Vi har haft en garderob med fullstort fönster på nedervåningen och bestämde oss för att omvandla den till ett sovrum. Innerväggen mellan garderob och matsal behövde då flyttas för att göra garderoben större. I samma veva tänkte vi bygga skjutdörrar mellan matsalen och det nya sovrummet, och stänga igen den gamla öppningen till garderoben.

Jag tänkte jag skulle dela med mig av bygget, finns nog mycket man hade kunnat göra smartare och bättre men kanske kan någon ha nytta av att läsa om de problem vi stötte på och hur vi löste dessa.

Blå skjutdörrar i ett rum med trägolv och en korgkorg som står bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Matrum med träbord och stolar, en tallrikshylla på väggen, och en öppning till ett rum med fönster, krukväxt och röda mattor.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Malin66 och 14 till
  • Laddar…
Steg 1: planlösning
Planlösning som visar befintlig dörröppning och planerad ny vägg med skjutdörrar, markerade med cirklar och text.
Skapa konto

Planen var alltså att stänga igen den befintliga dörröppningen, riva innerväggen mellan garderob och matsal, och bygga en ny innervägg inklusive skjutdörrar. Dels för att göra nya sovrummet större än garderoben var, och dels för att få ljusinsläpp från baksidan in mot matsalen.

Steg 2: hitta lämpliga dörrar.

Vårt hus är ett trähus från 1922 och vi ville ha dörrar som passade huset. Efter en del letande hittade jag fina dörrar på Nacka byggnadsvård. Jag ville ha tunna dörrar för att väggen inte skulle bli så tjock. De gamla beslagen och låskistorna tog jag ut, och fräste in mer tidstypiska skjutdörrsbeslag. Jag slipade och målade dörrarna (fick senare måla om dom då vi bestämde oss för en annan färg).

Jag köpte skjutdörrsbeslag från Habo (Habo K-40) och monterade fästena ovanpå dörrbladen. Undertill fräste jag ett spår som sedan ska löpa runt en styrpinne man sätter i golvet.

Två vita, äldre stil dörrar uppställda i ett garage, med planslipade ytor och målade för att passa in i ett trähus från 1922.
Skapa konto

En trädörr med vitmålade paneler står lutad mot en arbetsbänk i en verkstad med verktyg och cyklar i bakgrunden.
Skapa konto

Nymålade skjutdörrar från 1922, med tidstypiska beslag, ligger på arbetsbänk. Verktyg och kartonger syns i bakgrunden.
Skapa konto

Skjutdörr med monterat Habo K-40 beslag i en verkstad. Dörren är slipad och målad, omgiven av verktyg och hyllor.
Skapa konto

Träverkstad med dörrblad redo för målning, spår fräst undertill för skjutdörrsbeslag, cykel och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Kausu och 6 till
  • Laddar…
Steg 3: riva befintlig innervägg.

Jag pratade först med en konstruktör som kunde informera om att innerväggen inte är bärande. Sedan satte ett rätt mödosamt arbete med att tömma garderoben igång, och försöka hitta ställen i huset att förvara allt vi hittills förvarat i garderoben. Det här var nästan det svåraste momentet i hela projektet 😅

Garderob med kläder hängande till höger och hyllor med lådor och föremål till vänster. Träparkettgolv och en dekorativ taklampa syns.
Skapa konto

Öppet och ljust rum med träbord och stolar, piano till höger, och gröna växter vid fönstret. Väggen mellan rummen har tagits ned.
Skapa konto

Fin innervägg som ska tas ned.

Riven innervägg med synliga reglar, byggmaterial och byggverktyg på golvet. Garderobinnehåll synligt i bakgrunden.
Skapa konto

Blev väldigt öppet och ljust 🙂

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Steg 4: bygga ny innervägg, med skjutdörrar.

Nu var det dags att regla upp för en ny innervägg. Vi ville att skjutdörrarna skulle försvinna in i väggen när de öppnas, för att kunna använda väggytorna till tavlor och hyllor. Det här var ett för mig ganska svårt moment, att få till reglarna tunna nog för att inte skrapa i dörrarna, men ändå styva nog att hålla väggen stabil. Jag fick ta ned ett par reglar och hyvla dom några mm extra innan det blev bra.

Vi valde att bygga den nya väggen cirka 30 cm längre mot matsalen, för att göra sovrummet stort nog för en säng, men ändå inte sno för mycket plats från matsalen.

Skenorna monterades nu och dörrarna hängdes på plats. Nu hade jag även hjälp av en elektriker som drog el till ny lampknapp samt flyttade ett par eluttag som annars hamnade tokigt.

Träreglar uppsatta för ny innervägg med utrymme för skjutdörrar, material täcker golv, fönster i bakgrunden.
Skapa konto

Reglar på plats.

Nybyggd innervägg med skjutdörrar under installation, med reglar och sidoskenor synliga, i ett pågående renoveringsprojekt.
Skapa konto

Dörrarna på plats.

Träramar och blå skjutdörrar monterade i en nyinnervägg under byggnation, med verktyg och papper på golvet.
Skapa konto

Mycket pill med att få dörrarna att löpa fint på skenan, och över styrpinnen i golvet.

Innervägg byggd med plywood och blå skjutdörrar synliga i mitten, omgiven av monterad pärlspont och skyddspapper på golvet.
Skapa konto

Jag valde att sätta upp plywood under gipset, för att få väggen mer stabil och att kunna skruva upp grejer på väggarna.

Nybyggd innervägg med dubbla skjutdörrar i blå färg, placerad mellan gipsskivor. Arbetsutrustning synlig i rummet.
Skapa konto

På med gips.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Steg 5: fixa golvet.

Där den ursprungliga innerväggen stått uppstod nu en defekt i golvet. Den var rätt ojämn, så jag började med att såga rent den med sänksåg.

Golvbjälklage inomhus under renovering, en sänksåg ligger på en träplanka bredvid ojämna golvbrädor och påbörjad golvreparation.
Skapa konto

Renovering av golv med delvis utbytt golvplanka, där en innervägg tidigare stod, med papper och verktyg synliga runt omkring.
Skapa konto

Sedan spacklade jag med handspackel.
Golvlagningsprojektet med en gammal golvplanka, omgivande hål fixat med spackel och papper på plats för att skydda ytan, dammsugare i bakgrunden.
Skapa konto

Jag fick en gammal golvplanka av en granne som tagit upp sitt golv. Den var lite för bred och tjock så fick gå några varv genom bordssågen och planhyveln. Det var rätt krångligt att få till det med spont osv, jag försökte hyvla lika mycket på ovansida och undersida men behövde sedan också göra noten tunnare. Tillslut blev det acceptabelt, inte helt jämnt men tillräckligt.
Bordssåg och planhyvel utomhus med sågspån på marken, används för att bearbeta golvplanka efter renoveringens krav.
Skapa konto

Golvarbete med nylagda träplankor där en innervägg tidigare stått, omgivna av verktyg och plast för skydd vid renovering.
Skapa konto

Nyslipade golvplankor lagda på ett renoverat golv där tidigare innervägg stått, med delvis ojämn yta och lite papper brett ut på sidan.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Steg 6: spackla, måla, montera lister.

Spackling och målning är min sämsta gren, så här har jag inte mycket info att komma med. Jag spacklade tills det var tillräckligt jämnt, sen målade jag väggarna och monterade lister.

Dörrfoder valde jag att skruva fast ovanför dörren, för att kunna skruva loss och komma åt skenorna i händelse av att man behöver justera dörrarna i framtiden.

Öppning med dörrfoder, rum under renovering; golv täckt av skyddspapper, målarburkar och skor i bakgrunden, soligt fönster.
Skapa konto

Nymålade väggar och tak med nyligen monterade dörrlister ovanför dörröppningen i ett rum under renovering.
Skapa konto

Blå dörr med vita dörrfoder, nyligen målat och monterat. Såpskurade trägolv, kartongskydd på golvet framför dörren.
Skapa konto

Rum under renovering med målad vägg, fönster skyddat med tejp, stege, och verktygsbord fullt av målarutrustning.
Skapa konto

Nyrenoverat rum med såpskurade trägolv, målade väggar och monterade lister. Dörröppning med avtagbart dörrfoder syns också.
Skapa konto

Såpskurade golven. Skönt att bli av med byggdamm.

• Gilla
hapazard och 6 till
  • Laddar…
Steg 7: färdigställa.

Ställa tillbaka möbler, hänga tavlor osv. Nya sovrummet är inte färdigmöblerat ännu, men det kommer.

Detta har varit ett för mig lärorikt och roligt projekt. Mycket hade säkert kunnat göras bättre men vi blev nöjda med slutresultatet. Här kommer fler bilder på hur det blev.

Från matsalen:
Matsal med träbord och vita stolar, väggtallrikshylla, taklampa och blombukett. Fönster med utsikt och grå dörrkarmar.
Skapa konto

Öppna dubbeldörrar i ljusgrön nyans med en röd matta i det anslutande rummet. Trämöbler och en flätad lampa syns i förgrunden.
Skapa konto

Matsal med trästolar och bord, tvålågda gråblå dörrar, flätad lampa och en tavla på väggen.
Skapa konto

Från nya sovrummet:
Utsikt från sovrummet genom dörröppning mot ett matsalsbord, stolar och ett rum med ljusa väggar och trägolv.
Skapa konto

Dubbeldörr i ljusblått med guldfärgade handtag, del av en nyrenoverad matsal med trägolv och en del av en soffa synlig.
Skapa konto

Tack och hej!

• Gilla
  • Älska
Peter #11 och 36 till
  • Laddar…
Totte_S
Snyggt!
Har flera skjutdörrar o känner igen problemen. Jag tror flera skulle uppskatta en liten skiss med mått på vilka dimensioner du valde på reglar till väggen och dörrbladets tjocklek, så det framgår vilka marginaler du har. Vår snickare fick vi övertala under flera månader för han var livrädd att de gamla dörrbladen skulle slå sig. Sista dörrarna fick jag montera själv.
Tycker du fick till ett kanonresultat av bilderna att döma!

• Gilla
S_lund och 2 till
  • Laddar…
Blev väldigt fint. Kul att du delade med dig.

• Gilla
Birgitta Adamson och 3 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Snyggt!
Har flera skjutdörrar o känner igen problemen. Jag tror flera skulle uppskatta en liten skiss med mått på vilka dimensioner du valde på reglar till väggen och dörrbladets tjocklek, så det framgår vilka marginaler du har. Vår snickare fick vi övertala under flera månader för han var livrädd att de gamla dörrbladen skulle slå sig. Sista dörrarna fick jag montera själv.
Tycker du fick till ett kanonresultat av bilderna att döma!
Tack! Jag har en skiss med måtten som jag utgått ifrån men jag brukar ändra mig rätt mycket under projektets gång, så även denna gång.

Ritning av vägg med måttangivelser, visar vertikala reglar och dörröppningens placering med kommentarer om material och dimensionsändringar.
Skapa konto

Här är min ritning för väggen. Som ni ser är cc mindre än 60. Först hade jag tänkt ha horisontella reglar också men fick höra att det är onödigt så i slutändan blev det bara vertikala. Väggreglarna för den delen som inte innehåller dörr är 45x95.

Till reglar för dörrdelen utgick jag från 28x70-virke. Här är min skiss på dörren i genomskärning:
Ritning av dörröppning i genomskärning med måttangivelser, visar dörrblad och hyvlade reglar, luft av 5 mm på sidor och 31 mm dörrtjocklek.
Skapa konto

Jag hyvlade alltså ned de reglar som hamnar på varsin sida av dörrbladet till 27 mm. Dörren är 31 mm tjock så då räknade jag med att få 5 mm luft på varsin sida av dörren. Detta visade sig vara för lite, åtminstone på ena dörrbladet, där skrapade det emot hur mycket jag än justerade skenan. Så jag plockade ned dessa reglar igen och hyvlade ned dom till ungefär 22 mm. Då blev det 10 mm luft på varje sida, och det räckte. Jag tycker ändå att det blev stabilt iochmed plywooden.

Jag hade också köpt tunna vinkelprofiler i aluminium för att sätta längs med dörröppningen, för att stabilisera upp allt, men i slutändan tyckte jag inte att det behövdes.

Måttstock mot träram runt en dörröppning under konstruktion, visar avstånd och trädetaljer nära en vägg.
Skapa konto

Det blev för tight med 27 mm tjocka reglar. Fick ta ned och hyvla mer.

Trästomme för innervägg med skena monterad, sett från sidan. Delen av väggen har vertikala reglar och en dörröppning. Golvskivor täcker trägolvet.
Skapa konto

Såhär ser det ut med ena skenan på plats.

Närbild på en dörrkant med fastsatt metallskena och gyllene beslag för skjutdörr.
Skapa konto
Närbild av dörr med nyinstallerade beslag i ett rum med trägolv och en sladd vid fönstret.
Skapa konto

Bilder på de nya beslagen.

• Gilla
Byggaren Bengt och 7 till
  • Laddar…
Totte_S
Ok!
I och med plyfan på väggarna så får du ju rätt mycket stabilitet ändå antar jag. Vi har dubbla 45x70 plus dörren, så väggarna är runt 250 tjocka, och det tar ju en del golvyta.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Intressant att följa ditt projekt.
Hur blir det med ljudisoleringen med skjutdörrar?

Kul att du delar med dig, det där har man funderat på hur man man gör och får snyggt. Det har du verkligen lyckats med! Toppen att du kompletterade med lite närbilder på regelverket där dörrarna går in i väggen då detta är mest intressant.

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
S Stugrenoverare skrev:
Intressant att följa ditt projekt.
Hur blir det med ljudisoleringen med skjutdörrar?
Skulle tro att ljudisoleringen blir rätt dålig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.