höjd klinker. Inget isolerat, huset är tillräckligt stort ändå… vi spanat på Indol pv-serien som frånluftsberedare i pannrummet, där kan vi förhoppningsvis få ut gammal källarluft samtidigt som man tar tillvara lite energi.
Har dålig kunskap om värmepumpar och ventilation men det låter vettigt! Cirkulation på luften är alltid bra! Flexa och skrapa ner gamla putsen är nog topp 3 det tråkigaste och skitigaste jag gjort.
Men har precis kommit igång och börjat putsa om några väggar. Svårare än jag trodde 😅
Ska bli spännande att följa era projekt också!
Renoveringsnovis
· Mölndal
· 35 inlägg
Vilket jobb! Men det ser ut att bli ordentligt gjort. Håller tummarna för att vi klarar oss lindrigare undan. 😅
Vad kul! Väldigt likt vårt Mockfjärdshus - exakt samma planlösning på bottenplan (men spegelvänd). Sedan har vi "inredd vind" istället för halv plan till. Vårt är byggt 1967.
Dock har vi väldigt begränsat med ritningar. Har ni motsvarande grundritning för bottenplan, dvs utpekat vilka väggar som är bärande?
Är planlösningen förändrad något i bottenplan? Vi vill göra om planlösningen men inte landat i hur, öppna upp lite mellan kök/vardagsrum, förbättrade avhängningsmöjlighet i hallen - nichen vid trappan räcker inte långt.
F.ö. rev jag ut gillestugan 2 dagar efter att vi fick tillgång till huset nu i november - uppreglat golv.
Dock har vi väldigt begränsat med ritningar. Har ni motsvarande grundritning för bottenplan, dvs utpekat vilka väggar som är bärande?
Är planlösningen förändrad något i bottenplan? Vi vill göra om planlösningen men inte landat i hur, öppna upp lite mellan kök/vardagsrum, förbättrade avhängningsmöjlighet i hallen - nichen vid trappan räcker inte långt.
F.ö. rev jag ut gillestugan 2 dagar efter att vi fick tillgång till huset nu i november - uppreglat golv.
Renoveringsnovis
· Mölndal
· 35 inlägg
Kul! Japp golvet rök i gillestugan för några veckor sedan här med. Dock behöver nog träullsplattorna ner också med det har inte hunnits än. Vårt hus har öppnats mellan kök och vardagsrum och burits av med en rejäl balk av tidigare ägare, huset står kvar så det verkar funka. Våra element vilar på den väggen, då de ligger halväggs över husets bredd med skarv där. Vi kan se hur elementen ligger på övervåningen. Sen byter de bärande vägg i andra halvan av huset pga förskjutningen i huskroppen
Renoveringsnovis
· Mölndal
· 35 inlägg
Ps de ritningar som finns är de jag postat tidigare.
Vad kul! Vårt hus har elementen för bjälklaget på samma sätt.
Har du någon bild eller planritning på hur det ser ut mellan kök/vardagsrum/hall?
Har du någon bild eller planritning på hur det ser ut mellan kök/vardagsrum/hall?
Vilka träullsplattor förresten? De i taket? Fick ned innertaket i gillestugan på 1 minut. Sedan sitter det kvar 3000 häftklammer...
Hur gör ni med golv i gillestugan? Vi lutar åt att eps betong och sedan flyta det jämt till en början. Sen har vi inte bestämt själva golvet.
Hur gör ni med golv i gillestugan? Vi lutar åt att eps betong och sedan flyta det jämt till en början. Sen har vi inte bestämt själva golvet.
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Renoveringsnovis
· Mölndal
· 35 inlägg