8 117 läst ·
67 svar
8k läst
67 svar
Möbelsnickeri tillsammans, Västerås
Just hemkommen från Henrik O och Västerås möbelhantverk. Tyvärr var det bara jag som kom, men vi hängde inte läpp för det. Henrik visade sin snickeriverkstad. Nu är ju Henriks verkstad ett proffisionellt snickeri. Det var kul och intresant att höra honom berätta om maskiner och snickeri, så Ni som inte kom missade något.
Hoppas vi kan få till det så det kan bli fler träffar med utbyte i maskiner och snickeri.
Tack Henrik för att jag fick komma. Jag tycker Du bestämmer en lördag eller söndag när Du kan ha besök så får vi se om fler kan komma.
Tommy
Hoppas vi kan få till det så det kan bli fler träffar med utbyte i maskiner och snickeri.
Tack Henrik för att jag fick komma. Jag tycker Du bestämmer en lördag eller söndag när Du kan ha besök så får vi se om fler kan komma.
Tommy
Låter trevligt! Tog ni några bilder?TVK skrev:Just hemkommen från Henrik O och Västerås möbelhantverk. Tyvärr var det bara jag som kom, men vi hängde inte läpp för det. Henrik visade sin snickeriverkstad. Nu är ju Henriks verkstad ett proffisionellt snickeri. Det var kul och intresant att höra honom berätta om maskiner och snickeri, så Ni som inte kom missade något.
Hoppas vi kan få till det så det kan bli fler träffar med utbyte i maskiner och snickeri.
Tack Henrik för att jag fick komma. Jag tycker Du bestämmer en lördag eller söndag när Du kan ha besök så får vi se om fler kan komma.
Tommy
Tack till Tommy för trevlig stund, vi hade en bra genomgång på tu man hand och det var intressant och nytt för mig att få visa upp verkstaden på detta sätt.
Nu när älgjakt, båtupptagningar, vedstapling och allt annat helgligt höstbestyr börjar bli avklarat är det dags för ett nytt försök. Jag gissar att i stort sett alla är upptagna på allhelgona så jag föreslår lördag den 13 november alternativt lördag 20 november. Tid preliminärt 11-14. Första datum att få åtminstone tre anmälda ’vinner’. Skriv direkt här i tråden om ni kan komma.
Efter Tommys besök har jag funderat en del på vad vi ska göra på en sådan här träff, och jag tror att om vi ska försöka oss på riktig praktik och inte bara verktygstjöt (även om det är skoj) så behöver jag lite uppbackning från någon av mina fantastiska anställda – de har mellan 35 och 30 år i yrket och har under hela denna tid jobbat med fin-/möbelsnickeri. Jämfört med dem är jag själv bara en glad amatör när det gäller finliret. En av dem ska kunna vara med antingen 13 eller 20 november.
Jag såg att skåningarna gjorde laxstjärtar på sin träff, och det kan vi också göra; har ni några konkreta förslag så kom gärna med det!
I övrigt tror jag det är bäst att utforma programmet när vi vet vilka vi blir och kan anpassa efter de förkunskaper/intressen som finns i gruppen.
Nu när älgjakt, båtupptagningar, vedstapling och allt annat helgligt höstbestyr börjar bli avklarat är det dags för ett nytt försök. Jag gissar att i stort sett alla är upptagna på allhelgona så jag föreslår lördag den 13 november alternativt lördag 20 november. Tid preliminärt 11-14. Första datum att få åtminstone tre anmälda ’vinner’. Skriv direkt här i tråden om ni kan komma.
Efter Tommys besök har jag funderat en del på vad vi ska göra på en sådan här träff, och jag tror att om vi ska försöka oss på riktig praktik och inte bara verktygstjöt (även om det är skoj) så behöver jag lite uppbackning från någon av mina fantastiska anställda – de har mellan 35 och 30 år i yrket och har under hela denna tid jobbat med fin-/möbelsnickeri. Jämfört med dem är jag själv bara en glad amatör när det gäller finliret. En av dem ska kunna vara med antingen 13 eller 20 november.
Jag såg att skåningarna gjorde laxstjärtar på sin träff, och det kan vi också göra; har ni några konkreta förslag så kom gärna med det!
I övrigt tror jag det är bäst att utforma programmet när vi vet vilka vi blir och kan anpassa efter de förkunskaper/intressen som finns i gruppen.
Redigerat:
Är det den 20/11 som gäller ? Vilken tid i såfall ?
Lite osäkert hur det ser ut med deltagandet men jag tycker vi kör ändå, nu på lördag 20/11 klockan 11-14. Vill ni ta med något att peta i er så finns det kök med micro etc här.
Jag återkommer senare idag angående förslag på vad vi faktiskt ska göra, ni kan väl om ni ser detta ta en funderare.
Jag återkommer senare idag angående förslag på vad vi faktiskt ska göra, ni kan väl om ni ser detta ta en funderare.
Hej igen. Jag tänker mig att vi tar ett varv kring verkstaden, borde ta en halvtimme tre kvart beroende på hur maskinpratsugna vi är. Sedan är det kanske dags för en snabb lunch.
Efter det tid för demonstration/praktik. Nu ser det inte ut som att det blir laxstjärtsinkning el dyl eftersom min kollega inte är helt säker på att han kan vara med, men det finns en hel del annat att prova på.
Jag tycker det kunde vara intressant om ni tar med t.ex ett handverktyg ni arbetat med, eldrivet eller ej (om någon av er är haj på domino ta gärna med det, har en men har inte provat än). Eller kanske ett litet projekt som blev lyckat (eller mindre lyckat, det är ju lärorikt det också). Om ni har planer på ett projekt så ta med planerna, kan vara intressant att resonera kring. Ni förstår hur jag tänker: det är bra om alla tar med sig något som vi kan samlas kring så att inte allt vilar på undertecknad, sen får vi se hur mycket vi hinner med.
Jag har ingen bra kamera, kan du ta med det Tommy?
Imorgon blir det städning och sedan ser jag fram emot att möta upp klockan elva på lördag!
Efter det tid för demonstration/praktik. Nu ser det inte ut som att det blir laxstjärtsinkning el dyl eftersom min kollega inte är helt säker på att han kan vara med, men det finns en hel del annat att prova på.
Jag tycker det kunde vara intressant om ni tar med t.ex ett handverktyg ni arbetat med, eldrivet eller ej (om någon av er är haj på domino ta gärna med det, har en men har inte provat än). Eller kanske ett litet projekt som blev lyckat (eller mindre lyckat, det är ju lärorikt det också). Om ni har planer på ett projekt så ta med planerna, kan vara intressant att resonera kring. Ni förstår hur jag tänker: det är bra om alla tar med sig något som vi kan samlas kring så att inte allt vilar på undertecknad, sen får vi se hur mycket vi hinner med.
Jag har ingen bra kamera, kan du ta med det Tommy?
Imorgon blir det städning och sedan ser jag fram emot att möta upp klockan elva på lördag!
