35 515 läst ·
128 svar
36k läst
128 svar
Möbelsnickeri tillsammans, Skåne
Forts...
Medborgarskolan: Har inga lämpliga lokaler.
Studiefrämjandet: Inga egna men dom skall kolla upp med skolorna i Lund och återkomma.
Puh.. Ingen som känner någon rektor på grundskolenivå? Tydligen finns ingen sammanhållande instans mellan skolorna för uthyrning eller liknande. Man måste med andra ord fråga varje skola separat om man vill låna slöjdsalar.
Medborgarskolan: Har inga lämpliga lokaler.
Studiefrämjandet: Inga egna men dom skall kolla upp med skolorna i Lund och återkomma.
Puh.. Ingen som känner någon rektor på grundskolenivå? Tydligen finns ingen sammanhållande instans mellan skolorna för uthyrning eller liknande. Man måste med andra ord fråga varje skola separat om man vill låna slöjdsalar.
Jag har tyvärr inget att tillföra i nuläget, men jag vill bara skriva att jag läser och följer dina ansträngningar, och vill ge dig en stor eloge för dessa! Tyvärr känner jag inga rektorer
Om vi letar efter en lämplig slöjdsal, hur pass utrustad bör den vara isf. Dom slöjdsalar jag varit i under min skolår har i princip endast haft bandsåg och en rikt/plan hyvel, samt diverse handverktyg.
Räcker detta för oss att börja med eller har vi högre krav?!
Räcker detta för oss att börja med eller har vi högre krav?!
Vi får väl nästan räkna med att ta med en del verktyg själva. Allt som finns i eventuell slöjdsal får väl anses vara bonus.
När jag ringt runt verkar det finnas lite bidrag (20 kr/"studietimme"/person)man kan få för material och och andra utlägg som t.ex. om vi skulle betala någon expert vid något tillfälle som kan lyfta oss kunskapsmässigt.
Men vi skulle ju kunna börja skissa lite på vad vi vill lära oss och idéer på projekt.
Lite saker som jag vill veta mer om är:
1. Jag har t.ex. aldrig hållit i en överhandsfräs. För att motivera (frun) inköp behöver jag lära mig hur/vad man kan använda den till.
2. Centralt om man vill bygga stabila möbler är sammanfogningar. Kexning, Fiskben, Skruv, Plugg, ? När kan man använda vad?
3. Hur väljer man material och var får man tag i det? Finns det nya spännande material som man kan göra kul grejer med?
Fyll på listan..
Detta är bara mina idéer och jag förstår att vi alla är glada amatörer. Jag förväntar mig inte att ni andra är experter på något sätt men vi kan nog ändå lära oss ett och annat av varandra och ha trevligt och ge varann inspiration.
När jag ringt runt verkar det finnas lite bidrag (20 kr/"studietimme"/person)man kan få för material och och andra utlägg som t.ex. om vi skulle betala någon expert vid något tillfälle som kan lyfta oss kunskapsmässigt.
Men vi skulle ju kunna börja skissa lite på vad vi vill lära oss och idéer på projekt.
Lite saker som jag vill veta mer om är:
1. Jag har t.ex. aldrig hållit i en överhandsfräs. För att motivera (frun) inköp behöver jag lära mig hur/vad man kan använda den till.
2. Centralt om man vill bygga stabila möbler är sammanfogningar. Kexning, Fiskben, Skruv, Plugg, ? När kan man använda vad?
3. Hur väljer man material och var får man tag i det? Finns det nya spännande material som man kan göra kul grejer med?
Fyll på listan..
Detta är bara mina idéer och jag förstår att vi alla är glada amatörer. Jag förväntar mig inte att ni andra är experter på något sätt men vi kan nog ändå lära oss ett och annat av varandra och ha trevligt och ge varann inspiration.
Några punkter som jag skulle vilja få lite bättre koll på är bl a. samanfognings tekniker. Olika typer och när dom är bra att användas. Sen den tunga biten som material, vilka träslag som är lämpliga till vad och hur man ska såga och använda bitarna för att minimera risken att materialet slår sig.
Ni som är intresserade av detta, skulle ni kunna tänka er att hålla till i Teckomatorp. (Mycket bra buss och tågförbindelser.) Tänkta ställa frågan här först innan man drar i sina kontakter på skolan om att få tillgång till deras slöjdsal
Ni som är intresserade av detta, skulle ni kunna tänka er att hålla till i Teckomatorp. (Mycket bra buss och tågförbindelser.) Tänkta ställa frågan här först innan man drar i sina kontakter på skolan om att få tillgång till deras slöjdsal
Har ni kollat om www.hemslojden.org i länet kan vara till någon hjälp?
Bra idé gwyrlim. Surfade runt och hittade en "slöjdklubb" på
LUND
Slöjdklubben Kulturen
Kontakt: Studieförbundet Vuxenskolan Lundabygden, 046-211 70 80
Får ringa dom efter helgen. Observera "Studieförbundet vuxenskolan"!! Hur många studieförbund eller motsvarande finns egentligen?
LUND
Slöjdklubben Kulturen
Kontakt: Studieförbundet Vuxenskolan Lundabygden, 046-211 70 80
Får ringa dom efter helgen. Observera "Studieförbundet vuxenskolan"!! Hur många studieförbund eller motsvarande finns egentligen?
Hej!
Jag är också intresserad! Bor i Lund och snickrar en del. Det här är ju en rätt gammal tråd, har det hänt något? Någon "klubb" skapad?
Jag har ett litet snickarrum i källaren.
(Och jag har limknäckrat och en handöverfräs.
)
Om det fortfarande är aktuellt så kanske ni kan skicka ett meddelande?
Mvh,
Andreas
Jag är också intresserad! Bor i Lund och snickrar en del. Det här är ju en rätt gammal tråd, har det hänt något? Någon "klubb" skapad?
Jag har ett litet snickarrum i källaren.
(Och jag har limknäckrat och en handöverfräs.
Om det fortfarande är aktuellt så kanske ni kan skicka ett meddelande?
Mvh,
Andreas
Det ser toppen ut! Jag tycker vi sätter ett datum och drar igång!Andreas Lundgren skrev:Hej!
Jag är också intresserad! Bor i Lund och snickrar en del. Det här är ju en rätt gammal tråd, har det hänt något? Någon "klubb" skapad?
Jag har ett litet snickarrum i källaren.
(Och jag har limknäckrat och en handöverfräs.)
Om det fortfarande är aktuellt så kanske ni kan skicka ett meddelande?
Mvh,
Andreas
Jag håller med Daniel_N. Vi kan väl bestämma en dag och träffas för att diskutera lite vad det är vi vill uppnå och hur vi ska nå dit. Sen gör det ju inget om vi kan klämma och känna lite på en gång. Jag kan säkert bidra med lite verktyg om det finns intresse!!!

