nån som vet var man köper den grejen som man sätter på gångjärnen på köksluckorna
så att den stängs sakta?

Det beror helt och hållet på vilka gångjärn du har.

Ja men IKEAs är värdelösa, var iaf när jag köpte mina för ca 3 år sen.

IKEAs luckdämpare funkar klockrent, men de passar bara i vissa gångjärn.

Vad är det som är värdelöst? Det är bättre att förklara problemet istället för att generalisera.

T
Tror Bezt tänker på pinnarna som man satt på stommen alltså inte varianten man sätter i gångjärnen som är mycket bättre!

Dörrdämparna som sitter i gångjärnen är/var tillverkade utav Blum, som är störst i Europa.

Vet inte om Ikea har gått över till Hettich i gångjärn också kanske?

Bezt skrev:
Ja men IKEAs är värdelösa, var iaf när jag köpte mina för ca 3 år sen.
Ikea har bytt nu från de där löjliga plopparna som inte dämpade särskilt mycket till effektivare saker som monteras på gånggärnet. Tyvärr passar de inte på de gamla gångjärnen som har ett rundat hål. De nya gångjärnen har fyrkantigt hål där dämparen fästs. Å andra sidan behöver man bara byta ett gångjärn per lucka och byter man i samband med att man utökar sitt Ikeakök eller sätter upp köksskåp någon annanstans, så flyttar man ett av sina gamla gångjärn till det nya skåpet och vice versa, så kan man ha de nya dämparna på alla skåp. Så gjorde jag i alla fall.

Jag syftade på den modellen som fanns i länken, ploppversionen alltså.
Finns det några bilder på skillnader på gångjärnen så man vet om de passar?

jag har blum gångjärn här... dom är gamla.. ....passar ikeas dämpare som man sätter på gångjärnet på blum?

det beror på hålet i gångjärnet, om det är rundade kanter passar dämparen inte, om det är raka kanter passar det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.