73 545 läst ·
170 svar
74k läst
170 svar
Mitt garagebygge
Självbyggare
· Stockholm
· 10 298 inlägg
Främst brandskyddet. Kolla om bygglovet kräver någon brandklassning. Rockwool har mycket högre grad av brandklassning än glasull.thestrut skrev:
utanför tätbebyggt område = inget bygglov..
vad jag kommit fram till så är det väl inte så stora skillnader vad gäller brandskyddet heller.
vad jag kommit fram till så är det väl inte så stora skillnader vad gäller brandskyddet heller.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 298 inlägg
Finns det inga krav så skulle jag köra på det billigaste som fyller funktionen. I ditt fall låter det som glasull.
Skillnaden dem emellan är som du säger inte så stor i vanliga hus eller garage. Främst är det väl smält temp, stenull klarar 1000 grader, glasull 600. Båda ser ut att klara klass A1.
Skillnaden dem emellan är som du säger inte så stor i vanliga hus eller garage. Främst är det väl smält temp, stenull klarar 1000 grader, glasull 600. Båda ser ut att klara klass A1.
jaa men precis, då kör jag billigaste varianten jag hittar.
stenull använder jag typ vid skorstensgenomföringar etc, i väggar får glasullen duga då isoleringsvärdet ser ut att vara detsamma ungefär
stenull använder jag typ vid skorstensgenomföringar etc, i väggar får glasullen duga då isoleringsvärdet ser ut att vara detsamma ungefär
Jo sotarna säger stenull närmast skorstenar osv men sätter man en 70 eller 100 mm stenull närmast där så duger glasullen bra sen.
Sen vet jag inte vad som ingår i din offert men listpriset på beijer är 52 kr så jag tror att det ska gå att få betydligt bättre priser på stenull också.
Kolla K-rauta. De tar 37 för stenullen för tillfället
Sen vet jag inte vad som ingår i din offert men listpriset på beijer är 52 kr så jag tror att det ska gå att få betydligt bättre priser på stenull också.
Kolla K-rauta. De tar 37 för stenullen för tillfället
Redigerat:
i offerten ingår endast isoleringen,
såg att krauta har kampanj och den va ju prisvärd... så mer än så tänker jag inte betala, även om kampanjen deras utgår
när jag räknade fick jag priset till 32,40:- per m2, på krauta...
EDIT: kollade igen med XLbygg, men de kunde inte matcha krautas pris.
f.ö verkar det vara slut i typ alla varuhus... endast 455 bredd som finns? vad är det för konstig bredd?
såg att krauta har kampanj och den va ju prisvärd... så mer än så tänker jag inte betala, även om kampanjen deras utgår
när jag räknade fick jag priset till 32,40:- per m2, på krauta...
EDIT: kollade igen med XLbygg, men de kunde inte matcha krautas pris.
f.ö verkar det vara slut i typ alla varuhus... endast 455 bredd som finns? vad är det för konstig bredd?
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Fast bygglovet har ju inget med om du har olika brandklasser. Står, i det här fallet garaget, närmare än 8m från en annan byggnad, så sätter BBR en del krav på brandklassning oavsett om det är bygglov eller ej.thestrut skrev:
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Bra jobbat, Intressant att följa 
garaget är tillbyggt med boningshuset, ett annat garage mellan...Andreas_Evelina skrev:
så vad säger BBR om isoleringen i det fallet?
jag bygger bara efter sunt förnuft (vilket sannolikt frångår krav/normer, men troligen fungerar det lika bra)
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Nu är inte jag supersäker på BBR men jag skulle tro att det är REI60, dvs att byggnaden ska klara bärighet och brand i 60min utan att det sprids vidare.
okej, har ett svagt minne att jag hört att det uppfylls med 1 gips + 1 osb oberoende av isoleringstyp under?
ja, 2 lager gips är likvärdigt 1 lager gips+osb om jag minns rätt...
men nån som vet säkert får gärna kommentera i tråden
men nån som vet säkert får gärna kommentera i tråden
13mm gips verkar motsvara EI30, 15mm EI60.
Ska du upp REI60 verkar det krävas 2x15mm gips. http://www.norgips.se/projektering/trastomme
Ska du upp REI60 verkar det krävas 2x15mm gips. http://www.norgips.se/projektering/trastomme