Jag var ju egentligen inne på att skippa avloppsgrenarna men börjar bli lite osäker på om man tappar för mycket effekt. Skulle det inte gå att köra 160mm spiro rakt in i muffen på 160-grenen? Borde passa kan jag tycka, däremot så får det väl bli en specialare med 100mm spiro i en 110-muff för avlopp.
 
S
jag kan kolla i morgon
 
S
160 delar.

Edit: 160 spirorör passar inte i muffen på markröret.

Två bilder av orangea och gråa delar av spirorör, en med en adapter som inte passar.
 
Redigerat:
Skooda skrev:
160 delar.

Edit: 160 spirorör passar inte i muffen på markröret.

[bild]
Stort tack Skooda!
 
Har för mig att jag skrev i början av tråden hur jag gjorde. Såga av så mycket att tätringen försvinner på Avloppsröret blir ca 3 cm kvar. Sedan värmde jag på plasten med en gasolbrännare så den blev lite mjuk och sladdrig. Då är det bara att trycka dit spiroröret. När plasten svalnar så krymper den lite så det blir tätt och spiroröret sitter som attan. Då spar man massor muffar.
 
Redigerat:
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Det är sant, jag har ju läst tråden från start men det föll bort i någon tankevurpa på vägen. ;)
 
  • Gilla
raimo
  • Laddar…
Jag tänkte tidigare bygga enligt tråden, men har nu bestämt mig för att uteslutande använda 160 mm markrör till allt (utom stosar och reduceringar). Kommer inte att linda koppartråd eller liknande. Har varit ganska skeptisk till att statisk elektricitet i PVC-rör skulle kunna antända något. Hittade nu följande sida angående detta:
http://www.thewoodnerd.com/articles/dustExplosion.html

Intressant om att göra egna anpassningar av PVC-rör (de går att förstora till ca 20% större diameter genom att värma):
https://www.youtube.com/watch?v=5TbXBlQjRl4

Och mer detaljer om detta:
http://www.billpentz.com/Woodworking/Cyclone/pvc.cfm
 
Bra tråd!
Blev inspirerad och beslutade mig för att göra nåt liknande. Har en Felder AF-22 spånsug med patronfilter och har hittills bara använt lösa slangar men tänkte att det nog blir bättre med släta rör. Handlade 160 mm markrör från Rinkaby och 125 mm rördelar från Soliduct och "blast gates" på eBay i UK plus 125 mm slang från Slangspecialisten.
Satte igång och testade och spirorörsförminskningen från 160 till 125 mm passar som en smäck i 160 mm markrör. Tätade skarven med grå silikon så med silikon och två tätringar (en på markröret och en på spiroröret) så blir det nog tätt. Fortfarande inte fått slangklämmor från Swedendro och blast gates så nu ligger det nere en stund. Installation av Felder AF-22 spånsug med anslutna orange markrör och spiralformad slang för effektivisering av arbetsmiljön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skall själv installera nu, och löser alla trådar jag hittar. När jag läser denna undrar jag, varför inte bygga stammen med endast 160mm markavlopp utan att blanda in Soiro?
 
D David_Berglund skrev:
Skall själv installera nu, och löser alla trådar jag hittar. När jag läser denna undrar jag, varför inte bygga stammen med endast 160mm markavlopp utan att blanda in Soiro?
Det sägs att plaströr bygger upp statisk elektricitet vilket kan ge gnistor och explosioner.
 
Ja, men är det ett reellt problem?

Någon skrev tidigare att forskning dragit slutsatsen att risken är obefintlig. Inte läst den dock.

Och det är ju lätt att jorda ändarna i samband med spjäll, och man kan ju fösta med metall/svep.

Såg någon skrev om skillnad att jorda insida/jutsida dock..

De är ju väldigt smidigt med jämn diameter, fina skarvar och långböjar.

Någon som provat?
 
D David_Berglund skrev:
Ja, men är det ett reellt problem?

Någon skrev tidigare att forskning dragit slutsatsen att risken är obefintlig. Inte läst den dock.

Och det är ju lätt att jorda ändarna i samband med spjäll, och man kan ju fösta med metall/svep.

Såg någon skrev om skillnad att jorda insida/jutsida dock..

De är ju väldigt smidigt med jämn diameter, fina skarvar och långböjar.

Någon som provat?
Du kan dra/snurra en koppartråd runt hela hela rördragningen och koppla mot jord. Det ska hjälpa mot att statisk laddning byggs upp.
 
Ja det kanske är lika bra att följa exemplet i tråden.

Jag bygger en liten hobby-verkstad på 30kvm, är det verkligen mervärde med 160mm-stam i Spiro eller räcker det med 125?

Total längd på stammen blir kanske 12-13m exkl. nedstick. Tänker en 2-3kW fläkt och håller nu ögonen öppna efter en komplett anläggning, eller så blir det något egen-snickrat beroende på vad jag snubblar över först..

Har en liten 0,55kW Elektra Beckum nu, och den är bättre än inget, men inser att jag behöver en större och framförallt en riktig filterlösning så man slipper det som slipper genom påsen.
 
D David_Berglund skrev:
Skall själv installera nu, och löser alla trådar jag hittar. När jag läser denna undrar jag, varför inte bygga stammen med endast 160mm markavlopp utan att blanda in Soiro?
För att spånnet skapar statisk elektricitet mot plast. Det ät t o m viktigt att koppla ihop plåtrören elektriskt.
 
nanowire nanowire skrev:
Du kan dra/snurra en koppartråd runt hela hela rördragningen och koppla mot jord. Det ska hjälpa mot att statisk laddning byggs upp.
På vilket sätt skulle det hjälpa. Problemet är ju mellan plast och spån på insidan. Plasten isolerar det problemet från din ledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.