B
Med anledning av tråden om missnöjet med Swedbank, https://www.byggahus.se/forum/threa...r-daer-maeklare-bara-skriver-kontrakt.388445/
Så har jag nu också börjat ledsna på Swedbank.

Det senaste jag blev irriterad på är att de inte kan utfärda Mobilt BankId till personer under 18, är man under 18 så erbjuder Swedbank bara Mobilt SäkerhetsId som är ett Id som bara funkar med Swedbanks tjänster. Barnen kan logga in bankappen, och Swisha, men inte till företags-Swish.
Det som är än mer irriterande är att jag mailade och frågade hur man kunde göra för att barnen skulle kunna Swish till företag och då sa de att man kan besöka ett kontor så hjälper de till med att fixa ett BankId, inga problem att de är under 18 år. Sambon passade även på att ringa till Swedbank och undrade samma sak, fick prata med en "BankId-expert" som sa samma sak, besök ett Swedbank-kontor.

Besöket skedde idag där det blev ett "Nej", de har slutat ge ut BanikId till personer under 18 år.

Så... Vilka banker finns det som kan fixa ett mobilt BankId till barn (tonåringar)?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag vet att Länsförsäkringar fixade mobilt bankid till en bekants barn för någon månad sen.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
B
En följdfråga är ju givetvis hur man fixar ett BankId hos de banker som erbjuder det för omyndiga personer.
Är det besök på ett kontor, ringa nån kundservice eller via nätet... Att slippa besöka ett kontor är ju önskvärt.

Karlia
Jag har en annan bank, dottern kunde ta emot pengar på swish men inte betala. Hon gillade det inte, jag tyckte att det var skönt att banken hade begränsningar för omyndiga. Lagligt får 16-17 åringar köpa saker de sparat ihop pengar till, vet inte om det är begränsningar på summa.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Min grabb som är 14 har bank-id och det är via Swedbank. Det har han haft i ca två år?
Är detta något nytt påfund?

Dock så var vi tvungna att gå in till banken och gå igenom allt och skriva på papper (båda föräldrarna).

• Gilla
breakman
  • Laddar…
MrJay
Handelsbanken. Våra barn har äkta BankID och Swish, båda föräldrar måste dock signera avtal på plats.

Redigerat:
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Handelsbanken här med, min 10-åring har BankID.. Man loggar in på deras hemsida med kortläsare och beställer id bara..
Man får nog besöka en bank först för att få dosa och id-kortet (som är bankid på kort föv.) men sen gör man resten själv...

Mina barn har deras app med och kan se sitt konto etc. och de har mastercard, gratis tills de fyller 18...

• Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Danske Bank. Gick att lösa hemifrån men kräver foto av föräldrars och barnens pass, m.m.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Karlia
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Handelsbanken här med, min 10-åring har BankID.. Man loggar in på deras hemsida med kortläsare och beställer id bara..
Man får nog besöka en bank först för att få dosa och id-kortet (som är bankid på kort föv.) men sen gör man resten själv...

Mina barn har deras app med och kan se sitt konto etc. och de har mastercard, gratis tills de fyller 18...
Är det inte maestro kort de har tills de fyller 18?

B
L Ludde67 skrev:
Min grabb som är 14 har bank-id och det är via Swedbank. Det har han haft i ca två år?
Är detta något nytt påfund?

Dock så var vi tvungna att gå in till banken och gå igenom allt och skriva på papper (båda föräldrarna).
Hon på bankkontot sa att de slutat med det sedan någon månad/några månader.
Men tog och googlade lite och finner på Swedbanks text om att de ska fixa det på kontoren, men nån fullmakt som båda måste signera.
Tror det får bli en tur till dit :mad:

C
S sulfobus skrev:
Danske Bank. Gick att lösa hemifrån men kräver foto av föräldrars och barnens pass, m.m.
Foto på passet... Vilken j-la pajasmetod att säkerställa någons identitet på. Bara själva idén borde få folk att välja en mer seriös bank.

Karlia Karlia skrev:
Är det inte maestro kort de har tills de fyller 18?
Nja, jag tror de tog bort maestro och gav alla samma kort...

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
B breakman skrev:
Så... Vilka banker finns det som kan fixa ett mobilt BankId till barn (tonåringar)?
Hos SEB kan du få ett riktigt bankid till ungarna men du måste gå till ett kontor för att fixa det. Med fullmakt (används SEBS mall) kan en förälder gå dit själv.

SEBid är den enklare varianten som bara funkar på internetkontoret och swish. Den kan man dock generera själv till sina barn från Internetkontoret. Guld värt.

Redigerat:
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, jag tror de tog bort maestro och gav alla samma kort...
Ah. Dottern är snart 20, hon fick stå ut med maestro och att inte kunna swisha. Det gick ju att spendera i alla fall..

B breakman skrev:
Vilka banker finns det som kan fixa ett mobilt BankId till barn (tonåringar)?
Alla andra.

• Haha
breakman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.