25 877 läst ·
135 svar
26k läst
135 svar
Mobilt bredband 5G via Telia eller fiber
Det blir inte så mycket nytt då, för konsumenter. Vi kommer ha fler operatörer med ett riktigt 5G kärnnät, men så fasligt mycket fortare än nu kommer det nog inte gå - det går redan nu att surfa i 1500Mbps på några ställen i city. Lite lägre latens kan man nog tänka sig, och kanske ett och annat litet 6G nät kanske….mcr108s skrev:
Det finns inte så mycket att utvärdera. Alla BTS stationer (mobilmast i folkmun) är sammankopplade med fiber i ett eget nät, så i frågan om man ska dela på en mobil accesspunkt med otaliga andra via luftburet förbindelse eller ha en egen fiberlina som klarar hastigheter upp till 402 terabit (i dagsläget) så är svaret alltid eget fiber.
Du missar poängen här.MrJay skrev:
Det finns inte så mycket att utvärdera. Alla BTS stationer (mobilmast i folkmun) är sammankopplade med fiber i ett eget nät, så i frågan om man ska dela på en mobil accesspunkt med otaliga andra via luftburet förbindelse eller ha en egen fiberlina som klarar hastigheter upp till 402 terabit (i dagsläget) så är svaret alltid eget fiber.
Att fiber alltid är mer eller mindre tekniskt bäst är rätt, men poängen är att det inte alltid är prisvärt 😉
Har man tillräcklig hastighet via mobilt-bredband och det kostar både installationskostnad o mer per månad för nått man inte har behov av ... då är det ju inte bättre per se
Och vad tillräcklig hastighet är, det varierar ju från person till person och hushåll.
Ja alltså, dessa snåla människor som ”bara vill ha internet” utan att ens kunna specificera något stöter jag på veckobasis. Det brukar låta något i stil med (vilket säkert sammanfattar hela tråden):
1. Blir kontaktad av kund/bekant/etc. lyssnar på problembeskrivning och föreslår fiber - ”Fiber? För dyrt och så anslutningsavgift och så måste någon gräva.,. nej!”
2. ”Vi har 5G men kostar ett 5G router sååå mycket? Nej till det”
3. ”Starlink? Gillar inte SpaceX, Tesla eller USA, säkert för dyrt också. Nej.”
4. ”4G router för 500kr, kanske en riktantenn och så ett abonnemang… mjaaa… jag tror förresten att jag har ett SIM kort någonstans jag fick från jobbet 5 år sedan. OK då.”
5. ”Varför kan jag inte titta på UHD Netflix samtidigt som ungarna spelar och frugan surfar när jag kommer hem efter jobb!?!! Det är ditt fel!”
🤨
1. Blir kontaktad av kund/bekant/etc. lyssnar på problembeskrivning och föreslår fiber - ”Fiber? För dyrt och så anslutningsavgift och så måste någon gräva.,. nej!”
3. ”Starlink? Gillar inte SpaceX, Tesla eller USA, säkert för dyrt också. Nej.”
4. ”4G router för 500kr, kanske en riktantenn och så ett abonnemang… mjaaa… jag tror förresten att jag har ett SIM kort någonstans jag fick från jobbet 5 år sedan. OK då.”
5. ”Varför kan jag inte titta på UHD Netflix samtidigt som ungarna spelar och frugan surfar när jag kommer hem efter jobb!?!! Det är ditt fel!”
🤨
Redigerat:
Sitter på landsbygden 6mil(fågelvägen) ifrån Stockholm och knappt 1 mil ifrån närmaste tätort. Fiber har vi hört talas om i 10år, 4G funkar, 5G glöm det.A AndersS skrev:Har inte sista siffran från PTS i minnet, men idag är väl 70-75% av hushållen anslutna till fiber och i princip färdigbyggt, exkl. lite landsbygd och där byggs även 5G, ofta 4G som kompletteras 5G, där 3G avvecklas.
Så idag är det bara att välja och har man fiber så kör man vidare.
Det som händer är istället att man får flera som både har/använder fiber och 4G/5G. Mobilerna går ju med automatik mellan wifi och mobilnät, trors att våra mobiler i familjen har mobilabonnemang utan begränsning.
Blir man trött eller?
Vi harvar på med vår Air2fibre & det funkar utmärkt.
Lessen men det där är ju bara för roligt (för oss som står på sidlinjen)MrJay skrev:
Ja alltså, dessa snåla människor som ”bara vill ha internet” utan att ens kunna specificera något stöter jag på veckobasis. Det brukar låta något i stil med (vilket säkert sammanfattar hela tråden):
1. Blir kontaktad av kund/bekant/etc. lyssnar på problembeskrivning och och föreslår fiber - ”Fiber? För dyrt och så anslutningsavgift och så måste någon gräva.,. nej!”
3. ”SpaceX? Gillar inte Tesla eller USA, säkert för dyrt också. Nej.”
4. ”4G router för 500kr, kanske en riktantenn och och så ett abonnemang… mjaaaaa… OK då.”
🤨
Förstår då varför du säger "Fiber. Fiber! FIBER!!!!!" (notera de 5 utropstecknen (obskyr popkulturell referens ) )
Så är det, du tillhör de procenten där man inte byggt. Och visst finns det landsbygd även i Mälardalen, är inte synonymt med "Vägen till ingenstans".L lat skrev:
Finns hyfsad bra statistik hos PTS över bredband och olika anslutningsformer, som jag bara tar siffror från.
Längst ut i BTS-näten kan mikrovågslänkar användas ibland. Men fiberutbyggnaden har nu pågått ett tag..K Kane skrev:
Betänk att varje BTS skall förses med elektricitet och att elledningar mm grävs om eftervart och då är det lätt att lägga ner fiber på samma gång.
Och där kan vi nog sammanfatta hela sakenMrJay skrev: