Byggahus.se
V vectrex skrev:
Kan detta verkligen vara normalt? Något fel på låskistan? Verkar hursomhelst vara en rejäl köldbrygga just där.
[bild]

Enbart på låsdelen det blir kondens på detta sätt. Jag har visserligen ingen ventilation än men dock avfuktare och loggar RH och temperatur kontinuerligt. Senaste veckorna har temperaturen legat kring 19-20 och RH kring 40%. Utomhustemperaturen har senaste dygnet legat på ett par minusgrader.
Sådär fick jag i mitt garage innan jag skaffade ventilation. Då upphörde de o även kondens på rutor försvann
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Sådär fick jag i mitt garage innan jag skaffade ventilation. Då upphörde de o även kondens på rutor försvann
Nja. Men någon kondens på rutor har jag inte eller någon annanstans heller. Som jag skrev ligger temperaturen där inne på ca 19 grader och RH kring 40% vilket ger en daggpunkt på ca 5 grader. Jag tror mer det är en effekt av dessa "moderna" låscylindrar. Jag har mailat låsbutiken där jag köpte behören och ställt samma fråga.
 
richardtenggren
Det brukar väl vara som shims som ska bryta köldbryggan?
 
Jag ökade bara ventilationen o då försvann de där blöta på handtagen du har. Men kan ju vara olika
 
  • Gilla
Jdel
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Jag ökade bara ventilationen o då försvann de där blöta på handtagen du har. Men kan ju vara olika
Jo, det förstår jag också. Men problemet är ju att det är en sådan köldbrygga. Jag vill inte behöva ha samma daggpunkt inne som ute bara för att bli av med detta problemet. Är det -20 ute (inte så vanligt visserligen) så vill jag inte behöva ha 5% RH inne i boden. Trä torkar sönder vid så låg luftfuktighet.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det brukar väl vara som shims som ska bryta köldbryggan?
Ja, det verkar säljas "frostbrickor" separat för att bli av med detta problemet. Märkligt att man inte får med dem, det är ju uppenbart ett problem med dessa nya "inbrottssäkra" låscylindrar.
https://www.laskompaniet.se/product/frostbricka-till-cylinder
 
richardtenggren
V vectrex skrev:
Ja, det verkar säljas "frostbrickor" separat för att bli av med detta problemet. Märkligt att man inte får med dem, det är ju uppenbart ett problem med dessa nya "inbrottssäkra" låscylindrar.
[länk]
Det följer med till Dorma, bytte till det vid inflytt, men jag har ett nytt Assa liggande till vår nya dörr. Så kanske får återanvända Dormas eller beställa jag med.
 
Otroligt vad lätt snön glider av taket trots att lutningen bara är 7,5 grader!

Tyvärr rasar det ned på framsidan men det får man väl leva med antar jag.

Snö på ett hus med flackt tak i soligt vinterlandskap som glider av på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Blir du less på att skotta fram dörren så titta på en snökratta. Busenkel att montera, billig och borde lösa problemet.
 
V vectrex skrev:
Fick upp en hel del panel igår eftermiddag/kväll!

[bild] [bild] [bild]
Snyggt, rejält och bra att skruva i
 
  • Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
Snyggt bygge!
Ett tips för att slippa kondens är att rita av distansen/låset på lite umderlagsfoam (sånt man har under laminatgolv). Sen är det bara att klippa ut det och göra några hål.
Gjorde så när jag hade samma problem. Funkade perfekt.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Väggpanel, check!
Inredd verkstad med nyinstallerad väggpanel, två fönster och verktyg inklusive kapmaskin framför en gul stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nästan färdigställd väggpanel i ett arbetsrum med verktyg och ofärdig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd vägg med träpanel och pågående installation av ventilation i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smygar av överbliven väggpanel, check!
Träpanel nära fönster under installation, synlig tilluftsslang och grön tätningsduk, utsikt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad väggpanel och fönstersmyg av trä med utsikt över en trädgård med klädstreck och lekstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggpanel av trä med infälld fönsternisch och invändig smyg, ej fullständigt installerad ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat fönster med vit karm inramat av ljus väggpanel i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till och frånluftsventilation, nästan check! (saknar ett frånluftdon och ett ytterväggsgaller)
Trävägg med nyinstallerad tilluftsventil och smygar, på ett ofärdigt golv med en hammare och träbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av rum med ljus väggpanel och synliga ventilationssystem samt elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
:surprised: Mycket kvistar blir det. :D
 
Immobil Immobil skrev:
:surprised: Mycket kvistar blir det. :D
Haha, jo. Finns ju en anledning att det kallas ekonomigolv. Men jag tycker det är charmigt i en snickarbod. Hade först tänkt vitmåla allt men nu blir det "bara" vitvax följt av hårdvaxolja för att få det lite ljusare och för att motverka den gulnande effekten över tid.
 
  • Gilla
joakimbrodd och 1 till
  • Laddar…
Har följt tråden sen början, mycket bra jobbat Längtar tills sambon går med på att sälja lägenheten och köpa hus ist så man kan få en ordentlig snickarbod!
Vet inte om du nämnt det men vad använder du för infästning för panelen? Skruv, spik eller dyckert?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.