Thomas59
Hej!

Tänkte bygga lite utemöbler (vilstolar & bord) mest för att det är kul. Har snickrat en hel del möbler för inomhusbruk men undrar nu om ni har några tips om vilket träslag/typ av virke som lämpar sig för en utemöbel.

Möblerna blir en utvecklad variant av modellen Adirondack från Skagerack. Vitmålade eller oljade har jag inte bestämt ännu.

Som sagt, vilket träslag? Något annat att tänka på? Var hittar jag detta virke i Stockholm med omnejd.

Möblerna ska stå på ett trädäck. Några bra tips om ytbehandling?

Tack på förhand
Thomas

Vitmålade - tryckimpregnerat
Oljade - någon typ av hardwood, dock ej regnskog

Det är vad jag hade använt.
Har dock inte en susning om var man köper virke i stockholm så det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Spännande, vad är det för skillnad på en riktig Adirondack och en "Adirondack från Skagerack" ?

Intressant.
Som jag brukar skriva. Lärk hade jag gjort mina i. Lämnat dom helt obehandlade. Ska du måla dom går väl vanlig furu.

Fråga! Hur mycket räknar du med i bara materialkostnad per stol?

Thomas59
CCPusher skrev:
Vitmålade - tryckimpregnerat
Oljade - någon typ av hardwood, dock ej regnskog

Det är vad jag hade använt.
Har dock inte en susning om var man köper virke i stockholm så det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Tryckimpregnerat.....hmm, har hört att det är svårt att måla på tryckimpregnerat men jag kan ju ha missuppfattat det hela.

Jo jag funderar också på någon typ av hardwood, frågan är bara var jag får tag i det. Kärnfuru kom också upp som ett förslag då jag sökte på forumet men samma sak där, var hittar jag det i Stockholmstrakten?

Thomas59
tallmilan skrev:
Spännande, vad är det för skillnad på en riktig Adirondack och en "Adirondack från Skagerack" ?
Nja, någon "riktig" Adirondack om du med det menar orginaldesign finns väl inte riktigt. Det är mera en stolstyp som utvecklats i en massa liknande varianter.

Skagerack är ju bara en leverantör och dom har gjort sin egen lite modernare tolkning av Adirondackstolen. Har dock inte bestämt modell ännu så det kan bli en mera klassisk modell också om andan faller på.

Tänkte göra 6 st stolar med fotpallar och ett bord i samma stil att ha som både solstolstolar och en loungegrupp. Har tröttnat lite på Cane-Linestuket med kvadratiska konstrottingloungemöblersom alla(!) har.

Stolarna är snygga, klassiska och busenkla att bygga + att dom är grymt sköna att sitta i även utan sittkuddar. Jobbigt med kuddar som ska släpas in och ut och blir blöta och smutsiga.

Klurar på en variant som är hopfällbar, då dom tar lite plats att stuva undan på vintern. Idén är klar men ska bara testas med skräpvirke för att få alla vinklar och fällpunkter rätt innan jag gör orginalmallarna.

Några bilder, den första bilden är Skageracks modell, den andra bilden en mera klassisk variant.

• Adirondack_LRG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PMX0706adiron020.jpg
    Skapa konto
Thomas59
Styrman skrev:
Intressant.
Som jag brukar skriva. Lärk hade jag gjort mina i. Lämnat dom helt obehandlade. Ska du måla dom går väl vanlig furu.

Fråga! Hur mycket räknar du med i bara materialkostnad per stol?
Lärk, ja det kan funka eller Al eller Ek men Ek är så dyrt. Kärnved från furu ska visst vara bra men jag vet inte riktigt var jag hittar det i Stockholm.

Materialkostnader? Ingen aning. La ut min prototypmall på lite virke och jag skulle gissa att jag klarar mig med 7 eller 8 brädor i dim 25 x 152 på ca 2,5 m längd, lite trälim och rostrfri träskruv samt några vagnbultar. Ska testa att kexa lite med min nya Boschkexfräs så får vi se om det kan bli lite stabilare även om stabiliteten inte varit något problem. Måste ju få användning för alla maskiner som köps in.

Tänkte även försänka och plugga alla skruvskallar samt kantfräsa alla trädetaljer för att få lite finish. Det har jag inte brytt mig om med prototypstolarna som jag gjort.

Tänk på att inte använda vanligt vitt trälim om prylarna ska stå ute!

Thomas59
phl skrev:
Tänk på att inte använda vanligt vitt trälim om prylarna ska stå ute!
Tog en sväng förbi Bauhaus i Bromma och fick med mig vanlit CASCO trälim men för utomhusbruk (ärdet OK?), galvad skruv, vagnbult och en Bosch PTS 10 med golvstativ.

Utnyttjade Bauhaus prisgaranti och fick PTS 10:an för 3 250 kr med hjälp av en utskrift från DUABHuset som säljer PTS 10 (utan golvstativ) för 3695. Ordinarie pris på Bauhaus för PTS 10 är 3 995 kr.

Vet att PTS 10:an inte är någon proffsmaskin men till lite möbelsnickeri och inredningsarbete duger den säkert.

Bauhaus hade bara gran så det gick bort. Färingsö trä (bor på Ekerö) har kvistfri furu (kärnved) men den är inte torkad så jag vet inte riktigt om det funkar. Fanerkompaniet har det mesta. Pratade med dom idag och kommer jag bara förbi (Värtahamnen/Sthlm) så skulle dom hjälpa mig att välja ut något bra = kärnved/torkat/furu, Lärkträ eller någon hardwoodsort.

Dom hade det mesta men man måste ha företag för att handla direkt (vilket jag har) annars är man hänvisad till återförsäljare och beställning vilket tar tid (=gillar INTE).

Tomas. Jag hittade en tidning i Kanada där ritningar fanns till en ihop fällbar variant.
Verkade krånglig att bygga men kanske värt ett försök.

Nu kan jag inte minnas vad tidningen heter men det finns ett antal tidningar i Nordamerika som är fyllda av bara ritningar till hemsnickerier.

Lycka till

Thomas59
Styrman skrev:
Tomas. Jag hittade en tidning i Kanada där ritningar fanns till en ihop fällbar variant.
Verkade krånglig att bygga men kanske värt ett försök.

Nu kan jag inte minnas vad tidningen heter men det finns ett antal tidningar i Nordamerika som är fyllda av bara ritningar till hemsnickerier.

Lycka till
Jo jag har hittad en del amerikanska ritningar och på nätet finns det masssor. Den hopfällbara varianten är inte så svår att bygga, det gäller bara att få till alla vinklar och avstånd mellan "gångjärnen" samt få den stabil så inte lederna glappar. Håller på att bygga en prototyp till en hopfällbar variant.

Amerikanska tidningar finns ju för snart sagt alla intressen, så ävwen möbelsnickeri och några av dessa har letat sig hit till sverige.

Idag blir det en tur till Fanerkompaniet för att se om jag hittar något lämpligt träslag till stolarna.

Om jag inte kommer i håg helt fel så har Palms i tyresö mycket ädelträ http://www.palms.se/

Thomas59
Tack alla för tipsen. Har inte kommit igång med bygget av Adirondackstolarna ännu.

Veckans varma väder med riktig sommarsol påkallade solstolar varför 4 st solbäddar fritt tolkade efter Elsa Stackelbergs (Fri Form) klassiska design snickrades ihop. Hittade klass1 kärnfuru hos den lokala byggnasaren, dock ej torkat men det fick duga. Det var lite bråttom att få ihop stolarna innan solen försvann.

Tröttnade dock snabbt på penselmålning varför en Bosch färgspruta inhandlades.

Elsas klassiska vilstol

• Fri.jpg
    Skapa konto
Kul projekt du har för dig Thomas59!
Kan vi inte få några bilder på dina egna byggen också?
Är lite roligare att se det hemmabyggda än originalen, även om de kan vara nog så fina. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.