40 181 läst ·
163 svar
40k läst
163 svar
Mitt oändliga husletande knäcker mig. Hur länge orkar man hålla på? Ska man bara ge upp på drömmen?
Stryk det där med 10 mil från Göteborg så blir livet enklare.
1 hektar tomt är är också rätt saftigt.
Testar lite alternativ på Hemnet:
Med sökkriterier 10 000 kvm tomt max 500 m från vattnet får jag 588 träffar i hela landet.
Med sökkriterier 10 000 kvm tomt max 1 km från vattnet får jag 941 träffar i hela landet.
Med sökkriterier 5 000 kvm tomt max 1 km från vattnet får jag 1 356 träffar i hela landet.
Vad gäller natur förstörd av skogsmaskiner är det ju så att en mycket stor del av vår skog nu är avverkningsfärdig vilket gör att det alltid blir skogar i närheten som avverkas, och återplanteras. Det gäller ju särskilt om man kräver att få bo långt från grannar. Risken för avverkning nära huset minskar ju om man har grannar.
1 hektar tomt är är också rätt saftigt.
Testar lite alternativ på Hemnet:
Med sökkriterier 10 000 kvm tomt max 500 m från vattnet får jag 588 träffar i hela landet.
Med sökkriterier 10 000 kvm tomt max 1 km från vattnet får jag 941 träffar i hela landet.
Med sökkriterier 5 000 kvm tomt max 1 km från vattnet får jag 1 356 träffar i hela landet.
Vad gäller natur förstörd av skogsmaskiner är det ju så att en mycket stor del av vår skog nu är avverkningsfärdig vilket gör att det alltid blir skogar i närheten som avverkas, och återplanteras. Det gäller ju särskilt om man kräver att få bo långt från grannar. Risken för avverkning nära huset minskar ju om man har grannar.
Blir väl i snitt två om dagen då med lite överslagsräkning.A atomlab skrev:Kollade och nu gör 6.25% utav dom som använder den banan (vilket är 32% utav totalen) den svängen och är då över 6000fot. Men är klart det låter. Men inte som att bo i direkt under utflygningen. Plan är både lättare och stiger snabbare än tidigare så nivån är betydligt mindre än 2010. Men det hör inte till diskussionen.
För mig som flygintresserad hade det inte stört, men däremot allt annat slammer och dån som är på en flygplats. I det aktuella fallet är förmodligen Rv40 värst. Sådana vägar kan lägga en ljudmatta över bygden trots långa avstånd beroende på vindriktning och omgivning.
Vill man inte riskera att skogen där man bor avverkas maskinellt får man se till att äga den eller bosätta sig granne med ett naturskyddsområde. Så är det med den saken.
.....lär dig att livet är en kompromiss.... det gäller också när du letar hus ....J JohnAnchor skrev:Hej!
Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.
Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?
Jag har några små enkla krav.
- nära till vatten/hav.
- inga grannar på några hundra meter
- inga bilvägar i närheten
- ingen genomfart
- ingen industri/större bilväg som låter
- 1ha tomt minst
- Torp/Sekelskifteshus eller äldre.
- 10 mil radius till Göteborg
- riktig natur (alltså inte trädplantering).
Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.
Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.
Jag kommer aldrig hitta något som faller mig i smaken på det här viset.
Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?
Är jag ensam med drömmar som fastnar här?
Reagerade bara lite på att det inte var påverkat av flyget när jag själv suttit och fått vänta på att överflygningen är klar innan jag kunnat fortsätta prata mer än en gång i det området..A atomlab skrev:Kollade och nu gör 6.25% utav dom som använder den banan (vilket är 32% utav totalen) den svängen och är då över 6000fot. Men är klart det låter. Men inte som att bo i direkt under utflygningen. Plan är både lättare och stiger snabbare än tidigare så nivån är betydligt mindre än 2010. Men det hör inte till diskussionen.
Men helt rätt. Det är inget mot tex härryda kyrka, även om det väl är inflygningen.
Nånstans får du nog tyvärr kompromissa, och precis som alla andra säger är det antagligen närheten till Göteborg som behöver ryka om du ska få ihop så mycket som möjligt av det där.
Tex skulle min svärfars sommarstuga (som tidigare ägare hade som permanentboende) ha uppfyllt alla dina krav utom just närheten till Göteborg och möjligtvis tomtarean (vet inte exakt hur stor den är). Dom letade i ett par år, och tricket var att kolla efter stugor intill naturreservat så att skogen inte plötsligt avverkas. Avverkning kan ju ske även om det är gammelskog om den inte är skyddad.
Jag förstår din frustration. Vi letade i tre år innan vi hittade nuvarande huset, och då fick vi kompromissa på flera punkter.
Tex skulle min svärfars sommarstuga (som tidigare ägare hade som permanentboende) ha uppfyllt alla dina krav utom just närheten till Göteborg och möjligtvis tomtarean (vet inte exakt hur stor den är). Dom letade i ett par år, och tricket var att kolla efter stugor intill naturreservat så att skogen inte plötsligt avverkas. Avverkning kan ju ske även om det är gammelskog om den inte är skyddad.
Jag förstår din frustration. Vi letade i tre år innan vi hittade nuvarande huset, och då fick vi kompromissa på flera punkter.
Kollat runt Svenljunga?J JohnAnchor skrev:Hej!
Ja behöver lite support och råd. Möjligen terapi också. Ja har letat hos i fem år snart utan framgång. Problemet är inte att jag inte vet vad jag letar efter utan exakt vet var jag letar efter.
Huset är eg sk*t samma. För mig är platsen allt. Vad är vitsen med att investera sitt livsverk i något om man sen ändå måste åka någonstans för att må bra?
- nära till vatten/hav.
- ingen genomfart
- 1ha tomt minst
Som ni förstår finns det exakt ingen sån plats i södra Sverige. Inte till salu i varje fall, för en person med begränsad ekonomi.
Jag har under åren ändå hittat några objekt som nästan kommer i närheten. Men det är alltid något som ger en bismak. Tex ett dagbrott som skramlar i närheten, ljudet av en landsväg väg som dånar över sjön, natur förstörd av skogsmaskiner.
Hur gör man? Ger man bara upp på sin dröm? Ändrar man sin inställning och bosätter sig i en 70-tals villa intill en skogsplantering och har en väg som utsikt?
Jag uppfattar det som att du egentligen skriver svaret själv. Dvs du har för svår kravbild. Eller kanske snarare håller för hårt på den.J JohnAnchor skrev:Hej!
- nära till vatten/hav.
- ingen genomfart
- 1ha tomt minst
En annan sak som du kanske inte har begrundat är att din kravbild troligen ändras genom åren. Är du för strikt nu så kan det vara en otjänst om 5 år. Kan vara alltså.
Jag förstår att det kan ta tid att hitta något bättre, om man redan bor bra. Vet inte om det är så för dig. Men du kanske skulle slå till på något som är ganska hyggligt. Och fortsätta hålla lite utkik.
Då bor du ganska bra medan du letar vidare. Och skulle det dyka upp något som är tillräckligt mycket bättre så kan du flytta dit.
För egen del bor jag i min 3:e villa. Och nu börjar det bli svårt att hitta någon bättre.
Vi var väl lite i samma sits, letat i 15 år men hittade inget som vi egentligen ville ha alertnativt förlorade budgivningen. Lite samma lista som du - nära en tätort, nära vatten etc. Till slut hittade vi ett hus och lade högsta budet. Det som löste det för oss var en del kompromisser - vi pendlar längre än många vill och vi har en väg mellan oss och sjön huset ligger vid. Annars hade det nog kostat det dubbla. Så mitt råd är nog att fundera på vilka av kraven du är beredd att kompromissa på så du är beredd om det dyker upp nåt.
Om det är sant att du köpte marken i Hindås får man bara gratulera. Den marken har ju allt du söker. Omgiven av bönder och enstöringar som bränner hemma och pratar grovgöteborska är inte min dröm kanske men alla till sitt. Grattis, och kanske ett fantastiskt köp på 10 år.J jahallåja skrev:
Husägare
· Lindome
· 32 inlägg
Vart ligger din budget? Kanske har vad du söker...J JohnAnchor skrev:Hej!
- nära till vatten/hav.
- ingen genomfart
- 1ha tomt minst