35 515 läst ·
128 svar
36k läst
128 svar
Möbelsnickeri tillsammans, Skåne
Bra fråga.Masses skrev:
Ezcobar: har du och Per diskuterat detta? Vill han inte ha något så föreslår jag att vi lägger ihop till något symboliskt?
Jag ska prata med Per ang. någon form av ersättning. Han skulle ju dock ordna med lite material till oss så något bör han få utöver bensin kostnader.
Daniel_N har gjort vägbeskrivning och här kommer 2 kartor som visar var skolan ligger!
Jag tror alla inblandade har mitt nummer så ring om ni inte hittar.
Eftersom intresset för gemensam fika var svagt hoppar vi över det denna gången!
Ses imorgon!
Daniel_N har gjort vägbeskrivning och här kommer 2 kartor som visar var skolan ligger!
Jag tror alla inblandade har mitt nummer så ring om ni inte hittar.
Eftersom intresset för gemensam fika var svagt hoppar vi över det denna gången!
Ses imorgon!
Måste ju bara börja med detta, vilket visar på mentaliteten och nivån hos oss här på "forat":
Först ut vi våran lärare Per´s (pensionerad slöjdlärare, möbelrenoverare och hållt på med snickerier sen 16 års ålder) verktygslåda:
Först ut vi våran lärare Per´s (pensionerad slöjdlärare, möbelrenoverare och hållt på med snickerier sen 16 års ålder) verktygslåda:
Per pratade och visade och vi andra försökte hänge med i "tugget"
Men kul var det och dagens mest eftertraktade verktyg var Masses Axminster inköpta ful-japansåg som till och med imponerade lite på Per
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Efter kursen drog vi hem till Andreas (Ezcobars) fantastiska verkstad och insöp lite kallt vatten medans Daniel N demonstrerade en halv promille av hans ofantliga verktygsamling. bla Festool hyvel och Festool RAS´en som avverkade trä i rasande fart. Dagens stora överraskning var då det skulle demonstreras slagskruvdragarens enorma fördelar mot en vanlig skrivdragare... Det slutade med 1-0 till skruvdragaren, en Festool såklart, och jag vet att detta kommer att hålla Daniel uppe hela natten, grubblandes hur detta var möjligt!!!! :-D