Utekök med svart ribbad front och betongbänkskiva, inklusiv diskho och kran. Bilden visar även en stapel ved, växter i krukor och en grill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart ribbat utekök med betongbänkskiva och diskho, omgiven av staplad ved. Två krukväxter och en röd grill syns på sidan.
Skapa konto

Tänkte dela med mig av bygget av mitt utekök som jag pysslat med den senaste tiden. Det började i våras när jag krasst konstaterade att det där ”tillfälliga” uteköket som jag slängde ihop i samband med att vi köpte huset för 8 år sedan började sjunga på sista versen. Vädrets makter är obarmhärtiga och det hela kändes ostabilt och murket. Så en dag i våras när jag helt enkelt fått nog av åsynen så knackade jag ner hela spektaklet och bollen var i rullning - ett nytt utekök till semestern var målet. Jag gillar att göra saker ordentligt men fortfarande på en hyfsat stram budget. Mycket ”bang for the bucks” helt enkelt. Så något vädertåligt och stabilt men forfarande prisvärt var ett krav. Så jag bestämde mig för att mura och gjuta. Men innan dess krävdes en hel del arbete.

3D-skiss av ett utomhuskök med svart ribbpanel och en bänkskiva, samt en utskärning för diskho.
Skapa konto

Ett antal kubik matjord handgrävdes bort och flyttades per skottkärra till en annan del av trädgården. Markduk på och sedan fyllde jag på med 0-32 bergskross och paddade med markvibrator. Även bergskrossen flyttades per spade och skottkärra från framsidan av tomten till baksidan. Det kanske tyngsta i hela bygget. Det är oerhört stumt att köra in en spade i en hög med så stora fraktioner. Armar, rygg och ja, i stort sett hela den 40-åriga gubben var mör efter denna etappen i bygget. Ovanpå detta lades natursingel (rena drömmen att gräva i i jämförelse) och en yttre rad av betongplattor som ramade in hela uteplatsen.

Tomt förberedd för utekök med jordyta, skottkärra, spade och vedförråd i bakgrunden. Träd och buskar omger området.
Skapa konto
Grus och bergskross på markduk vid bygge av utekök. Ved staplad mot väggen, spade och kratta lutade mot huset, gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto
En gruslagd uteplats framför en fasad täckt med staplad ved. En skottkärra och en kruka syns i trädgården.
Skapa konto

Därefter byggde jag en form och gjöt en 10 cm armerad platta 320x60cm. Det blev inte helt i våg, men hyfsad för första gjutningen någonsin. Charmen med uteprojekt är att det inte behöver bli helt perfekt. Passade även på att dra upp en PEM-slang genom plattan för den kommande blandaren och diskhon.

Betongblandare och nylagd betongplatta i en form. Omgiven av grus och stenar, med träd och buskar i bakgrunden.
Skapa konto
En nybyggd uteplats med ett utekök under konstruktion, omgiven av grönska och staplat ved mot ett skjul.
Skapa konto

Med moraliskt stöd från min bror som är fd murare gav jag mig på att mura upp hela den bärande konstruktionen med lecablock. Jag hade ritat upp det hela utifrån en mycket enkel murning där jag egentligen bara behövde stapla blocken på varandra, inget sågande, inga murförband.

Utekök med lecablock, träklädd vägg med vedförvaring och blommande buskar. Grill och blomkruka på arbetsbänken.
Skapa konto
Svartmålat utekök med ribbor framför staplat ved, röd grill och krukväxt ovanpå. Träd och buskar i bakgrunden.
Skapa konto

Nästa naturliga steg hade kanske varit att gjuta bänkskivan. Men jag började sedan att måla och klä alla block med stående svarta ribbor i samma kulör som huset. Måla är ju kanske det mest tröstlösa. Tror jag räknade på 600 löpmeter eller nått liknande, mer än vad man tror. Kanske 600 skruv också.

Nåväl, en bänkskiva skulle ju också till. Jag brottades en hel del hur jag skulle lösa den. Dels skulle den bli väldigt tung, dels längre än en standard formplyfa. Och jag är lite för snål för att köpa flera eller extra långa plyfa bara för att gjuta nått. Jag bestämde mig för att gjuta skivan på plats och skarva plyfan för att få till den fulla längden. Naturligtvis med ordentligt stöd med reglar undertill. Kanterna till formen byggdes av 45x45 reglar, således en 4,5 cm tjock bänkskiva.

Betongskiva under arbete på ett hemmabyggt utekök, omgiven av ved och växtlighet, med ett svart ribbat underrede.
Skapa konto

Min okunskap kring betong, i kombination med en varm dag, gjorde att jag tog det säkra för det osäkra och blandade den extra lös. Samtidigt vattnade jag den ganska friskt. Detta resulterade i en spröd betonghinna på toppen och långt ifrån ett snyggt resultat. Jag hade av bekvämlighetsskäl bestämt mig för att inte vända på skivan, och använda botten som ovansida som är brukligt, utan behålla uppåt som uppåt (ni förstår vad jag menar). Men jag hade en bänkskiva trots allt. Så nu tog det väldigt tålamodskrävande arbetet vid att få den slät.

Efter lite research bestämde jag mig för att slamma skivan med cement, blandad ungefär till tjockleken av filmjölk, och sedan ”spackla” den vattnade bänkskivan för att fylla alla porer. Därefter slipa med 40k-papper, slamma igen, slipa, slamma igen, slipa osv till jag fått ett bra resultat. Sista omgången stegade jag upp slippappren till 120k innan jag tyckte det var good enough. Resultatet? Ganska flammigt om man ska vara ärlig, eftersom de olika lagren av betongen syns samtidigt. Rustikt men slätt. Slutbehandling med några omgångar vattenglas.

Betongbänkskiva med inbyggd diskho och blandare i ett utekök, omgiven av en kruka med gräslök och en röd grill i bakgrunden.
Skapa konto

Kostnader då? Ca 12 tkr allt som allt. Jag tycker jag fått mycket för pengarna även om det blev något dyrare än när jag först räknade på det. Kross och singel kom hemlevererat av den lokala grävfirman för 700kr/skopan vilket jag tyckte var väldigt prisvärt. Markduk fick jag till skänks av en vän som nyligen byggt ett stall. Murblock, marksten, betong, cement och läkt från lågprisbygghandeln. Rörkopplingar från den där kedjan med bil-tema. Köksblandare från nätakutionssida. Diskho från näthandel. Egentligen är det väl bara målarfärg som jag inte försökt komma billigt undan. Det är faktiskt en stor skillnad på märkesfärg och den man kan hitta i lågprishandeln. Nedan följer en sammanställning av kostnadsposterna. Tror jag fått med det mesta. Men framförallt är jag nöjd och det är riktigt kul att ha en ordentlig plats att grilla på.

Tabell över kostnader och material för ett uteköksprojekt, inklusive bergkross, singel, marksten, betong, lecablock, läkt, färg och diskho. Total: 11 569 kr.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Ozzys Gozze och 31 till
  • Laddar…
Några andra vinklar också. Funderar på av eventuellt bygga luckor till baksidan. Sen finns ju lite önskemål till större grill och kanske nån pizzaugn. Det har funnits med i baktanken när jag byggde 😅

• Utomhuskök med betongbänk, vask, och kran, omgiven av grönska. Plats för större grill och pizzaugn i planeringen.
    Skapa konto
  • Utomhuskök med röd kamado-grill, handfat, vedförråd och terrass med betong- och träytor, omgiven av gröna växter och grus.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
FRS05 och 19 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
  • Gilla
Dublin och 6 till
  • Laddar…
Läckert!

• Gilla
itscire
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Snyggt! Jag rekommenderar ju alla med utekök att även skaffa en sån här. Den går utmärkt att använda med en bra förlängningssladd om du inte har el framdraget!

[länk]
Jag har faktiskt el framdraget i en grov kabel! Har även några kokplattor liggandes eftersom det är sånt man samlar på som gammal hembryggare. 😀 Kan vara en vits med det helt klart!

Snyggt! 😀 En eloge till dig för ett riktigt prydligt inlägg där man får följa bygget.

• Gilla
itscire
  • Laddar…
En fråga till församlingen, någon som vet hur man drar åt flexslangarna till blandaren? Köpte en begagnad Hansgrohe utan slangar, så där fick jag komplettera med nya. Är en m8-gänga med o-ring i den änden som ska in i blandarens fäste. Men den går ju inte komma åt med vanlig hylsa eller skiftnyckel. Med handkraft sluter den inte riktigt tätt. Specialverktyg?

En person håller en blandare med synliga anslutningar för flexslangar ovanför en köksvask, diskbänk med diskho i bakgrunden.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.