Vi har haft en garderob med fullstort fönster på nedervåningen och bestämde oss för att omvandla den till ett sovrum. Innerväggen mellan garderob och matsal behövde då flyttas för att göra garderoben större. I samma veva tänkte vi bygga skjutdörrar mellan matsalen och det nya sovrummet, och stänga igen den gamla öppningen till garderoben.
Jag tänkte jag skulle dela med mig av bygget, finns nog mycket man hade kunnat göra smartare och bättre men kanske kan någon ha nytta av att läsa om de problem vi stötte på och hur vi löste dessa.
Jag tänkte jag skulle dela med mig av bygget, finns nog mycket man hade kunnat göra smartare och bättre men kanske kan någon ha nytta av att läsa om de problem vi stötte på och hur vi löste dessa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Steg 1: planlösning
Planen var alltså att stänga igen den befintliga dörröppningen, riva innerväggen mellan garderob och matsal, och bygga en ny innervägg inklusive skjutdörrar. Dels för att göra nya sovrummet större än garderoben var, och dels för att få ljusinsläpp från baksidan in mot matsalen.
Logga in
Skapa konto
Planen var alltså att stänga igen den befintliga dörröppningen, riva innerväggen mellan garderob och matsal, och bygga en ny innervägg inklusive skjutdörrar. Dels för att göra nya sovrummet större än garderoben var, och dels för att få ljusinsläpp från baksidan in mot matsalen.
Steg 2: hitta lämpliga dörrar.
Vårt hus är ett trähus från 1922 och vi ville ha dörrar som passade huset. Efter en del letande hittade jag fina dörrar på Nacka byggnadsvård. Jag ville ha tunna dörrar för att väggen inte skulle bli så tjock. De gamla beslagen och låskistorna tog jag ut, och fräste in mer tidstypiska skjutdörrsbeslag. Jag slipade och målade dörrarna (fick senare måla om dom då vi bestämde oss för en annan färg).
Jag köpte skjutdörrsbeslag från Habo (Habo K-40) och monterade fästena ovanpå dörrbladen. Undertill fräste jag ett spår som sedan ska löpa runt en styrpinne man sätter i golvet.
Vårt hus är ett trähus från 1922 och vi ville ha dörrar som passade huset. Efter en del letande hittade jag fina dörrar på Nacka byggnadsvård. Jag ville ha tunna dörrar för att väggen inte skulle bli så tjock. De gamla beslagen och låskistorna tog jag ut, och fräste in mer tidstypiska skjutdörrsbeslag. Jag slipade och målade dörrarna (fick senare måla om dom då vi bestämde oss för en annan färg).
Jag köpte skjutdörrsbeslag från Habo (Habo K-40) och monterade fästena ovanpå dörrbladen. Undertill fräste jag ett spår som sedan ska löpa runt en styrpinne man sätter i golvet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
479 kr inkl moms
Läs mer
Steg 3: riva befintlig innervägg.
Jag pratade först med en konstruktör som kunde informera om att innerväggen inte är bärande. Sedan satte ett rätt mödosamt arbete med att tömma garderoben igång, och försöka hitta ställen i huset att förvara allt vi hittills förvarat i garderoben. Det här var nästan det svåraste momentet i hela projektet 😅
Fin innervägg som ska tas ned.
Blev väldigt öppet och ljust 🙂
Jag pratade först med en konstruktör som kunde informera om att innerväggen inte är bärande. Sedan satte ett rätt mödosamt arbete med att tömma garderoben igång, och försöka hitta ställen i huset att förvara allt vi hittills förvarat i garderoben. Det här var nästan det svåraste momentet i hela projektet 😅
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fin innervägg som ska tas ned.
Logga in
Skapa konto
Blev väldigt öppet och ljust 🙂
Steg 4: bygga ny innervägg, med skjutdörrar.
Nu var det dags att regla upp för en ny innervägg. Vi ville att skjutdörrarna skulle försvinna in i väggen när de öppnas, för att kunna använda väggytorna till tavlor och hyllor. Det här var ett för mig ganska svårt moment, att få till reglarna tunna nog för att inte skrapa i dörrarna, men ändå styva nog att hålla väggen stabil. Jag fick ta ned ett par reglar och hyvla dom några mm extra innan det blev bra.
Vi valde att bygga den nya väggen cirka 30 cm längre mot matsalen, för att göra sovrummet stort nog för en säng, men ändå inte sno för mycket plats från matsalen.
Skenorna monterades nu och dörrarna hängdes på plats. Nu hade jag även hjälp av en elektriker som drog el till ny lampknapp samt flyttade ett par eluttag som annars hamnade tokigt.
Reglar på plats.
Dörrarna på plats.
Mycket pill med att få dörrarna att löpa fint på skenan, och över styrpinnen i golvet.
Jag valde att sätta upp plywood under gipset, för att få väggen mer stabil och att kunna skruva upp grejer på väggarna.
På med gips.
Nu var det dags att regla upp för en ny innervägg. Vi ville att skjutdörrarna skulle försvinna in i väggen när de öppnas, för att kunna använda väggytorna till tavlor och hyllor. Det här var ett för mig ganska svårt moment, att få till reglarna tunna nog för att inte skrapa i dörrarna, men ändå styva nog att hålla väggen stabil. Jag fick ta ned ett par reglar och hyvla dom några mm extra innan det blev bra.
Vi valde att bygga den nya väggen cirka 30 cm längre mot matsalen, för att göra sovrummet stort nog för en säng, men ändå inte sno för mycket plats från matsalen.
Skenorna monterades nu och dörrarna hängdes på plats. Nu hade jag även hjälp av en elektriker som drog el till ny lampknapp samt flyttade ett par eluttag som annars hamnade tokigt.
Logga in
Skapa konto
Reglar på plats.
Logga in
Skapa konto
Dörrarna på plats.
Logga in
Skapa konto
Mycket pill med att få dörrarna att löpa fint på skenan, och över styrpinnen i golvet.
Logga in
Skapa konto
Jag valde att sätta upp plywood under gipset, för att få väggen mer stabil och att kunna skruva upp grejer på väggarna.
Logga in
Skapa konto
På med gips.
Redigerat:
Steg 5: fixa golvet.
Där den ursprungliga innerväggen stått uppstod nu en defekt i golvet. Den var rätt ojämn, så jag började med att såga rent den med sänksåg.
Sedan spacklade jag med handspackel.
Jag fick en gammal golvplanka av en granne som tagit upp sitt golv. Den var lite för bred och tjock så fick gå några varv genom bordssågen och planhyveln. Det var rätt krångligt att få till det med spont osv, jag försökte hyvla lika mycket på ovansida och undersida men behövde sedan också göra noten tunnare. Tillslut blev det acceptabelt, inte helt jämnt men tillräckligt.
Där den ursprungliga innerväggen stått uppstod nu en defekt i golvet. Den var rätt ojämn, så jag började med att såga rent den med sänksåg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan spacklade jag med handspackel.
Logga in
Skapa konto
Jag fick en gammal golvplanka av en granne som tagit upp sitt golv. Den var lite för bred och tjock så fick gå några varv genom bordssågen och planhyveln. Det var rätt krångligt att få till det med spont osv, jag försökte hyvla lika mycket på ovansida och undersida men behövde sedan också göra noten tunnare. Tillslut blev det acceptabelt, inte helt jämnt men tillräckligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Steg 6: spackla, måla, montera lister.
Spackling och målning är min sämsta gren, så här har jag inte mycket info att komma med. Jag spacklade tills det var tillräckligt jämnt, sen målade jag väggarna och monterade lister.
Dörrfoder valde jag att skruva fast ovanför dörren, för att kunna skruva loss och komma åt skenorna i händelse av att man behöver justera dörrarna i framtiden.
Såpskurade golven. Skönt att bli av med byggdamm.
Spackling och målning är min sämsta gren, så här har jag inte mycket info att komma med. Jag spacklade tills det var tillräckligt jämnt, sen målade jag väggarna och monterade lister.
Dörrfoder valde jag att skruva fast ovanför dörren, för att kunna skruva loss och komma åt skenorna i händelse av att man behöver justera dörrarna i framtiden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såpskurade golven. Skönt att bli av med byggdamm.
Steg 7: färdigställa.
Ställa tillbaka möbler, hänga tavlor osv. Nya sovrummet är inte färdigmöblerat ännu, men det kommer.
Detta har varit ett för mig lärorikt och roligt projekt. Mycket hade säkert kunnat göras bättre men vi blev nöjda med slutresultatet. Här kommer fler bilder på hur det blev.
Från matsalen:
Från nya sovrummet:
Tack och hej!
Ställa tillbaka möbler, hänga tavlor osv. Nya sovrummet är inte färdigmöblerat ännu, men det kommer.
Detta har varit ett för mig lärorikt och roligt projekt. Mycket hade säkert kunnat göras bättre men vi blev nöjda med slutresultatet. Här kommer fler bilder på hur det blev.
Från matsalen:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Från nya sovrummet:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack och hej!
Snyggt!
Har flera skjutdörrar o känner igen problemen. Jag tror flera skulle uppskatta en liten skiss med mått på vilka dimensioner du valde på reglar till väggen och dörrbladets tjocklek, så det framgår vilka marginaler du har. Vår snickare fick vi övertala under flera månader för han var livrädd att de gamla dörrbladen skulle slå sig. Sista dörrarna fick jag montera själv.
Tycker du fick till ett kanonresultat av bilderna att döma!
Har flera skjutdörrar o känner igen problemen. Jag tror flera skulle uppskatta en liten skiss med mått på vilka dimensioner du valde på reglar till väggen och dörrbladets tjocklek, så det framgår vilka marginaler du har. Vår snickare fick vi övertala under flera månader för han var livrädd att de gamla dörrbladen skulle slå sig. Sista dörrarna fick jag montera själv.
Blev väldigt fint. Kul att du delade med dig.
Tack! Jag har en skiss med måtten som jag utgått ifrån men jag brukar ändra mig rätt mycket under projektets gång, så även denna gång.Totte_S skrev:
Snyggt!
Logga in
Skapa konto
Här är min ritning för väggen. Som ni ser är cc mindre än 60. Först hade jag tänkt ha horisontella reglar också men fick höra att det är onödigt så i slutändan blev det bara vertikala. Väggreglarna för den delen som inte innehåller dörr är 45x95.
Till reglar för dörrdelen utgick jag från 28x70-virke. Här är min skiss på dörren i genomskärning:
Logga in
Skapa konto
Jag hyvlade alltså ned de reglar som hamnar på varsin sida av dörrbladet till 27 mm. Dörren är 31 mm tjock så då räknade jag med att få 5 mm luft på varsin sida av dörren. Detta visade sig vara för lite, åtminstone på ena dörrbladet, där skrapade det emot hur mycket jag än justerade skenan. Så jag plockade ned dessa reglar igen och hyvlade ned dom till ungefär 22 mm. Då blev det 10 mm luft på varje sida, och det räckte. Jag tycker ändå att det blev stabilt iochmed plywooden.
Jag hade också köpt tunna vinkelprofiler i aluminium för att sätta längs med dörröppningen, för att stabilisera upp allt, men i slutändan tyckte jag inte att det behövdes.
Logga in
Skapa konto
Det blev för tight med 27 mm tjocka reglar. Fick ta ned och hyvla mer.
Logga in
Skapa konto
Såhär ser det ut med ena skenan på plats.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bilder på de nya beslagen.
Renoverare
· Västra Götaland
· 75 inlägg
Intressant att följa ditt projekt.
Hur blir det med ljudisoleringen med skjutdörrar?
Hur blir det med ljudisoleringen med skjutdörrar?
Kul att du delar med dig, det där har man funderat på hur man man gör och får snyggt. Det har du verkligen lyckats med! Toppen att du kompletterade med lite närbilder på regelverket där dörrarna går in i väggen då detta är mest intressant.